Hei, vet ikke om jeg legger denne i riktig tråd.

Holder på å bygge hus, og tenkte å høre hvordan man tenker med plasting/dampsperre her da konstruksjonen ser ut på dette viset.

Huset består av 2 etasjer så, det vil være oppvarmet over bjelkelaget også. Så jeg antar at det ikke skal plastes i taket på bjelkelaget, men bare ytterveggene (rett meg hvis jeg tar feil).

Men så ytterveggen der bjelkelaget hviler på bjelken. Hvordan gjør man der best?

• Byggeprosjekt: Trebindingsverk med synlige bjelker og blå markeringer for vindu og vegg. Utforsker hvordan å instalere plast/ångbroms.
Søk "Hur gör snickaren" på Youtube, veldig bra filmer synes jeg. Ikke sikkert at spørsmålet ditt blir besvart fullt ut, men en veldig god ressurs for amatører som bygger hus (som egentlig ikke er så komplisert).

En annen god kilde er Svenskt Trä, som har fullstendige tegninger på mange konstruksjoner, inkludert en fullstendig komplementbygning av den typen som tidligere ble kalt "Attefallare".

jonmo jonmo skrev:
Søk "Hur gör snickaren" på Youtube, veldig bra filmer synes jeg. Ikke sikkert at ditt spørsmål besvares fullt ut, men en veldig bra ressurs for amatører som bygger hus (som egentlig ikke er så komplisert).

En annen bra kilde er Svenskt Trä, som har fullstendige tegninger på mange konstruksjoner inkludert en fullstendig komplementbygning av den typen som før ble kalt "Attefallare".
Jeg har sett på den, men der har jeg for meg at de gjør en enplaner med kaldloft over så de plastser innertaket. Men kan minnes feil, så skal se igjen få se

• Liker
jonmo
  • Laddar…
Om konstruksjonen skal se ut som du viser, må du sette en kappe av dampfolie før du monterer bæringen for mellomgulvet. Men hvordan tenker du å bygge opp veggen i første etasje når bæringen ligger utenpå veggbjelkene?

• Liker
curtsson og 1 annen
  • Laddar…
Lettest er å sette kortling mellom gulvbjelkene enten i veggliv eller litt utenfor som du stifter og taper plasten mot.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det enkleste er å sette kortling mellom gulvbjelkene enten i veggliv eller litt utenfor som du stifter og taper plasten mot.
Ja, hadde jeg hatt hodet med meg før jeg satte 45-graderen på veggen og la mellomgulvet, skulle jeg satt plast innenfor 45-graderen, men nå glemte jeg det helt.

Så spørsmålet er hvordan man da gjør det enklest for å få det tett.

Men du mener da kortling akkurat i 90 graders bøyen, så man får feste i hjørnet, typ mellom gulv/vegg

• Liker
DennisN
  • Laddar…
Bare å gå med plasten forbi og sett kortlingen i liv med reglen og plast den også. Vik deretter inn plasten mot de stående reglene på plan 2.

N Nygge72 skrev:
Hei, vet ikke om jeg legger denne i riktig tråd.

Holder på og bygger hus, og tenkte å høre hvordan man tenker med plasting/dampsperre her da konstruksjonen ser ut på dette viset.

Huset består av 2 etasjer så, det vil være oppvarmet ovenfor etasjeskillet også. Så jeg antar at det ikke skal plastes i taket på etasjeskillet, kun ytterveggene (rett meg om jeg tar feil).

Men så ytterveggen der etasjeskillet hviler på bjelken. Hvordan gjør man det best her?
Plast en bit der etasjeskillet kommer og så plast resten og teip skjøten, ellers blir det drittjobb å gjøre det tett

BadrumFactory BadrumFactory skrev:
Plast en bit der bjelkelag kommer og så plast resten og teip skjøten, ellers blir det drittjobb å gjøre det tett
Rett overbevist om at jeg får et drittjobb, da jeg glemte å ”lette” plastringen før jeg satte bjelkelaget dessverre 🫣

N Nygge72 skrev:
Rett overbevist om at jeg får drittjobb, da jeg glemte å "lette" plastringen før jeg satte bjelkelaget dessverre 🫣
Da må du kanskje tape hver regel i mellomgulv 🙂 ganske ny løsning å montere mellomgulv men oftest med FKS konstruksjon.

• Liker
Festlund
  • Laddar…
Da kanskje må du tape hver regel i mellomdekke 🙂 ganske ny løsning å montere mellomdekke men oftest med FKS konstruksjon.
Heldigvis er det ikke så mange da 🤣🤣

N Nygge72 skrev:
Flaks at det ikke er så mange da 🤣🤣
Det blir bra, kjemp på 👍

Det blir bra, kämpa på 👍
Men man plastar altså ytterveggen, så skal plast gå ut en bit på regel 5/10cm og tapes så det blir tett mellom regel og plast (og mellom vegg og bjelkelag). Men øvrig del av bjelkelag lar man være uten plast. Tenker jeg rett da?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.