Hei, vet ikke om jeg legger denne i riktig tråd.
Holder på å bygge hus, og tenkte å høre hvordan man tenker med plasting/dampsperre her da konstruksjonen ser ut på dette viset.
Huset består av 2 etasjer så, det vil være oppvarmet over bjelkelaget også. Så jeg antar at det ikke skal plastes i taket på bjelkelaget, men bare ytterveggene (rett meg hvis jeg tar feil).
Men så ytterveggen der bjelkelaget hviler på bjelken. Hvordan gjør man der best?
Holder på å bygge hus, og tenkte å høre hvordan man tenker med plasting/dampsperre her da konstruksjonen ser ut på dette viset.
Huset består av 2 etasjer så, det vil være oppvarmet over bjelkelaget også. Så jeg antar at det ikke skal plastes i taket på bjelkelaget, men bare ytterveggene (rett meg hvis jeg tar feil).
Men så ytterveggen der bjelkelaget hviler på bjelken. Hvordan gjør man der best?
Søk "Hur gör snickaren" på Youtube, veldig bra filmer synes jeg. Ikke sikkert at spørsmålet ditt blir besvart fullt ut, men en veldig god ressurs for amatører som bygger hus (som egentlig ikke er så komplisert).
En annen god kilde er Svenskt Trä, som har fullstendige tegninger på mange konstruksjoner, inkludert en fullstendig komplementbygning av den typen som tidligere ble kalt "Attefallare".
En annen god kilde er Svenskt Trä, som har fullstendige tegninger på mange konstruksjoner, inkludert en fullstendig komplementbygning av den typen som tidligere ble kalt "Attefallare".
Jeg har sett på den, men der har jeg for meg at de gjør en enplaner med kaldloft over så de plastser innertaket. Men kan minnes feil, så skal se igjen få sejonmo skrev:
Søk "Hur gör snickaren" på Youtube, veldig bra filmer synes jeg. Ikke sikkert at ditt spørsmål besvares fullt ut, men en veldig bra ressurs for amatører som bygger hus (som egentlig ikke er så komplisert).
En annen bra kilde er Svenskt Trä, som har fullstendige tegninger på mange konstruksjoner inkludert en fullstendig komplementbygning av den typen som før ble kalt "Attefallare".
Om konstruksjonen skal se ut som du viser, må du sette en kappe av dampfolie før du monterer bæringen for mellomgulvet. Men hvordan tenker du å bygge opp veggen i første etasje når bæringen ligger utenpå veggbjelkene?
Ja, hadde jeg hatt hodet med meg før jeg satte 45-graderen på veggen og la mellomgulvet, skulle jeg satt plast innenfor 45-graderen, men nå glemte jeg det helt.Matti_75 skrev:
Så spørsmålet er hvordan man da gjør det enklest for å få det tett.
Men du mener da kortling akkurat i 90 graders bøyen, så man får feste i hjørnet, typ mellom gulv/vegg
Plast en bit der etasjeskillet kommer og så plast resten og teip skjøten, ellers blir det drittjobb å gjøre det tettN Nygge72 skrev:Hei, vet ikke om jeg legger denne i riktig tråd.
Holder på og bygger hus, og tenkte å høre hvordan man tenker med plasting/dampsperre her da konstruksjonen ser ut på dette viset.
Huset består av 2 etasjer så, det vil være oppvarmet ovenfor etasjeskillet også. Så jeg antar at det ikke skal plastes i taket på etasjeskillet, kun ytterveggene (rett meg om jeg tar feil).
Men så ytterveggen der etasjeskillet hviler på bjelken. Hvordan gjør man det best her?
Stemmer bra👍
Se på teccas produkt, en bjalklagstätning. Virker smidig og blir tett med deres fug.
https://www.teccaworld.com/?alttemplate=printmont&id=5092&lang=sv
https://www.teccaworld.com/?alttemplate=printmont&id=5092&lang=sv