Hei
Et spørsmål angående fukt og fuktmåler.
En "vanlig" fuktmåler har vanligvis 2 små spisser som man skyter inn i stenderne for å sjekke fuktighetsgrad, ikke noe rart med det. Nå har jeg lånt en fra et stort byggefirma, men der stavene er ca. 6 cm lange i stedet for 2-3. Hvis jeg fører inn stavene samme lengde som den lille måleren får jeg samme resultat, men hvis jeg trykker den helt inn stiger tallet 3 % til. Hvordan skal det være. Er de lange stavene ment for om man skal sjekke gjennom vegg med gips? Skal verdien 12-15 % være inne i kjernen på en 170 mm stender eller sjekker man bare 2-3 cm inn?

Takker for svar

Det er sikkert slik at det treet du har målt, er fuktigere lenger inn enn nær overflaten.

men hva sier reglene? 12-15% 2-3cm inn eller 6cm inn?

Heisann
forskjellen du får når du måler er fuktkvotegradienten på stykket, det vil si at stykket har ikke nådd sin likevektsfuktkvote ennå. Er det en 45 mm tykk regel du måler på, så skal du måle 30 mm inn 2/3 av tykkelsen.
Måler du rett innenfor overflaten på stykket så er den nok ca. 3 % tørrere. Dette er ikke et problem eller feil på stykket, det er bare hvis du skal kløyve det i en retning at det kan oppstå problemer.
At stykket du måler på ser ut som det gjør, er fordi sagbrukene sparer tid og penger hvis de ikke reduserer fuktkvotegradienten på planken i tørken.
Om hva reglene sier, kan jeg ikke i hodet når det gjelder nedtørket virke, men det blir aldri muggvekst eller noe slikt på et stykke med den fuktigheten. Det eneste som skjer om det fortsetter å tørke etter du har montert det, er at det krymper, og da mest i bredden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.