Jeg skulle ha spurt håndverkeren når han var her om hvordan han boret hull i veggene (for elkabel) rett ved veggen, men jeg glemte det. Kan noen fortelle hvordan man gjør for å bore et (ca 10 mm) hull rett ved veggen? Problemet er jo at selve skrumaskinen presser boret ut så det blir en vinkel.

Man måler og borer fra begge sider. /rørleggern

D Dr.L skrev:
Man måler og borer fra begge sider. /rørleggern
Så det blir altså en vinkel som møtes i midten av veggen?

E Elnovis skrev:
Så det blir alltså en vilnkel som möts i mitten av väggen?
Ja i prinsippet. Man borer derfor med fordel litt større enn hva man virkelig trenger.

D Dr.L skrev:
Ja i prinsippet. Man borer derfor med fordel litt større enn hva man virkelig trenger.
Mener du slik?

Diagram som viser to vertikale linjer med en rød, skråstilt vinkel mellom dem, plassert over en horisontal linje.

E Elnovis skrev:
Mener du slik?

[bilde]
Ja, slik gjør man det.

Så letter det jo å velge en maskin hvis konstruksjon er slik at man får så liten vinkel som mulig. Eksenterhode eller vinkelhode kan være til hjelp noen ganger.

Med et langbor, avhengig av dimensjon, går det også an å bøye det litt når man borer. Så slipper man å bore fra to sider (y)

• Liker
MagHam
  • Laddar…
  • Liker
tippz
  • Laddar…
Kom til å tenke på en annerledes borrsväng jeg har sett på bilde en gang. Kanskje det kunne fungert for formålet, men kanskje ikke noe man så enkelt får tak i i dag.
img.axd

• Liker
kulle
  • Laddar…
C
tippz tippz skrev:
Med et langbor, avhengig av dimensjon, går det også an å bøye det en aning når man borer. Så slipper man å bore fra to hold (y)
Jepp, I USA er det også populært med såkalte flex bits som er veldig bøyelige. Går å bestille fra f.eks. Amazon og eBay.
Med disse kan man komme inn helt mot kanter og hjørner og likevel bore rett.

Festool med eksentrisk chuck.

Flere typer vinkelchucker og adaptere for borrmaskin, inkludert sideforskyvning, som kan festes til en boremaskin. Finnes jo ulike varianter av vinkelchucker og slike med sideforskyvning mot kanten.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Festool med eksenterskive.
Hvorfor akkurat festool?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.