922 lest ·
5 svar
922 lest
5 svar
Hvordan bør gulv skjæres opp ved bygging av innervegg?
Hei!
Er ny i oppussingen og vil gjerne få litt veiledning om følgende steg ved bygging av innervegg. Skal bygge en vegg i andre etasje i huset som i dag er ett stort rom, for å få to. Gulvet har laminat. Tanken er at veggen skal bli "permanent" og planlegger derfor å sage opp i gulvet for svillen. Har lest at for 70mm stendere bør jeg lage et kutt på 90mm for å gi ekspansjonsfuge for det flytende gulvet. Har også lest at gipsplaten da ikke skal monteres tett mot undergulvet, men gjerne noen mm over laminatet. Skal også sette inn en ny dør og karm og har også tenkt på hvordan man best går frem.
1. Holder det å legge en kile i underkanten av gipsplaten for å skape godt med plass for eventuell fremtidig gulvbytte med større tykkelse?
2. Bør jeg bare sage opp det eksisterende gulvet der svillen skal ligge, eller bør man dele opp det i to flytende seksjoner - holder det i tilfelle med en ekspansjonsfuge på typ 20mm der dørterskelen vil havne? Eller skal man la det være helt intakt og la de to rommene dele samme flytende gulv?
3. Er det en god idé å sette den nye dørkarmen på det eksisterende gulvet? Eller bør den stå mot undergulvet? Førstnevnte føles jo lettest og penest, men kanskje jeg misser noen detaljer?
Stor takk på forhånd🙂
Er ny i oppussingen og vil gjerne få litt veiledning om følgende steg ved bygging av innervegg. Skal bygge en vegg i andre etasje i huset som i dag er ett stort rom, for å få to. Gulvet har laminat. Tanken er at veggen skal bli "permanent" og planlegger derfor å sage opp i gulvet for svillen. Har lest at for 70mm stendere bør jeg lage et kutt på 90mm for å gi ekspansjonsfuge for det flytende gulvet. Har også lest at gipsplaten da ikke skal monteres tett mot undergulvet, men gjerne noen mm over laminatet. Skal også sette inn en ny dør og karm og har også tenkt på hvordan man best går frem.
1. Holder det å legge en kile i underkanten av gipsplaten for å skape godt med plass for eventuell fremtidig gulvbytte med større tykkelse?
2. Bør jeg bare sage opp det eksisterende gulvet der svillen skal ligge, eller bør man dele opp det i to flytende seksjoner - holder det i tilfelle med en ekspansjonsfuge på typ 20mm der dørterskelen vil havne? Eller skal man la det være helt intakt og la de to rommene dele samme flytende gulv?
3. Er det en god idé å sette den nye dørkarmen på det eksisterende gulvet? Eller bør den stå mot undergulvet? Førstnevnte føles jo lettest og penest, men kanskje jeg misser noen detaljer?
Stor takk på forhånd🙂
Skal du bare ha gips på veggen eller OSB + gips? Jeg hadde saget ut gulvet sånn at stendere + OSB + gips får plass, slik at ikke gulvet havner under veggplatene.
1. Se ovenfor.
2. Del det opp i to seksjoner med ekspansjonsfuge under terskelen.
3. Dørkarmen skal stå på undergulvet, men terskelen skal ligge på ferdig gulv.
Ikke ta alt ovenfor som en nøyaktig fasit, men slik ville jeg ha gjort det.
1. Se ovenfor.
3. Dørkarmen skal stå på undergulvet, men terskelen skal ligge på ferdig gulv.
Ikke ta alt ovenfor som en nøyaktig fasit, men slik ville jeg ha gjort det.
1. Kun gips. Trodde først å sage ut for stenderverk + gips men leste et sted at man ofrer verdifull plass for ekspansjonsfuge. Trenger ikke ha et verdensmester-resultat, men man vil jo slippe å gjøre om det med en gang i hvert fallmaah skrev:
Skal du bare ha gips på veggen eller OSB + gips?
Jeg ville ha saget ut gulvet slik at stendere + OSB + gips får plass sånn at ikke gulvet kommer under veggplatene.
1. Se ovenfor.
3. Dørkarmen skal stå på undergulvet men terskelen skal ligge på ferdig gulv
Ta ikke alt ovenfor for en nøyaktig fasit men slik ville jeg gjort det.
2. Takk for innspill!
3. Mistenkte det. Trodde at fordelen med å sette karmen på gulvet er at man i første omgang slipper eventuelt å sage dørbladet. Dårlig oversikt over hvor mye plass det er mellom bunnen av dørbladet og bunnen av karmen for å si det sånn. Kanskje finnes det en standard for det?
Du har rett. Tenkte feil.Larsa skrev:
Har satt inn en rekke karmer og alle står jo såklart på det ferdige gulvet.
Ved renovering pleier det imidlertid å skje at man lar karmen sitte igjen og legger det nye gulvet mot karmen.
Ja da sager man av karmen og lar gulvet gå under. Så kan man måtte kappe døren i underkant.maah skrev:
Klikk her for å svare