Her på småbruket skal jeg fikse en terrasse. Helst så enkelt som mulig siden jeg er nybegynner, men den skal jo selvfølgelig være holdbar. Jeg har forstått noen ulike begreper som bjelkelag, bjelker osv. og skal lese litt mer om det. Men jeg vil gjerne ha inspirasjon fra dere til hvordan jeg kan lage den så pen som mulig. Finnes det fallgruver ut fra den situasjonen jeg har? Må terrassen være festet til huset, eller kan den med fordel være frittstående? Kan jeg ha pilarer liggende på bakken eller må de pæles ned i jord? Det treverket jeg har lest er best er NTR AB da hytta ligger i skogen helt uten større påkjenning, samt at jeg bør ha litt fall bort fra huset for å unngå fuktskader. Hytta ligger i Värmland så om vinteren ligger det mye snø.
Takk for innspill🙏
Takk for innspill🙏
Hei
Herlig at du planlegger å bygge terrassen selv. Det finnes mange tips å lese/se på diverse selskapers nettsider og her på forumet.
Noen av spørsmålene gir jeg meg på å svare på. Det kommer sikkert flere og mer omfattende svar senere.
Må terrassen være festet mot huset, eller kan den med fordel være frittstående?
- Frittstående er det som pleier å anbefales. Det kan til og med være en ulempe å feste terrassen i huset, da de hindres fra å bevege seg fritt gjennom året.
Kan jeg ha søyleblokker liggende på bakken, eller må de pæles ned i jorden?
- Søyleblokker er alltid helt eller delvis nede i bakken. Alternativet er belegningsstein eller lecablokk oppå bakken, og deretter bærelinjen liggende løst på disse.
Hull for søyleblokker pleier å graves ned til frostfritt dyp, hvilket i Värmland burde være rundt 100 cm. Det går an å ha litt grunnere med ulike metoder som pukk og celleplast under søyleblokken.
Det treverket jeg har lest er best er NTR AB da hytta ligger i skogen helt uten større påkjenninger, samt at jeg bør ha litt fall bort fra huset for å unngå fuktskader.
- NTR A er bedre ettersom det tåler konstant kontakt med bakken, kan til og med være nedgravd. Regler pleier oftest å være impregnert ifølge A og terrassebord ifølge AB ettersom disse vanligvis plasseres over bakken.
Fall bort fra huset er bra.
Herlig at du planlegger å bygge terrassen selv. Det finnes mange tips å lese/se på diverse selskapers nettsider og her på forumet.
Noen av spørsmålene gir jeg meg på å svare på. Det kommer sikkert flere og mer omfattende svar senere.
Må terrassen være festet mot huset, eller kan den med fordel være frittstående?
- Frittstående er det som pleier å anbefales. Det kan til og med være en ulempe å feste terrassen i huset, da de hindres fra å bevege seg fritt gjennom året.
Kan jeg ha søyleblokker liggende på bakken, eller må de pæles ned i jorden?
- Søyleblokker er alltid helt eller delvis nede i bakken. Alternativet er belegningsstein eller lecablokk oppå bakken, og deretter bærelinjen liggende løst på disse.
Hull for søyleblokker pleier å graves ned til frostfritt dyp, hvilket i Värmland burde være rundt 100 cm. Det går an å ha litt grunnere med ulike metoder som pukk og celleplast under søyleblokken.
Det treverket jeg har lest er best er NTR AB da hytta ligger i skogen helt uten større påkjenninger, samt at jeg bør ha litt fall bort fra huset for å unngå fuktskader.
- NTR A er bedre ettersom det tåler konstant kontakt med bakken, kan til og med være nedgravd. Regler pleier oftest å være impregnert ifølge A og terrassebord ifølge AB ettersom disse vanligvis plasseres over bakken.
Fall bort fra huset er bra.
Klikk her for å svare