Jeg har i mitt fyrrom et dreneringsrør fra kjelen som ved en feil har ligget mot veggen. Jeg har siden i fjor lagt det riktig, og nå renner vannet mot sluket. Likevel har veggen fortsatt (!) ikke tørket opp, men ser snarere ut til å ha blitt verre. Malingen på andre siden av fyrrommet har løsnet og faller av, og når jeg måler fuktighet er det høyeste utslag…har forstått at siporex/leca-betong er vanskelig å tørke ut, men et år!? Hva bør jeg gjøre?

Skadet vegg med fuktighet og avskallet maling nær gulvet, grått flislagt gulv og hvit kabel langs veggen.

Vent.

Intet Intet skrev:
Vent.
Føles som jeg har gjort det…😮

Hva er det malt med for farge? Gjetter på tett farge som gjør at det tørker langsomt.

Centano Centano skrev:
Hva er det malt med for maling? Gjetter på tett maling som gjør at det tørker langsomt.
Det er Liwas maling for puss så den er diffusjonsåpen. Derimot kanskje jeg skal skrape av malingen på den fuktige delen.

Virker det ikke rimeligere at fuktigheten kommer fra utsiden?

Eller nedenfra. Er det en kjeller med uisolert gulv?

S sepani skrev:
Det er Liwas farge for puss så den er diffusionsåpen. Derimot kanskje jeg skal skrape av fargen på den fuktige delen.
Har veggen bare blitt malt med den fargen eller finnes det en annen farge under den?

Det du kaller dreneringsrør fra kjelen, er det røret som kommer fra sikkerhetsventilen? Som andre har vært inne på så tror jeg at fuktigheten i veggen kommer fra en annen kilde.

MathiasS MathiasS skrev:
Virker det ikke rimeligere at fuktigheten kommer fra utsiden?
Det er en kjeller med isolert gulv. På den andre siden av veggen er fyrrommet.

Hus fra 1974? I beste fall er det isolasjon under veggene da også, ikke bare under gulvet...

Uansett hvor fuktigheten kommer fra så er det jo ikke mye du kan gjøre med det. Jeg ville bare skrapt bort malingen som har boblet seg og klattret på litt ny hvit maling av egnet type for fuktige vegger.

• Liker
sepani
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hus fra 1974? I beste fall er det isolasjon under veggene da også, ikke bare under gulvet...

hva enn fukten kommer fra så er det jo ikke mye du kan gjøre med det. Jeg ville bare skrape bort malingen som har boblet og kladde på litt ny hvit maling av passende slag for fuktige vegger.
ja det er riktig. I gulvet var det 50 mm frigolit støpt inn bortsett fra i "gillesstugedelen", der var det avreist gulv med løsull, der støpte jeg nytt gulv med 100 mm frigolit. På hele gulvet ligger LK system vannbåren lavtbyggende som har fungert veldig bra. Men under veggene har jeg ikke sjekket. Jeg skraper av og maler, det er uansett på tide...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.