Jeg sitter i en litt vanskelig situasjon: Om en uke har jeg teknisk møte med kommunen, og på et sent stadium innser jeg at jeg har tegnet inn en stor utfordring i vår byggetillatelse. Vi skal bygge på en overetasje på huset vårt, og jeg har valgt å skyve inn en av veggene på overetasjen slik at den ikke havner i liv.

Kantbjelken kan da få fire understøtningspunkter, en ny støpt betongstolpe, to bærende yttervegger av plankonstruksjon, en innervegg som må forsterkes (ev. bygge inn en søyle som går ned mot grunnmur. Illustrasjon av hus med to etasjer, verandaer med rekkverk og en trapp ved inngangsdøren. Huset har flatt tak og vinduer i hver etasje.

Den lengste spennvidden blir da 3380 mm, jeg har prøvd å beregne dette som om det var en åpning i en vegg og lagt til med last på taket (for vegglivet osv.). Det burde gå med en 115x315 i limtre.

Å få en kantbjelke på 315 er ikke optimalt, men fungerer. Siden et terrassebjelkelag vil bli tilkoblet kantbjelken er det for så vidt bra med ekstra isolasjon. Jeg skulle gjerne beregne hvor mye last jeg kan ta ned i utkanten av et bjelkelag hvis jeg gjør det skikkelig sterkt (f.eks. c24 45x220 300c/c med masse kortlegger). Da tenker jeg at jeg kan la bjelkelaget ta ned en del kraft og redusere dimensjonen på bjelken.

Mine spørsmål:
1. Hvordan beregner jeg hvor mye et bjelkelag tåler? Altså omvendt mot det som finnes på treveilederen osv.

2. Finnes det noen annen løsning?

3. Finnes det noen tabell jeg kan bruke for å beregne lastene fra overetasjen?

Ettersom dette blir en punktlast kan du ikke regne med en utbredt last som man gjør på träguiden.

Jeg har kikket på beregningsmodellene for åpninger i fasader. Da er det punktlaster på søyler som menes og utbredte laster langs med veggliv. Holder nå på å forsøke å beregne dette selv gjennom et program fra strusoft som heter frame analysis.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.