Hei,
Jeg har en dekkside som jeg trenger å gjøre tett nederst slik at ikke fuktighet trenger inn i sponplaten. Slik ser det ut:
Jeg har fått forslag om å sette en hvit kvartstav her med silikon (eller i mitt tilfelle Tec7). Hva tror dere om dette og hvordan gjør man avslutningen pen? Er det bare 45 graders gjæring som gjelder?
Jeg har en dekkside som jeg trenger å gjøre tett nederst slik at ikke fuktighet trenger inn i sponplaten. Slik ser det ut:
Jeg har fått forslag om å sette en hvit kvartstav her med silikon (eller i mitt tilfelle Tec7). Hva tror dere om dette og hvordan gjør man avslutningen pen? Er det bare 45 graders gjæring som gjelder?
Nja det skal ikke sprekke hvis du får til en god fuge. Teip både skap og gulv, silikon, dra av teipen, spray såpevann, stryk til, pent og sterkt.S snowjim skrev:
Vurderer dog om det ikke ville vært bedre med ren silikon i stedet, gjetter at Tec7 trekker til seg skitt siden den er overmalbar. Har dog ikke jobbet med akkurat den så det får noen andre svare på.
Tec7 er faktisk forbausende elastisk og seig. Måtte bryte opp en Tec7 hylse i dag, de har en tendens til å tørke igjen.TomasJor skrev:
Nja det skal ikke sprekke om du får til en bra fuge. Teip både skap og gulv, silikone, dra bort teipen, spray såpevann, stryk til, pent og sterkt.
Lurer dog på om det ikke hadde vært bedre med ren silikon isteden, gjetter at Tec7 tiltrekker seg skitt siden den er overmalbar. Har dog ikke jobbet med akkurat den så det får noen andre svare på.
Jeg begynte med å sette 2 teipbiter langs området, la på Tec7, kjørte med fingeren for å jevne ut det, alt så bra ut. Drog langsomt bort teipbiten langs gulvet og det dannet seg med en gang en skikkelig stygg kant. Kjente det igjen så godt fra når jeg prøvde å få riktig på silikon ved kjøkkenbyggingen. Prøvde å rette det til i etterkant ved å dra fingeren igjen men da fikk man selvfølgelig masse på gulvet som var minst sagt seigt å få bort.
Drog bort alt som gikk an å fjerne og prøvde på nytt men denne gangen drog jeg teipbiten litt raskere. Ble dessverre samme resultat. Måtte finjustere ganske mye før det begynte å se ok ut. Ser man dog nærmere så er det kornete på overflaten, trolig rakk det å tørke litt under finfixen.
Når jeg vel anså meg ferdig så merket jeg at gulvet svikter faktisk ganske mye, skal bli interessant å se om dette holder. I verste fall får jeg legge til en kvartstav.
Grunnen til at jeg ikke tok silikon var dels dårlig erfaring men også at jeg ikke hadde noe hjemme.
Kanskje hadde transparent vært bedre.
Her er litt bilder av sluttresultatet.
Så at det blir stygt når man drar bort teipen må man regne med? Derimot, når man sprayer på såpe og så drar ut det, sørger såpen for at ikke stoffet fester seg på omkringliggende områder, i dette tilfellet gulvet når man drar ut det en siste gang med fingeren. Er det dette som er riktig vei å gå?
Så at det blir stygt når man drar bort teipen må man regne med? Derimot, når man sprayer på såpe og så drar ut det, sørger såpen for at ikke stoffet fester seg på omkringliggende områder, i dette tilfellet gulvet når man drar ut det en siste gang med fingeren. Er det dette som er riktig vei å gå?
Aha, men når man tar bort teipen så dras kanten opp, noe som blir veldig stygt. Men du mener at ved å ha dratt ut det med såpe på fingeren først gjør det enklere å dra det av igjen når teipen er borte uten at det havner på gulv og alt annet?Janus82 skrev:
Når man taper, sørger man for å etterlate en umaskert stripe som er nøyaktig så bred som man ønsker at mykfugen skal være. Dette betyr at akkurat der tapen begynner, skal mykfugen ta slutt og være mer eller mindre 0 mm tykk. Det gjør at når du stryker ut mykfugen med fingeren (med såpevann på) så vil det passe fint mot tapen og ikke bli noen stygg kant når tapen fjernes. Den store fordelen med tape er at man lett påfører for mye fugemasse, noe som gjør at mye av fugen kladder ut på tapen når man stryker med fingeren. Av og til må man også stryke med fingeren to eller kanskje tre ganger for å få det til å se bra ut. Alt dette kladdet beskytter tapen fra.
Om man likevel får en stygg kant når tapen fjernes, er det ikke noe problem å stryke med fingeren enda en gang for å jevne ut kanten. Siden man allerede har fjernet alt overflød og fått en nesten perfekt fuge, kommer det ikke til å bli noe ekstra kladd som griser til gulvet eller veggen.
Om man likevel får en stygg kant når tapen fjernes, er det ikke noe problem å stryke med fingeren enda en gang for å jevne ut kanten. Siden man allerede har fjernet alt overflød og fått en nesten perfekt fuge, kommer det ikke til å bli noe ekstra kladd som griser til gulvet eller veggen.
Man kan nok trekke ut en siste gang etter teipen er fjernet, men med fint og nært handlag da.Janus82 skrev:
Det finnes jo de som pleier å kunne få til et ganske bra resultat helt uten teip også, jeg selv hører dog ikke til den kategorien.
Klikk her for å svare