Jeg skal dele av vaskerommet i kjelleren for å bygge et bad. Gulv og tak er betong. Jeg tenkte å mure veggen med lecablokk, men hvordan fester jeg den mot taket? Det virker vanskelig å få på plass mørtel oppå siste raden, en centimeter under taket.

Skillevegg som ikke er bærende? Sånne skal ikke ta opp noen laster fra bjelkelaget ovenfor, og avsluttes derfor noen centimeter fra bjelkelaget. Spalten fyller man passende med skum eller mineralull. I ditt tilfelle det førstnevnte.

OK, takk! Jeg mistenkte at det kunne være slik at veggen ikke kunne være bærende, men lurte på hva standardløsningen var. Skum altså!

Får og får, det spiller jo ingen rolle, bare er det er mer jobb om du skal gjøre den bærende.

• Liker
martensteimer
  • Laddar…
Men man kan vel likevel mure helt opp, den blir vel ikke bærende fordi den går helt opp? Kan du ikke legge mer mørtel i fugen under det siste laget stein så du kommer helt opp til taket?

Jeg vil ikke ha den bærende, jeg vil bare at den skal være stabil så jeg kan flislegge på den uten at det sprekker. Mitt spørsmål var hvordan man tetter mot taket slik at det duger for en våtromsvegg. Avstanden til tak kan jeg justere, jeg må uansett hakke til steinene for siste runde. Jeg vurderte om veggen må festes mot taket slik at det ikke blir bevegelser i skjøten, men det går vel ikke å gjøre uten å gjøre den bærende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.