7.139 lest ·
11 svar
7k lest
11 svar
Hvor ujevnt kan underlaget være for fliser og lim?
Skal legge fliser i en grovgang.
Det er ca. 10m2 og en støpt plate, synes det er ganske jevnt men har hittil (til jeg fikk tilbudet på avrettingsmasse....) tenkt å legge ca. 10mm avretting før flislim.
Nå lurer jeg på om ikke flislimet kan "svelge" disse ujevnhetene uansett? Så spørsmålet er, hvor knudrete og ujevnt kan det være uten problemer for flislimet å jevne ut dette?
Og hvordan i all verden måler man ut disse ujevnhetene i så fall? Har en laser, men den kan jo ikke sende ut strålen helt nede langs gulvet liksom???
Det er ca. 10m2 og en støpt plate, synes det er ganske jevnt men har hittil (til jeg fikk tilbudet på avrettingsmasse....) tenkt å legge ca. 10mm avretting før flislim.
Nå lurer jeg på om ikke flislimet kan "svelge" disse ujevnhetene uansett? Så spørsmålet er, hvor knudrete og ujevnt kan det være uten problemer for flislimet å jevne ut dette?
Og hvordan i all verden måler man ut disse ujevnhetene i så fall? Har en laser, men den kan jo ikke sende ut strålen helt nede langs gulvet liksom???
Keramiske plater har toleranser når det gjelder skeiv- og buktighet, og den toleransen beregnes på følgende måte: Platens lengste kantmål × 0,5%. .N nova383 skrev:Skal legge fliser i en grovgang.
Det er ca 10m2 og støpt plate, synes det er ganske jevnt men har hittil (til jeg fikk tilbudet på flytsparkel....) tenkt å legge ca 10mm avretting før lim i fliser.
Nå lurer jeg på om ikke limet "svelger" disse ujevnhetene likevel? Så spørsmålet er hvor humpete og ujevnt kan det være uten problem for limet å jevne ut dette?
Og hvordan i all verden måler man ut disse ujevnhetene i så fall? Har en laser men den kan jo ikke sende ut strålen nederst langs gulvet liksom???
Sett laseren på gulvet, mål på forskjellige steder med tommestokk. Da ser du hvilken høydeforskjell du har på forskjellige steder
+-5mm kan du jevne ut med limen ivf
Sist redigert:
Så bra. Tror ikke det er så mye som 5mm faktisk.T Tompafix skrev:Keramiske fliser har toleranser når det gjelder skev- og buktighet, og denne toleransen beregnes på følgende måte: Flisens lengste kantmål × 0,5%.
Sett laseren på gulvet og mål på forskjellige steder med tommestokk. Da ser du hvilken høydeforskjell du har på forskjellige steder
+-5mm kan du jevne ut med fix ivf
2m vaterpass rekker langt som sagt. Er det noen lokal punkt som er for lav (mer enn 5mm) så kjøp noen sekk eller to med flytsparkel og fiks den delen selv lokalt. Man trenger ikke flytsparkle hele overflaten.
Det er litt kinkigere å få til det selv på badet, siden fallet må være rett.
Det er litt kinkigere å få til det selv på badet, siden fallet må være rett.
Har du mer lokale ujevnheter eller er det den ene enden på gulvet som må heves i sin helhet? Er det det siste er det selvsagt flytsparkel som trengs, men om du bare har lokale problemer så kan det jo være et alternativ å ta en bredsparkel og blande til litt fix som du drar ut.
Har ikke sjekket med nivå ennå, men hva jeg vet så er det bare litt ruglete omtrent. Noen liten topp et sted og sikkert en liten senkning men disse er maks rundt 1 cm i diameter liksom, Det er "plant" uten at det heller til noe side.MathiasS skrev:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 innlegg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 innlegg
Som regel er det vanskeligere å håndtere topper med fix enn små hull.
Små hull eller groper legger man bare igjen med fix, men en liten topp kan i verste fall gjøre at du ikke får flisen jevn med de andre flisene.
Små hull eller groper legger man bare igjen med fix, men en liten topp kan i verste fall gjøre at du ikke får flisen jevn med de andre flisene.
Jeg tenkte å ta evt. topper med steinskive på vinkelsliperen, det støver men burde funke bra.ullet skrev:
Ok, da ville jeg bare ta en meisel og slå bort eventuelle topper som stikker opp, og hvis gropene er så store at de trenger å fylles før du legger, ville jeg ta fix til det. Resten løser seg når du bruker fixkammen og legger platene.N nova383 skrev:
Et bilde av ujevnhetene ville nok gjøre det lettere og gi deg bedre tips.
C Carl Johansson skrev:

Oppdaterer dette spørsmålet litt. Slik ser det ut. og hvordan 17 gjør jeg med stolpen? Kan ikke fjerne den, den blir erstattet med trappestolpen som skal sitte litt lenger til siden. 30x60 klinker havner slik at jeg kan vente med akkurat den platen som skal være der stolpen nå står, får vel bli å legge den når trappen med sin trappestolpe er på plass igjen?
Men det er litt høyere i området foran døråpningen rett fram. der er det +5mm og det det er noen mm minus på andre steder så jeg antar at jeg må legge litt tynt med flyt uansett., blir jo det samme med stolpen der da også. eller setter man typ en tynnere stålpinne? en bit armeringsjern nederst eller???
Klikk her for å svare