S
Opplever at mine sparkelskjøter sprekker uansett papirmasse eller nett. Lurer på om jeg legger for tynt lag? Hvor tykke lag trenger man å legge oppå remser i skjøter på vanlige gipsvegger innendørs?
 
Rickard.
Til det blir slett med gipsplaten, det skal ikke trenges så mye. Har du lest en monteringsanvisning for gipsplater? Det er ikke riktig så enkelt som man forestiller seg, og eventuelle feil her kan også føre til sprekker selv om "maleren" gjør det riktig.
 
S
Men for eksempel et ytterhjørne med skårne fliser så bygger jo hjørnelisten sikkert 2 mm og så skal det være sparkel over listen. Den tykkelsen beholder man jo ikke over hele veggipsen, så blir ikke en sparklet vegg bølgete sett over hele lengden?
 
D
S Skittele skrev:
Opplever at mine sparkelskjøter sprekker uansett papir eller nett. Jeg lurer på om jeg legger for tynt lag? Hvor tykke lag trenger man å legge ovenpå remser i skjøter på vanlige gipsvegger innendørs?
Tykkelsen på sparkel påvirker ikke risikoen for sprekker særlig mye. Jeg gjetter at gipsveggene sitter i et trehus.
 
S
D datja skrev:
Tykkelsen på sparkel påvirker ikke risikoen for sprekker særlig mye. Jeg gjetter at gipsveggene sitter i et trehus.
Korrekt, trehus. Men håndverkernes skjøter sprekker ikke, bare mine....
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.