Hei

har tatt over et større lagringsrom i kjelleren på vårt leilighetsbygg. Jeg vil sette opp hyller, men veggene er av lettbetong eller blåbetong (50-talls hus) - går det bra hvis man bruker riktig skrue og plugg?
Hvor tunge kan hyllene være?
Vurderer også en veggfestet stang for pull ups - da blir det nær 90 kilo hengende ut et stykke fra veggen.. føles skummelt i porøs vegg...

takk!
/Martin

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sett opp en eller flere av disse isteden:
[bild]
Enkelt og billig.
Finnes i flere størrelser og utførelser:
[lenke]
takk, det er et godt tips men hvis jeg kan få ting opp på veggene liker jeg det bedre. Så spørsmålet gjenstår - går det an å henge opp tunge ting på lettbetong vegger.

J
Festet til sånne stenger pleier vel ofte å være små? Skru i stedet fast litt høyere lekter, og så stangen i disse, så du brer ut lasten over større område på veggen. Har tungt lastede elfa hyller i matkjelleren, men da sitter veggskena nesten hele veien mellom gulv og tak.

Disse bruker jeg til nesten alt som skal henge i mine vegger nå for tiden. Tunge speil, hattehylle, skapstammer i vaskerommet m.m.
https://www.essve.com/sv/produkter/betonginfastningar/plugg/lattbetongplugg/lattbetongplugg/

• Liker
MartinS1980
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Festet til sånne stenger pleier vel ofte å være små? Skru heller fast litt høyere lekter, og så stangen i disse, så du sprer ut lasten over større område på veggen.
Har tungt lastede elfa hyller i matkjelleren, men da sitter veggskinnen nesten hele veien mellom gulv og tak.

Disse bruker jeg til nesten alt som skal henge i mine vegger nå for tiden. Tunge speil, hattehylle, skapstammene i vaskerommet m.m.
[lenke]
Takk! Lener mot at jeg bygger chinsstangen selv og da skal jeg tenke på å spre innfestingene - bra tips med en lekt bak som sprer ut belastningen.

Så plugg i lettbetong? - så noen skruer som skulle inn uten plugg men de du tipser om har jeg brukt tidligere, bare ikke i lettbetong.

J
Pluggen jeg tipset om er for nettopp lettbetong. Hullet skal bores ganske mye mindre enn pluggen er, som deretter slås inn.
Den eneste pluggen jeg har fått til å fungere bra i mitt lettbetonghus. Vanlige plugger har en tendens til å begynne å snurre når man setter i skruen, uavhengig av størrelsen på hullet. Lettbetongskrue har jeg aldri testet, så jeg vet dessverre ikke hvordan den er i sammenligning.

J JeLö skrev:
Pluggen jeg tipset om er for akkurat lettbetong. Hullet skal bores ganske mye mindre enn pluggen er, som deretter slås inn. Den eneste pluggen jeg har fått til å fungere bra i mitt lettbetonghus. Vanlige plugger har en tendens til å begynne å snurre når man setter i skruen, uansett størrelsen på hullet. Lettbetongskrue har jeg aldri testet, så jeg vet dessverre ikke hvordan den er i sammenligning.
takk igjen, skal ta og prøve pluggen og lettbetongskruene på et uøm område og så slite, dra og belaste så får vi se :) Takk for hjelpen og interessen (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.