13.473 lest ·
8 svar
13k lest
8 svar
Hvor stort mellomrom mellom stendere i en innervegg?
Jeg holder på å bygge en mellomvegg i en garasje, og har da spikret fast regler i 45x70 til tak, betonggulvet og sideveggene. Gipsplatene jeg har kjøpt er 120 cm brede, og jeg har da målt ut hvor festet for gipsplatene skal skje i tak og gulv reglen. De vertikale reglene for disse festene har jeg satt på plass, men jeg er meget usikker på hvor mange flere regler jeg skal ha imellom.
Nå lurer jeg på om det finnes noen tommelfingerregel på hvor langt avstand det skal være mellom reglene? Slik at ikke hele veggen faller ned...
Hilsener fra en meget ukunnig byggmester...
Nå lurer jeg på om det finnes noen tommelfingerregel på hvor langt avstand det skal være mellom reglene? Slik at ikke hele veggen faller ned...
Hilsener fra en meget ukunnig byggmester...
Velkommen til forumet.
Japp, vanlig er å sette cc60 cm, det går også å velge cc40 cm hvis du har 120 cm brede plater men det er ikke vanlig i normaltilfellet.
En anledning til at du må ha tettere enn cc60 er om du skal ha fliser på veggen, da må du enten slå tettere eller sette doble gipsplater med forskjøvne skjøter. Men jeg antar at det ikke er tilfellet her.
Japp, vanlig er å sette cc60 cm, det går også å velge cc40 cm hvis du har 120 cm brede plater men det er ikke vanlig i normaltilfellet.
En anledning til at du må ha tettere enn cc60 er om du skal ha fliser på veggen, da må du enten slå tettere eller sette doble gipsplater med forskjøvne skjøter. Men jeg antar at det ikke er tilfellet her.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Som nybegynner kan du kikke på byggbeskrivnigar.se der finnes bilder og tegninger å se på..kanskje litt lettere å se for å forstå.
Staffan
Staffan
Jeg laget mellomveggen med 60cm mellom hver stender, og det passet bra. Både for gipsplatens størrelse, og også for isolasjonen mellom stenderne etterpå. Angrer litt på at jeg ikke så forslaget med OSB-platen før, men det er selvsagt et godt alternativ å ha bak gipsplaten. Men, da hadde man kanskje ikke engang trengt å ha gipsplaten i det hele tatt?
Takk for alle gode forslag og tips!
Takk for alle gode forslag og tips!
Klikk her for å svare