Hei!
Min onkel har bedt meg om hjelp, men jeg kan ingenting om dette så jeg vender meg til dere.
Han har et betonggulv som begynner å skakke litt. Det må forsterkes, men hvilken størrelse på jernbjelken skal brukes? Han tenker seg I-bjelke, HEA-bjelke eller firkantbjelke (hva er best?).
Rommet er 5x5 meter, så en 5 meter lang bjelke trengs. Betongtaket er kanskje 3-4 dm tykt. Under jernbjelken 4-5 stolper og en lik bjelke i gulvet for å jevne ut belastningen.
Dette er den informasjonen jeg har fått fra ham, er det noen som kan hjelpe til med å løse problemet?
Takk på forhånd!
Min onkel har bedt meg om hjelp, men jeg kan ingenting om dette så jeg vender meg til dere.
Han har et betonggulv som begynner å skakke litt. Det må forsterkes, men hvilken størrelse på jernbjelken skal brukes? Han tenker seg I-bjelke, HEA-bjelke eller firkantbjelke (hva er best?).
Rommet er 5x5 meter, så en 5 meter lang bjelke trengs. Betongtaket er kanskje 3-4 dm tykt. Under jernbjelken 4-5 stolper og en lik bjelke i gulvet for å jevne ut belastningen.
Dette er den informasjonen jeg har fått fra ham, er det noen som kan hjelpe til med å løse problemet?
Takk på forhånd!
Du nevner omvekslende tak og gulv - er det en betongdekke (tak) som skal støttes til et gulv?
Hvor mye svikter dekket?
Finnes det store sprekker fra deformasjonen?
Er det virkelig 400mm tykt?
Vet du noe om armeringen i dekket?
Ligger underliggende gulv på mark?
Er det isolasjon under gulv på mark?
Er dere sikre på at det er plasstøpt betong og ikke prefabrikkerte betongelementer, lettklinkerbetong-elementer eller lettbetongelementer?
Ligger dekket lagt opp på fire vegger eller bare to?
Hvor mye last belaster dekket?
Hvor mye svikter dekket?
Finnes det store sprekker fra deformasjonen?
Er det virkelig 400mm tykt?
Vet du noe om armeringen i dekket?
Ligger underliggende gulv på mark?
Er det isolasjon under gulv på mark?
Er dere sikre på at det er plasstøpt betong og ikke prefabrikkerte betongelementer, lettklinkerbetong-elementer eller lettbetongelementer?
Ligger dekket lagt opp på fire vegger eller bare to?
Hvor mye last belaster dekket?
Du nevner omvekslende tak og gulv - er det en betongbjelkelag (tak) som skal støttes til et gulv? - Ja.
Hvor mye svikter bjelkelaget? - 6 cm.
Finnes det store sprekker på grunn av deformasjonen? - Hva er store sprekker? En sprekk er to mm. Alle andre er mindre enn 1 mm.
Er det virkelig 400mm tykt? - Nja, det kanskje er 25 - 30 cm. Hva var normalt på slutten av 40-tallet?
Vet du noe om armeringen i bjelkelaget? - Nei.
Er det underliggende gulvet på mark? - Ja. Underliggende gulv er kjellergulv.
Finnes det isolasjon under gulv på mark? - Knapt.
Er dere sikre på at det er plasstøpt betong og ikke prefabrikkerte betongelementer, lettklinkerbetong-elementer eller lettbetongelementer? - Så sikker man kan være. Det ser ut til å være støpt på stedet. Ut fra sporene av støpeformene.
Ligger bjelkelaget installert på fire vegger eller bare to? - Vet ikke. Skulle tro det ligger på fire vegger.
Hvor mye last belaster bjelkelaget? - Det er selve betongen med armering + den belastningen som finnes i et kjøkken på 25 kvm.
Hvor mye svikter bjelkelaget? - 6 cm.
Finnes det store sprekker på grunn av deformasjonen? - Hva er store sprekker? En sprekk er to mm. Alle andre er mindre enn 1 mm.
Er det virkelig 400mm tykt? - Nja, det kanskje er 25 - 30 cm. Hva var normalt på slutten av 40-tallet?
Vet du noe om armeringen i bjelkelaget? - Nei.
Er det underliggende gulvet på mark? - Ja. Underliggende gulv er kjellergulv.
Finnes det isolasjon under gulv på mark? - Knapt.
Er dere sikre på at det er plasstøpt betong og ikke prefabrikkerte betongelementer, lettklinkerbetong-elementer eller lettbetongelementer? - Så sikker man kan være. Det ser ut til å være støpt på stedet. Ut fra sporene av støpeformene.
Ligger bjelkelaget installert på fire vegger eller bare to? - Vet ikke. Skulle tro det ligger på fire vegger.
Hvor mye last belaster bjelkelaget? - Det er selve betongen med armering + den belastningen som finnes i et kjøkken på 25 kvm.
Ettersom det er uvanlig at en betongdekke på 250-300mm synker 60mm for bare egentyngde og boliglast, lurer jeg på om det kanskje er bygget i dårlig betongkvalitet, såkalt sparbetong eller krigsbetong med mye ballast og lite sement...
Å legge en bjelke under et frittbærende dekke innebærer at man får overkantsmoment i platen over bjelken, og dersom platen ikke inneholder noe overkantsarmering (eller svært lite) vil platen sprekke over bjelken ved fortsatt krype (langsom tidsavhengig synking). Egentlig skulle dere legge inn to bjelkelinjer under platen for å fordele støttemomentene og unngå sprekkdannelser over støtte. Ettersom en stor del av platens last vil havne på vekselsvis bjelke og søyle, anbefaler jeg å plassere søylene på nye grunnpillarer i stedet for å legge ut fordelende bjelker på gulvet. Trolig er gulvet bare noen cm tykt og nesten uarmeret hvis det er laget på 1940-tallet.
Å legge en bjelke under et frittbærende dekke innebærer at man får overkantsmoment i platen over bjelken, og dersom platen ikke inneholder noe overkantsarmering (eller svært lite) vil platen sprekke over bjelken ved fortsatt krype (langsom tidsavhengig synking). Egentlig skulle dere legge inn to bjelkelinjer under platen for å fordele støttemomentene og unngå sprekkdannelser over støtte. Ettersom en stor del av platens last vil havne på vekselsvis bjelke og søyle, anbefaler jeg å plassere søylene på nye grunnpillarer i stedet for å legge ut fordelende bjelker på gulvet. Trolig er gulvet bare noen cm tykt og nesten uarmeret hvis det er laget på 1940-tallet.
Klikk her for å svare