Hei. nå trenger jeg litt hjelp.
Jeg vurderer å åpne opp døråpningen mellom kjøkken og stue til en ca. 2,5m stor åpning.
Jeg har lest meg til at jeg trenger å gjøre en form for byggemelding & at jeg da skal ha engasjert et firma som gjør en belastningsberegning. Men akkurat nå vil jeg bare vite hvor stor bjelken kommer til å bli & hvordan man fester den.

Huset mitt er litt annerledes både i form & hvordan det er bygget. Det er et hus i 3 etasjer. Man kommer inn på midtnivået, så kan man gå en halv etasje ned & en halv etasje opp, fra midtetasje.
Tomten heller så alle etasjer er over bakken. Den nedre etasjen har altså en overetasje, i alle fall deler av den.
Alle plan har støpt plate på bakken, uten regelverk for gulvet, uten gulvene er direkte på betongen.
På nedre plan finnes kjøkken & vaskerom, ovenpå dette er alle soverom. Kjøkkenet har betonggulv & betongtak (så soverommene har altså betonggulv de også, helt uten regelverk, uten gulvene ligger på betongen)
Veggene i kjøkken & vaskerom er lettbetongblokker, fordi det jo er betongplate ovenpå. Alle andre vegger er trevegger.
Det er en av disse lettbetongveggene jeg vil lage et 2,5m stort hull i, der det i dag er en vanlig døråpning. (hullet skal tas opp fra døren og mot én retning)
Ved siden av kjøkkenet er det en stue. Dette er ikke en tilbygg, men har vært der siden huset ble bygget, men det er ingen overetasje på denne delen og den har trevegger som resten av huset.

Konstruksjonen for stuen påvirkes ikke, da takstolene ikke hviler på denne veggen som skal endres.
Det som hviler på veggen er betongplaten til overetasjen. Hvor tung kan den være? Vanskelig for dere å gjette, like vanskelig å gjette hvor mye av vekten som hviler på denne delen av veggen.
Er det noen som tør å gjette/gi meg en pekepinn?

Neste spørsmål. Hvor tykk høy & lang kan man gjette at bjelken trenger å være (vi snakker I-bjelke antar jeg)
Hva betyr betegnelsene på bjelkene, hva er det jeg skal se etter om jeg leter etter brukt bjelke?

Hvordan fester jeg en slik jernbjelke i lettbetongen?

Som dere ser på bildene så er det kort vegg, men de lange veggene inneholder vindu, balkongdør & på motsatt side en trapp, så der har vi ingen støtte for betongtaket (man ser at vindu og balkongdør har forsterkninger over seg)
 
jeg skal lage en åpning på 2.5m i en bærende innervegg i mitt tilfelle trengtes det en limtredrager som på 140x220 mm
 
Hvor mye lengre enn åpningen var din bjelke?
Hva har du oppå? En etasje til i tre? Eller betong som jeg?
 
CarMan skrev:
Hvor mye lengre enn åpningen var din bjelke?
Hva har du oppå? En etasje til i tre? Eller betong som jeg?
jeg tenkte å gjøre et opplag på 15cm i hver ende, altså bjelke 30cm lengre enn åpning. Oppå har jeg en etasje i tre.
 
Har du noen plantegning over huset der man ser betongdekkeets spennvidder og opplegg så letter det for å svare på dine spørsmål. Finnes det dessuten noen seksjon som viser tykkelsen på betongdekke er det enda bedre!

/Ingeniøren
 
Jeg har ingen slik tegning, så jeg er ganske forvirret...
Ved trappen kan jeg måle tykkelsen, der er det 23 cm tykt. MEN!!! det er ikke riktig!
Hele huset er bygd slik at man først gutir platene, så satt opp vegger & etter det dratt vvs:en på gulvet, i gjennom drøppningan m.m.
Så har man lagt på et lag med sement eller noe over det. så det forsvinner kanskje 3 cm
Så vi må anta at platen er 20 cm tykk.
 
Her er to bilder til
første bildet viser underetasje & mellom etasje.
Andre bildet viser med rødt hvor det finnes en søyle, den søylen er ikke i lettbetong, veggen i rødt er heller ikke i lettbetong men like solid som søylen, må være støpt betong

Plantegning som viser rominndeling av en etasje med stue, TV-rom, kjøkken, vaskeri, hall, kontor/gillestue, og garasje.
Grunnplan for et hus som viser forskjellige rom, inkludert tvätt, kjøkken, og garasje. To røde markeringer indikerer plasseringer av bærende konstruksjoner.
 
Jeg har nå fått tegninger, men jeg forstår dem ikke.
De er i TIF-format, hvilket ikke gikk å laste opp her.
Konverterer jeg dem til JPG så blir de utrolig store, og går da heller ikke å laste opp.
 
jeg kan lese ut at platen som er taket i kjøkkenet er 18cm tykk, med 5cm tyllnad oppå
 
Det vesentlige for å forstå hva som trengs i ditt tilfelle er å vite hva som finnes i etasjen over. Det er bra at du tenker på bjelkens innfesting. Trolig duger ikke lettbetongveggen for å feste bjelken i, uten at det kan være nødvendig med søyler av betong eller stål å legge bjelken på, og da kan man i verste fall også trenge å forsterke grunnlaget, grave og støpe fundamenter. Det er dog veldig usannsynlig i ditt tilfelle. 2,5m spennvidde kan ikke rimeligvis gi noen stor belastning på støttepunktene.
 
Ovenfor denne veggen står ytterveggen i etasjen over. Den etasjen er bygget i tre. Så selvsagt er veggen bærende, ellers burde de ha bygget en enkel trevegg.

Men hvis man nå setter inn en stålbjelke. Er det noen som vet hvor langt den må inn i lettbetongen hvis man ikke setter inn en søyle? Jeg har jo nesten en og en halv meter vegg på den ene siden som blir igjen. Så på den andre bor det bare 40-50 cm igjen, der må man kanskje sette inn en søyle.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.