Morsning på forumet
Har en fundering som ingen har kunnet svare på, ikke engang "noen som vet", så nå håper jeg at jeg kan få hjelp her på byggahus.se.
Vi holder på med en ut/ombygging av vår stue. Ombyggingen består i at balkongen skal glasses inn med riktige vinduer og få et ordentlig tak. Selve glasspartiet består av en brystning på 50 cm (195 tykke vegger), så kommer det 160 cm høye vinduer, og oppå det ca. 40 cm før det kommer tak og gavlspiss.
Hele denne konstruksjonen står altså på den gamle balkongen som er en støpt betongplate på 2 betongsøyler. Selve platen er 2 m dyp, 4 m bred og ca. 10 cm tykk. Vi har støpt på mellom 2 og 6 cm betong for at gulvet skulle bli plant, så den ferdige tykkelsen er ca 15 cm.
Mot fasaden er det en støpt kant som er dypere ovenfor, et anlegg på ca. 15 cm, for deretter å falle inn mot fasaden ca. 15 cm ned.
Mitt spørsmål er nå om denne konstruksjonen vil holde med alt tømmer, glass, betongpanner og kommende snø, eller må man støpe inn en eller flere nye stolper under balkongen så det ikke blir problemer med sprekker og annet ubehag.

Håper på raske svar for det står litt stille akkurat nå :o

Det er som du forstår i tråd med å spørre hvor langt et snøre er.

Det finnes betong som er av veldig dårlig kvalitet - enten fordi den har nådd slutten av sin levetid eller fordi den fra starten har hatt lav styrke. Tidligere ble det for eksempel brukt betong med aluminatcement. Noen ganger skjer det at "proffer" blander betongen etter eget hode og heller i en masse vann for å gjøre den mer lettarbeidet - da blir det heller ikke bra.

Eneste måten å være på den sikre siden er å ta ut en prøve og analysere den. Ofte er dog betongkonstruksjoner i småhus overdimensjonerte rent styrkemessig. Når er huset bygd?

Huset er bygget 1955. Om det er til noen hjelp så var det hardt som fan å bore i når vi satte fast syllen til veggene. Og da borer jeg nesen daglig i jobben, så jeg har "hyfsad" kontroll på hvor hardt det pleier å være når man borer.

Ja, jeg vet ikke i det hele tatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.