19.358 lest ·
15 svar
19k lest
15 svar
Hvor skjeve innervegger bør man akseptere
Side 1 av 2
Har akkurat nå et bygge hvor håndverkere bygger innervegger mm for oss. Alt skal være hvitmalt og se rent og friskt ut. Alt ser litt skjevt ut i våre øyne, og ifølge vårt laserpass er noen ting skjeve. Det er ikke snakk om mange centimeter, men tilstrekkelig mye til at man kan se det med det blotte øyet.
Gipsplatene buler på enkelte steder. Der gipsplatene er festet mot stenderne ser man tydelig at det ikke er helt plant. Det er en stue, så vi ønsker at overflatefinishen skal være tipptopp selvfølgelig, dvs alt skal være jevnt, rett og fint, ingen avskavede kanter, ingen hakk, rare sparklinger, malingsdråper eller lignende.
Vi kan jo bare sammenligne med andre vegger i vår bolig, men vi synes ikke at dette arbeidet holder mål. Hvor kresen kan/bør man være? Hva er akseptabelt? Funksjonelt er det kanskje ikke så mye å påpeke, veggen står der den står, men kan man si at arbeidet ikke er fagmessig utført hvis man har ovennevnte problemer med overflatene?
Gipsplatene buler på enkelte steder. Der gipsplatene er festet mot stenderne ser man tydelig at det ikke er helt plant. Det er en stue, så vi ønsker at overflatefinishen skal være tipptopp selvfølgelig, dvs alt skal være jevnt, rett og fint, ingen avskavede kanter, ingen hakk, rare sparklinger, malingsdråper eller lignende.
Vi kan jo bare sammenligne med andre vegger i vår bolig, men vi synes ikke at dette arbeidet holder mål. Hvor kresen kan/bør man være? Hva er akseptabelt? Funksjonelt er det kanskje ikke så mye å påpeke, veggen står der den står, men kan man si at arbeidet ikke er fagmessig utført hvis man har ovennevnte problemer med overflatene?
Jeg mente at det ikke er gratis, jeg legger ikke ut 2-3000 på det....
Og jeg trodde den fantes som abonnement på byggtjenest...
Sitter man på infoen eller kunnskapen så kan man dele det i stedet... Synes jeg iallfall
Og jeg trodde den fantes som abonnement på byggtjenest...
Sitter man på infoen eller kunnskapen så kan man dele det i stedet... Synes jeg iallfall
Ok da forstår jeg! Det ser ut til å finnes bygningsnormer eller lignende et sted.JOW skrev:
Men til meg som normalkonsument som bare ansetter håndverkere et par ganger i året, kan noen med erfaring og innsikt se på min problemstilling?
Takk på forhånd!
I henhold til HUS AMA kan buktningen på en vegg være +-12mm på 2 meters målelengde, +-5mm på 0,25 meter, helningen +-12mm på 2 meter. Det er store toleranser som man ser med det blotte øye. Mindre buktende vegger får man ved bruk av stålstendere, det fremgår ikke om det er tre eller stål som er brukt. I verste fall er det stendere som er kløvd ut av en planke, og da kan det bli veldig krokete./MLj
Takk for svaret Mats!Mats Lj skrev:Enl HUS AMA får buktigheten på en vegg være +-12mm på 2meters målelengde,+-5mm på 0,25meter, hellingen +-12mm på 2 meter.
Det er store toleranser som man ser med det blotte øyet.
Mindre buktende vegger får man ved bruk av stålstendere, det fremgår ikke om det er tre eller stål som er brukt.
I verste fall er det stendere som er kløvd fra en planke og da kan det bli veldig krokete./MLj
Det er vanlige trestendere som sitter i en stålprofil på gulvet.
Hvordan er det med skavanker som hakk, bobler, slurvete sparkling, ujevne kanter og hjørner etc som er vanskelige å måle og knytte til en byggnorm? Hvor mye skal man akseptere?
Det er et relativt lite oppdrag og vi har ikke engang snakket om noen byggnorm, HUS AMA eller lignende.
Jeg har derimot gått rundt og vist byggherren hvordan mitt nåværende kjøkken ser ut og forklart at jeg vil ha samme kvalitet og overflatefinish på arbeidet som kjøkkenets bygging (litt forenklet). At vegger og takbokser er skjeve er bare ett av problemene. Selve overflatefinishen med sparkel og maling er det største problemet synes jeg.
Jeg vil rett og slett få en følelse for hvor pirkete man kan være/hva man kan forvente av håndverkere som bygger stuer. Hvis man sier det slik, hva ville dere akseptere for håndverkskvalitet på stuen deres hvis de skulle lage innervegger, innerloft, innebygd eske for TV, spotkasser i taket, malt og klart? Kan dere beskrive det i ord uten å henvise til en byggnorm?
Beklager at jeg er kranglete!
Jeg har derimot gått rundt og vist byggherren hvordan mitt nåværende kjøkken ser ut og forklart at jeg vil ha samme kvalitet og overflatefinish på arbeidet som kjøkkenets bygging (litt forenklet). At vegger og takbokser er skjeve er bare ett av problemene. Selve overflatefinishen med sparkel og maling er det største problemet synes jeg.
Jeg vil rett og slett få en følelse for hvor pirkete man kan være/hva man kan forvente av håndverkere som bygger stuer. Hvis man sier det slik, hva ville dere akseptere for håndverkskvalitet på stuen deres hvis de skulle lage innervegger, innerloft, innebygd eske for TV, spotkasser i taket, malt og klart? Kan dere beskrive det i ord uten å henvise til en byggnorm?
Beklager at jeg er kranglete!
Om veggen lener en centimeter fra gulvet opp til taket, vil du ikke merke det. Det som synes godt er skarpe utbulinger. For eksempel om man har en skjøt på en horisontal list i veggen og ikke har fått disse i linje med hverandre. Da kan det fort bli ille når man kler veggen med gips. Det samme gjelder hvis man ikke får veggene i vinkel mot hverandre. Så lenge du ikke har en møbel plassert i hjørnet, vil du sannsynligvis ikke merke noe. Men setter du dit et skrivebord eller kommode, kan det se litt merkelig ut.
Men er det opp til meg å bestemme hva som er akseptabelt avhengig av hvordan vi skal bruke rommet, eller vil håndverkeren synes at jeg er urimelig pirkete? Det eneste jeg kan si er at vi ikke er fornøyde, og at jeg som glad amatør kunne ha gjort det bedre.
Det er vanskelig å vite om du er urimelig pirkete siden vi ikke vet hva du ser. Men glem at du skal få en vegg eller et tak som ikke heller en eneste millimeter, det er vanskelig, i hvert fall om materialet er tre. Jeg skal prøve å sette ord på hvordan det skal se ut. Man skal ikke kunne se hvor skjøten på gipsplatene er når det er tapetsert eller malt. Gulvlistene skal ligge tett mot gulvet. En sprekk mellom gulv og list på noen millimeter er ikke pent. Blir det en sprekk må man høvle inn listene. Det samme gjelder med taklisten. Tapetskjøtene skal ikke synes før man leter etter dem. Det skal være like store sprekker mellom dør og karm. Mange snekkere gjør seg kanskje ikke så nøye da det har en tendens til å bli dyrt for kunden. Til syvende og sist er det helheten som teller. En liten feil synes sjelden om den ikke er rett i fokus.
Har du noen bilder av arbeidet snekkeren har gjort. Jeg synes at det er opp til deg hva som gjelder for det er du som betaler.
Har du noen bilder av arbeidet snekkeren har gjort. Jeg synes at det er opp til deg hva som gjelder for det er du som betaler.
Sist redigert:
Jeg så på et klipp på youtube en dag om nettopp bølgede vegger.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=6lSJ4Mwr-Uw[/ame]
For å slippe å få bølgede vegger må man først sortere bort de ekstremt bøyde listene og bruke dem som kortlinger (om man nå må spare dem).
Så skal man vende alle listene i en vegg slik at alle bukter samme vei.
Deretter kan man bruke en elektrisk høvel for å jevne ut de problematiske listene. Men da må bøyingen vende inn i rommet.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=6lSJ4Mwr-Uw[/ame]
For å slippe å få bølgede vegger må man først sortere bort de ekstremt bøyde listene og bruke dem som kortlinger (om man nå må spare dem).
Så skal man vende alle listene i en vegg slik at alle bukter samme vei.
Deretter kan man bruke en elektrisk høvel for å jevne ut de problematiske listene. Men da må bøyingen vende inn i rommet.
ByggAMA slik jeg forstår det tar vel bare opp om selve veggen er skjev. Hvordan er det med for eksempel bygging av detaljer som innbyggingsramme for TV, bokser for spotter?
Hvordan er det med byggnorm for overflatebehandlinger. Finnes det toleranser der også?
Hvordan er det med byggnorm for overflatebehandlinger. Finnes det toleranser der også?