Hei!

Ny på forumet her, så håper at jeg befinner med i riktig del.

Jeg er i ferd med å sette opp en ny skillevegg hjemme i leiligheten. Den skal kobles til en eksisterende lettbetongvegg som er 95 mm tykk.

Jeg tenker på 45x70 stendere og gips. Spørsmålet er da hvordan man gjør med OSB/plywood for at veggen ikke skal bli mer enn 95 mm. Min idé var å sette den "innvendig" mellom stenderne på f.eks. 45x45 stendere som festes i 45x70-stenderen. Se vedlagt horisontalsnitt. Det føles egentlig som en litt merkelig løsning. Håndtegnet skisse av planlagt regelvegg med OSB/plywood og gips, viser målene 45x70 mm og 45x45 mm for stendere.

Er det noen som har erfaring med den løsningen? Hvor mye plass trenger en elektriker for bokser etc? Holder 45 mm? Finnes det en annen vanligere/bedre løsning? Bedre å sette både OSB/gips på 45x45-stendere? Vegghøyden er 2,70.
 
Sist redigert:
Hei,
Jeg har satt opp 45 plåtreglar og deretter OSB og gips om hverandre. Det ble stabilt og bra, og det er mer enn nok plass til å få plass til bokser og slanger til strømmen. Jeg valgte 45 plåt fordi det vanligvis er rettere enn 45 tre.
Det tok imidlertid lengre tid for meg å sette opp plåt enn tre, men alt tar lengre tid når man gjør noe for første gang.
 
  • Liker
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
B beqen skrev:
Hei,
Jeg har satt opp 45 stålprofiler og deretter OSB og gips overlappende. Det ble stabilt og bra, og det er mer enn nok plass til å få plass med bokser og slanger til strømmen.
Jeg valgte 45 stål fordi det ofte er rettere enn 45 tre.
Det tok dog lengre tid for meg å sette opp i stål enn i tre, men alt tar lengre tid når man gjør noe for første gang.
Takk for svaret! Det er absolutt et alternativ. Ikke mye erfaring med stålprofiler, men som du sier, det tar jo bare litt lengre tid første gangen. Min bekymring med å sette opp 45 treprofiler var at det ville bli litt "slapt". Er stålprofiler mye stivere?
 

Beste svar

Osb er 11mm så å montere mellom stenderne blir vrient. Jeg har en gang bygget med 45-stendere, en vegg som det skulle henges et kjøkken i.....det var altså veldig viktig at den var stabil.

Løsningen er å lime platene. Lime osb på stenderne og lime gips på osb. Og skru som vanlig. Det blir utrolig stivt.
 
  • Liker
Gusten_Gnuk og 2 andre
  • Laddar…
Bygg med 45x45 lekter, det er OSB som gir stivhet. Har du allerede 70x45 bruk de på platten.

Protte
 
  • Liker
Gusten_Gnuk og 4 andre
  • Laddar…
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Jeg sier som de andre bygg direkte med 45-reglar. Noe som gjør stor forskjell for stabiliteten er å sette tverrslag mellom reglene. Sett altså to stykker liggende stumper mellom hver regel slik at veggen danner et rutenett. Det gjør enorm forskjell mot å bare ha enkeltstående stående reglar. Om man vil unne seg litt ekstra så kan man sette reglene på cc45 og bruke seg av 90-skiver. Da blir det litt mer solid enn når man kjører cc 60.

Jeg har selv bygget en vegg med 45-reglar på cc60 og OSB og gips på hver side. Det er ingen merkbar forskjell i stabilitet mellom den og de andre veggene i huset.
 
  • Liker
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Vil man absolutt bruke stålregler går det jo å lime plater også på disse, men jeg tror det blir stødigere om man bruker tre. 45mm stål er ganske skjør.
 
  • Liker
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
45x70 på platten og skruvlim OSB platene. Ikke glem å peke inn isolasjon også.
 
  • Liker
P-plats og 2 andre
  • Laddar…
Takk for alle svar! Hadde allerede kjøpt et knippe 45x70 lekter, så jeg satte dem på platen som flere skrev. Virkelig god idé å lime mellom OSB og gips, det ser ut til å ha gitt en veldig god samvirkning som har gjort veggen skikkelig stiv. Jeg brukte også 900-plater (fordi det var enklere å transportere) og lekter på cc450. Veggen føles veldig bra!

Har ikke gjort andre siden av veggen ennå (elektrikeren må komme hit og sette inn bokser og rør først), men før det skal jeg legge inn et isolasjonslag.
 
  • Liker
tomson og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.