Hei alle, jeg lurer på hvor "raskt" tre krymper når det tørker. Altså ikke hvor "mye" det krymper. Svaret burde vel være "jo raskere det tørker desto raskere krymper det". Men er det hele sannheten? Eller er det slik at treet fortsetter å krympe over lengre tid etter at det er "tørket ferdig"? La oss overse diskusjonen om at rask tørking ved overflaten får treet til å sprekke.
Vennligst, gi meg råd til følgende praktiske eksempel:
For noen år siden fikk jeg rest-biter av tørt gulvvirke. I flere år har disse ligget i uoppvarmet uthus, og nå ønsker jeg å bruke dem til finere snekkerarbeid i bolighuset. Hvor lenge trenger de å ligge innendørs for å gjenoppta sine "innendørs dimensjoner"? Er det snakk om "uker", "måneder" eller "år"? Påvirkes krympetiden merkbart hvis jeg legger plankene på oppvarmet gulv, eller lar dem tørke i fri tørr luft? Jeg antar at tørkingen burde skje ekstremt raskt hvis jeg legger bitene på varm gulv, men blir krympetiden forkortet i samme grad?
Egen fundering:
Når man tørker tre krymper det vel for å "fylle i" etter vannet som tørker bort. Kan det være slik at hvis tørkingen skjer raskt så erstattes vannet først av luft...? ...og så når årene går krymper "luftlommene" og presser ut luften?
/Piparebo