Hei,

Jeg er relativt nyinnflyttet i et hus som er bygd i 1977. Huset står på krypkjeller og er bygd i 1,5 etasje (165 kvm).

Under vår renovering nå i høst har jeg brukt 13mm gips over hele huset siden vi syntes at veggene føltes veldig spinkle og hule med enkelgips. Men det slår meg at det er veldig mange ekstra kilo vi har lagt til huset, så jeg blir litt nervøs for hvordan bjelkene tåler vekten. Gipset skal veie 9 kg per kvm og vi har hatt ca 150 kvm gips, altså en vektøkning på ca 1,5 tonn.
Til saken hører også at vi pusset opp vaskerommet i vår med fliser, klinker, avrettingsmasse osv. som sikkert la på ytterligere 1 tonn. Det er 2 flislagte bad fra før.

Hvor bekymret bør man være med hus som er bygd med krypkjeller? Man kan jo mene at det bør være dimensjonert for dobbelgips, men jeg vil gjerne ha litt innspill på mine overveielser.

Takk!

Staffans2000
Ikke i det hele tatt.

Staffan

• Liker
thomas33
  • Laddar…
For å få et konkret svar på ditt spørsmål, må vi jo vite alle forutsetningene. Som for eksempel lengden på gulvbjelkene, dimensjon osv.
Det er jo knapt noen risiko for at det raser sammen.
Derimot kan den økte vekten bidra til å øke et allerede eksisterende problem med for eksempel ujevne/skrå gulv på grunn av for spinkel dimensjonering. Eller at gulvene føles ustabile og ikke er stive nok.

Ble du klokere?

Fordi det er en utbredt last, har den mindre påvirkning enn om en person står på ett sted på gulvet.

Et normalt hus på 100-150 kvadratmeter bør være dimensjonert for en total snølast på minst 20-30 tonn, så ett tonn ekstra gipsskivor er ingenting å bekymre seg for.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.