Noen som har peiling på hvor mye vekt en 22mm sponplate tåler midt mellom 2stk 45*195 cc600. Spennvidden er 3,5 meter med støtte midt i mellom.

Jeg har satt opp en glassblokkvegg med 70 stk blokker. Veggen er til dusjen og havnet midt mellom 2stk gulvbjelker. På gulvet ligger 22mm spon, 13mm gulvgips, flytsparkel 15mm og klinker. Holder dette eller må jeg ned i krypkjelleren og sette kortbjelker?

Har du gjort rett med gipsen, altså full-limt det med et lim beregnet for formålet? Og det er gulvsponplater, ikke vanlig spon? Da har du en veldig sterk konstruksjon, der det egentlig hadde vært nok med spon pluss flytsparkel. Og så tung er ikke en glassbetongvegg, du kan helt rolig sette den opp. Du er ikke engang i nærheten av en last som kunne gi problemer.

jon_h skrev:
Har du gjort rett med gipsen, altså hellimt det med et lim beregnet for formålet? Og det er gulvsponplater, ikke vanlig spon? Da har du en veldig sterk konstruksjon, der det egentlig hadde vært nok med spon pluss flytsparkel. Og en glassbetongvegg er ikke så tung, du kan helt trygt sette opp den. Du er ikke engang i nærheten av en last som skulle kunne gi problemer.
Takk for det jon_h, føles godt med et så betryggende svar!! Av ren nysgjerrighet, hvor mye vekt tåler en gulvsponplate 22mm på midten om man har 600cc??

Det er veldig forskjellig hvor mye last en gulvspån tåler (altså bruddgrensen) og hvor mye last den tåler før den begynner å svikte for mye. Dessuten må man angi hvor stor overflate lasten fordeles over. Og egentlig har jeg ikke noe svar i tall på noen av situasjonene.

I tillegg er det ikke en relevant spørsmål i ditt tilfelle, for du har en konstruksjon som er uhyre mye sterkere enn en enkelt sponplate. Du har i praksis en massiv plate som er 60-65 mm tykk, og som har et opplegg på 60 c/c. Altså tåler det helt andre laster enn en sponplate, det er lysårs forskjell. (For hadde du ikke hel-limt gulvgipsen..?)

Hvis du skulle ha noe betydelig tyngre enn veggen, for eksempel et kjempestort badekar, så er det snarere selve bjelkelaget jeg ville vært bekymret for, det er nok det som er det svakeste punktet i din konstruksjon når det kommer til svikt ved store laster.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.