Hei! Jeg har nylig isolert garasjen min og i forbindelse med dette har jeg bygget et himling/loft. Jeg har ingen planer om å lagre noen veldig tunge ting på loftet, men synes likevel det ville vært interessant å få en anelse om hvor mye det kan tåle. Går det an å gjøre en grovberegning på dette, eller finnes det noen som har lignende konstruksjon som kan dele sine erfaringer?

Konstruksjonen er*
- 7 meter spennvidde (8 meter langt)
- W-takstoler på cc 120, med underarmer i 120x45. Disse er skjøtt med spikerplate på midten.
- Jeg har forsterket bjelkelaget med 195x45 på cc 60.
> Dels har jeg bygd nye bjelker ved å skjøte sammen 4+3 m. Skjøtene er også i 195x45, 150 cm lange på begge sider, skrulimmet. Jeg har alternerende hvilken retning skjøten ligger.
> Dels har jeg skrulimmet på 195x45 på hver takstol (også 4+3 meter, med en skjøt på utsiden fra takstolen)
- 28mm lekter og gips på undersiden, gulv i 20 mm rupanel på loftet.

Omtrent slik som dette, men skjøtene er forskjøvet og skjøtene er bare 150 cm
Skisse av en takstolkonstruksjon med mål og styrkingselementer i et garasjeprosjekt, inkludert forsterkninger og avstander mellom bjelker.

Jeg har gjort en anslag av takets egenvekt til ca. 1700 kg, altså ca. 30 kg/m2.

Treet kjøpte jeg via en bekjent på det lokale sagbruket, men glemte å spørre om kvalitet (styrkeverdi, eller hva det nå kalles) på treverket, så jeg har ikke kontroll på det. Men "vanlig" konstruksjonstømmer, om det nå finnes noe slikt :)

Hvor mye tør jeg laste opp på loftet uten at taket skal falle ned i hodet på meg? :p

* basert på råd jeg fikk her https://www.byggahus.se/forum/threads/foerstaerka-takstolar-garage.547973/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.