Hei! Jeg har nylig isolert garasjen min og i forbindelse med dette har jeg bygget et himling/loft. Jeg har ingen planer om å lagre noen veldig tunge ting på loftet, men synes likevel det ville vært interessant å få en anelse om hvor mye det kan tåle. Går det an å gjøre en grovberegning på dette, eller finnes det noen som har lignende konstruksjon som kan dele sine erfaringer?
Konstruksjonen er*
- 7 meter spennvidde (8 meter langt)
- W-takstoler på cc 120, med underarmer i 120x45. Disse er skjøtt med spikerplate på midten.
- Jeg har forsterket bjelkelaget med 195x45 på cc 60.
> Dels har jeg bygd nye bjelker ved å skjøte sammen 4+3 m. Skjøtene er også i 195x45, 150 cm lange på begge sider, skrulimmet. Jeg har alternerende hvilken retning skjøten ligger.
> Dels har jeg skrulimmet på 195x45 på hver takstol (også 4+3 meter, med en skjøt på utsiden fra takstolen)
- 28mm lekter og gips på undersiden, gulv i 20 mm rupanel på loftet.
Omtrent slik som dette, men skjøtene er forskjøvet og skjøtene er bare 150 cm
Jeg har gjort en anslag av takets egenvekt til ca. 1700 kg, altså ca. 30 kg/m2.
Treet kjøpte jeg via en bekjent på det lokale sagbruket, men glemte å spørre om kvalitet (styrkeverdi, eller hva det nå kalles) på treverket, så jeg har ikke kontroll på det. Men "vanlig" konstruksjonstømmer, om det nå finnes noe slikt
Hvor mye tør jeg laste opp på loftet uten at taket skal falle ned i hodet på meg?