Hei,

Dette blir et annerledes spørsmål, vi hadde tenkt å bruke en bit (ca 1 m) avløpsrør 11 cm diameter til en aktivitet der en person skal stå på røret og muligens hoppe. Jeg mistenker at avløpsrør tåler en del, men tåler det rundt 100 kg direkte på røret? I bakken fordeles vekt på litt annen måte.

Finnes det noen betydelig forskjell på rør fra Biltema eller merkevare butikk som Rinkaby rør for dette spesifikke formålet? Finnes det noen spesiell type rør man bør se etter?

Om et rør ikke tåler påkjenningen så kanskje man kan skjære ut cellplast som man presser inn i røret.

Kan samtidig benytte anledningen til å spørre om det finnes noen type gummislange eller lignende man kan trekke på utsiden for å øke grepet? Kanskje finnes det noe ferdig?

Det klarer 100kg uten problem.

Etter test kan vi konstatere at begge klarer 75 KG, men PP svikter klart mer enn hva UD gjør. I mitt tilfelle valgte jeg UD, men også det røret svikter rundt 1 cm med 75 KG. Akkurat nå fungerer det ok for mitt formål, men det er sannsynlig at jeg kommer til å måtte stabilisere røret ytterligere. Min tanke da blir å skjære til en bit til som trykkes inn i det eksisterende røret.

Kan også legge til at det går utmerket å skjære med vinkelslip, tror dette er klart bedre enn å kjøre med stikksag.

Staffans2000
Fyll røret med sement.

Kan nok være nok å fylle med sand. Og proppa endene.

Og nå må du selvfølgelig dele med oss hva det er du gjør? Jeg er selvfølgelig nysgjerrig.....:cool:

• Liker
Magnussons2019
  • Laddar…
Det kommer flyttes rundt en del av også yngre så dessverre tror jeg ikke at det er noen god idé å fylle røret i dette tilfellet.

Det er en balance board jeg bygger. :)

Jeg tror nok likevel på å sage til et rør til og legge inne i det eksisterende, alternativet hadde vært å skjære til frigolit. Frigolit fjærer såklart en anelse men om man fyller røret med det så bør det løse problemet.

Fugeskum?

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Når røret har ligget i solen en stund så vil det nok ikke holde like mye.

Guzzi Guzzi skrev:
Fogskum?
Har hørt noe om at det kan være giftig? Det kan tross alt være barn som bruker denne. Man kan så klart forsegle endene men ærlig talt vet jeg ikke hvordan det skulle kunne gjøres på en pålitelig måte.

useless useless skrev:
Når røret har ligget i solen en stund så vil det nok ikke holde like mye.
Aha, så plasten tåler ikke UV da antar jeg. Tanken er jo ikke at røret skal ligge i solen, dette brukes innendørs. Men det kan så klart være interessant å vite om denne plast kan lekke kjemikalier selv om den ikke blir oppvarmet?

Magnus E K
Hvor stor trenger den å være? Kanskje fungerer det med en kjevle? Eller hvis du har en hullsag i passende diameter, sag ut et antall biter fra en planke og lim dem sammen. Eller er det ment å være en funksjon at det skal flekse litt?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Hvor stor trenger den å være? Kanskje funker med en kjevle? Eller hvis du har et hullsag i passende diameter, sag ut et antall biter fra en planke og lim sammen. Eller er det ment å være en funksjon at det skal flekse litt?
Litt svikt gjør antakelig ingenting, nå i starten er det bare bra med mer svikt ettersom den ruller mindre lett da. Men jeg kan tenke meg at senere vil man antakelig ønske å ha den stivere.

Men det får bli et senere prosjekt, kanskje lager man et nytt rør da fra starten av så man har ulike vanskelighetsgrader.

Hullsag har jeg nok ikke for en så stor diameter, og så må man jo treffe ganske nøyaktig også. Derimot, Frigolit burde man kunne presse ut ved hjelp av selve røret.

Jeg tror fortsatt at skjære til et rør til, splitte det på midten og trykke inn i det eksisterende. Man får bare håpe at de mm som vinkelslipen fjerner er tilstrekkelig for at diameteren skal bli så den akkurat passer i det allerede eksisterende røret.

richardtenggren
Det finnes Isocyanatfritt-fugeskum.

Ellers ville propper hjelpe, finnes jo for slettende da jeg antar du vil unngå stussen.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.