Jeg vil rette opp himlingen som henger mot utsiden fordi betonggrunnlaget hadde satt seg for minst 60 år siden. Grunnlaget er nå stabilisert og synker ikke lenger.
Før innvendig renovering vil jeg ha rette taklinjer og tenkte å løfte med hjelp av en bjelke på stolper samt løfteblokk. Jeg vet bare ikke hvilken lastekapasitet på løfteblokken jeg trenger? For jeg har ingen anelse hva loftet og taket veier.
Det er teltak og det er ca. 1 m-høye vegger under taket.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058
Før innvendig renovering vil jeg ha rette taklinjer og tenkte å løfte med hjelp av en bjelke på stolper samt løfteblokk. Jeg vet bare ikke hvilken lastekapasitet på løfteblokken jeg trenger? For jeg har ingen anelse hva loftet og taket veier.
Det er teltak og det er ca. 1 m-høye vegger under taket.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058
Litt vanskelig å vite hvordan du mener, skriver løfteblokk og lenker til en jekk.
Det er flere ting som påvirker, dels vekten, dels hvor stiv huset er, og hvor stor del av huset som skal løftes.
man pleier å klare seg med en 5 tonn jekk.
Den typen du lenker til er vanskelig for det blir vinglete og den har Kort slaglengde.
En av denne typen letter jobben, finnes å leie om man ikke vil kjøpe, tror også at Jula selger.

Det er flere ting som påvirker, dels vekten, dels hvor stiv huset er, og hvor stor del av huset som skal løftes.
man pleier å klare seg med en 5 tonn jekk.
Den typen du lenker til er vanskelig for det blir vinglete og den har Kort slaglengde.
En av denne typen letter jobben, finnes å leie om man ikke vil kjøpe, tror også at Jula selger.

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
For å kunne vurdere dette trengs det tegninger, planer og snitt. En vegg i en plankestamme bør betraktes som en plate som man løfter med en jevn kraft langs hele veien. Det er ingen enkel operasjon. Man bør ha god kunnskap om husets konstruksjon. Jeg antar at du med tälttak mener et valmet saltak?
Saltak var det visst. Hva er valmet? Jeg har ikke noen god kunnskap om konstruksjonen, men jeg ser og kan måle at taket på nedre etasje og gulvet på den øvre skråner. Jeg har to muligheter: å bygge bort skråningen ved å legge inn et "latetak" i rommene og kalte så det nye dekker det gamle. Eller å forsøke å løfte den delen som henger. Skal prøve å tegne. Dessverre finnes det ingen tegninger av huset. Det er over 100 år gammelt, og verken tegninger eller byggetillatelse ble krevd når og der det ble bygget.J justusandersson skrev:
Hva heter tingen på bildet? Ja, taljeblokk er det da ikke tale om, jeg er bare dårlig på nomenklaturen. Jeg mente donkraft.larsbj skrev:
Litt vanskelig å vite hvordan du mener, skriver taljeblokk og linker til en donkraft.
Det er flere ting som påvirker, dels vekten, dels hvor stivt huset er, og hvor stor del av huset som skal løftes.
man pleier å klare seg med en 5 tonn donkraft.
Den typen du linker til er vanskelig for det blir vinglete og den har Kort slaglengde.
En av denne typen letter jobben, finnes å leie hvis man ikke vil kjøpe, tror også at Jula selger.
[bild]
Takk for svar. Jeg kommer tilbake med skisse.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et valmet tak heller mot gavlene også. Det er absolutt mye bedre å korrigere skjevheten rent estetisk med et ekstra undertak enn å gi seg på å løfte konstruksjonen.
Nå har vi kanskje litt mangelfull info.J justusandersson skrev:
Men om yttertaket også heller og det skyldes for eksempel en råtten syll, eller setninger i grunnen. Så er det vel likevel det rette å gå på det virkelige problemet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Årsaken til setningene må naturligvis alltid utbedres uavhengig av årsaken. Det kan kreve grunnforsterkning, syllbytter eller lignende. Takstolene kan også trenge å heves ved å bygge på hammarbandene. Derimot tror jeg at man bør la plankveggene være som de er. Jeg har sett håndteringen av noen plankehus med alvorlige setninger på nært hold, så jeg er ganske overbevist om at den strategien er passende. Det er en helt annen sak med et laftet hus. Men som sagt blir det mye spekulasjon uten bedre dokumentasjon. Inn- og utvendige bilder kan også fortelle mye.
Takk for det!J justusandersson skrev:
Huset har vært skjevt siden lenge, siden begynnelsen av 60-tallet minst. Det står sikkert et halvt sekel til som det er. Beslutning er tatt: ingen løft, men indre estetiske tiltak.
Jeg har dessverre ingen dokumentasjon, men: grunnen er forsterket så den står stabilt.J justusandersson skrev:Årsaken til setningene må naturligvis alltid utbedres uansett årsaken. Det kan kreve grunnforsterkning, svillbytter eller lignende. Takstolene kan også trenge å løftes gjennom at man bygger på mønsåsen. Derimot tror jeg at man skal la plankeveggene være som de er. Jeg har sett håndteringen av noen plankehus med alvorlige setninger på nært hold, så jeg er ganske overbevist om det hensiktsmessige i den strategien. Det er en helt annen sak med et laftet hus. Men som sagt det blir mye spekulasjon uten bedre dokumentasjon. Inn- og utvendige bilder kan si mye også.
Takstolenes justering kan definitivt være nødvendig, men jeg vet ikke riktig for jeg har ikke sjekket hvordan det ser ut med ev. helling.
Jeg forstår at det vil være behov for bilder.
Setninger finnes, men de forverres ikke lenger, grunnen er forsterket. Huset står i skråning på betonggrunn med halvkjeller, det også med betongvegger. Grunnen er støpt i mange rom. Hva som finnes/hvordan det ser ut under den delen av huset der det ikke finnes kjeller: sterkt skrånende fjell og tykt med sand over det.larsbj skrev:
Noen syll har jeg sikkert ikke, med den fagstøpte betonggrunnen jeg har. Problemet er høyere opp, for mine rom i inngangsplan har rette gulv.
Klikk her for å svare
