Har en nåværende betongterrasse, i tilknytning til stuen, vi skal bygge vinterisolert uterom på men vil pigge ut betongfundamentet for å kunne isolere og legge gulvvarme og uterommet på det (Alu-pult med glass/glastak fra Willab).
Dette for at stuegulvet og uterommets gulv skal være på samme plan.

Noen spørsmål:

1. Nåværende betongfundament er 80cm høyt fra bakken. Hvor mye må jeg pigge bort for å få plass til isolering, gulvvarme, flyte, overflatebelegg mm? Må jeg bygge 20-30cm høyt om jeg har en såpass tykk betongplate allerede?

2. Hvor lang tid tar det omtrent å pigge bort 400x300x20 cm av betongen, inklusiv eventuell armering?

3. Omtrentlig kostnad på arbeidet hvis man leier det ut (Innenfor Oslo)?

• Liker
Sebbe77
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Har en nåværende betongaltan, i tilknytning til stuen, vi skal bygge vinterisolert uterom på men vil pigge opp betongfundamentet for å kunne isolere og legge gulvvarme og uterommet på det (Alu-pult med glass/glastak fra Willab).
Dette for at stuegulvet og uterommets gulv skal være på samme plan.

Noen spørsmål:

1. Nåværende betongfundament er 80cm høyt fra bakken. Hvor mye må jeg pigge bort for å få plass til isolering, gulvvarme, flyte, overflatelag mm? Må jeg bygge 20-30cm høyt om jeg har en såpass tykk betongplate allerede?

2. Hvor lang tid tar det omtrent å pigge bort 400x300x20 cm av betongen, inklusiv eventuell armering?

3. Omtrentlig kostnad på arbeidet hvis man leier det ut (Innen Oslo)?
Jeg kan ikke tenke meg at det er en plate som er 80cm homogen betong. Det må være en plate som er støpt på noe (singel?). Denne platen kan vel være 10-20cm tykk. Så når du pigger bort den har du vel løst problemet. Gjør et prøvehull først så du vet hva som finnes under og hvor tykt det er.

P Per i Hamrånge skrev:
Jeg kan ikke tenke meg at det er en plate som er 80cm homogen betong. Det må være en plate som er støpt på noe (singel?). Denne platen kan vel være 10-20cm tykk. Så når du hakker bort den har du vel løst problemet. Lag et prøvehull først så du vet hva som finnes under og hvor tykt det er.
Jo. Det er en betongklump. Det er en tidligere garasjerampe av betong som man deretter har støpt over for å lage en betongaltan.

D DarrenB skrev:
Jo. Det er en betongklump. Det er en tidligere garasjerampe av betong som man deretter har støpt over for å skape en betongaltan.
Ja da blir det jo vanskelig. Har ingen anelse om hva det ville koste. Enten leier du en bilmaskin og sliter livet av deg, eller så tar du frem lommeboken og hyrer et firma med skikkelig utstyr.

Jeg har med leiemaskin smadret en 4x2m 0,3m tykk plate. Det går, men er slitsomt. Tok noen dager. Om det er mulig å bare høvle av 20cm på din 80cm plate vet jeg ikke. Men bilmaskin er jo ikke et presisjonsinstrument direkte. Det kan like godt bli dobbelt så mye som ryker.

Tenk også på at det blir mye betongknus som må håndteres. Deponi kan koste penger.

Om det virkelig er homogent. men det høres veldig rart ut. Selv en rampe støper man ikke homogen. Så ville jeg gjette at riktig metode er en rivningsmaskin. En bilningsmaskin montert på liten gravemaskin.

man kunne muligens vurdere om det blir bedre med diamantsaging. Type sage 20 cm dype snitt i et rutemønster og slå bort kubene.

Gjetter 20 - 60 000. Og på det en transportkostnad og tømmeavgift.

Fikk 2 støttemurer fjernet, de var ca 5 meter lange og i snitt 1,2 meter høye, ca 30 cm tykkelse. En 6 tonns gravemaskin med pigghammer slo dem til "grus" på ca 2-3 timer. Kan ha kostet ca 5000 ca.

H hempularen skrev:
Om det verkligen er homogent. men det høres veldig rart ut. Selv en rampe støpes ikke homogen. Så ville jeg gjettet at riktig metode er en rivningsmaskin. En bilningsmaskin montert på liten gravemaskin.

man ville muligens kunne vurdere om det blir bedre med diamantsaging. Typ sage 20 cm dype snitt i et rutemønster og banke bort kubene.

Gjetter 20 - 60 000. Og på det en transportkostnad og tippavgift.
Skal man sage så er det bare å leie en gulvsag så fikser man rutemønsteret over en helg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.