Jeg har satt en grov mønebjelke (45x170) for at den skal tåle litt i takutspringet. 50 cm utenfor siste takstolen tenker jeg å sette en elvinsj.

Vinsjen kan løfte 200 kg (400 med ekstra blokk). Tåler mønebjelken min dette? Eller bør jeg bytte den ut mot en K24?

Er det noen som kan regne på dette?

Slik ser det ut:

0 1          2                           3                          4
|-----------|----------------------|----------------------|
  |          
  |
  |
200kg


0. Vindski

1. Vinsjens oppheng med bøyle rundt 170:en (ingen skruer i bjelken)

2. Ytterste takstolen ca 50 cm innenfor vinsjen

3, 4.  Takstoler cc120.

Mønebjelken festes med beslag og ankerspikre i hver takstol slik at det ikke blir en "vippebjelke" av oppsettet.


edit: bildet blir litt skjevt når jeg lagrer. Ved redigering av innlegget ser det ok ut. Håper dere forstår likevel.

/Micke
 
Nå har jeg fått svar fra en som kan regne. Om noen er interessert så kommer svaret (omtrentlig) her:

Last:
- 200kg
- 50cm fra ytterste takstol

Nyttelsesgrad på virket:
- K12-virke - 91%
- K18-virke - 61%

Nedbøyning ved K12-virke: 6mm

Last på ytterste takstol: 3 kN
Dra oppover på andre takstol: 1.2 kN
Dra nedover på tredje stol: 0.2 kN

Det blir en nedadgående kraft på tredje stolen (nr 4 i skissen) siden regelen er spent fast i andre stolen (nr 3).

At det var sånn utrolig forskjell mellom K12 og K18 hadde jeg aldri gjettet. Nå har jeg byttet ut mønebordet mot K24. Det føles trygt. 6mm nedbøyning hadde dessuten forårsaket problemer for mønesteinene som kunne ha sprukket.

/Micke
 
Skulle det ikke være mulig å på en pen måte avstive møneplanken nedover med to skråstivere mot veggsperrene?
 
Jeg tenkte på det, men det virket vanskelig å gjøre pent. Hele midttrekanten i fagverkstakstolen er åpningsbar, så det er ikke så mye vegg igjen å feste disse stagene mot.

Med K24-tømmer synes jeg det ble en god løsning. Smien har laget opphengsbygler til vinsjen som rekker rundt hele 170-en.
 
Sånt som skal opp og ned på loftet når årstidene skifter.
- Vinterdekk
- Sykler
- Windsurfebrett
- Hagemøbler
- mm.

Dessuten bor kompressoren på loftet (trykkluft skal trekkes i snekkerverkstedet). Den vil man jo også ha ned iblant.

Ingen av disse veier selvsagt 200 kg. Men vinsjen klarer 200 kg, så jeg vil dimensjonere etter dette. Man vet jo aldri hva neste huseier tenker å vinsje..
 
Kult! Hvem regnet ut det der og hva ble brukt?

MVH
 
dogen skrev:
Kult! Hvem regnet ut det der og hva ble brukt?

MVH
Trolig ble dette regnet ut med et enkelt beregningsprogram av en konstruktør... Absolutt en enkel beregning som alle som er konstruktører/bygg- eller maskiningeniører kan gjøre for hånd..
 
Magnus_Nordmark skrev:
[quote author=dogen link=1130174380/0#6 date=1131524962]Ballt! Hvem regnet ut det der og hva ble brukt?

MVH
Trolig ble dette regnet ut med et enkelt beregningsprogram av en konstruktør... Absolutt en simpel beregning som alle som er konstruktører/bygg- eller maskiningeniører kan gjøre for hånd..[/quote]

Å regne er jo ikke noe større problem, men hvor finnes informasjon om treklassens maksimalt tillatte påkjenning og E-modul?
 
Ah, dere virker å ha god peiling. Hvor kan jeg lære mer om slike beregninger (på hjemmepulnivå)? Noen bøker dere kan anbefale?
 
dogen skrev:
Ah, dere virker kjente. Hvor kan jeg lære mer om slike beregninger (på hjemmenivå)? Noen bøker dere kan anbefale?
Det finnes sikkert mange bøker om dette på bibliotekene å låne. Dessverre har jeg ingen titler å bidra med. Det handler dog om grunnleggende kunnskaper i statikk, momentberegninger osv.. grunnlagene i fasthetsberegninger. Let innen fasthet/bygg/maskin. På dette nivået er det samme beregninger, bare forskjellige anvendelser. Generelt snakker vi nok om videregående nivå og grunnleggende for høyskole..
 
Ok, takk for tipsene! Det ville absolutt vært hyggelig å ha litt mer oversikt (men det sier jeg om absolutt alt) :)
 
dogen skrev:
Ok, takk for tipsene! Det ville helt klart vært hyggelig å ha litt mer oversikt (men det sier jeg om absolutt alt) :)
Hver persons lille bidrag fører til en komplett verden.. ;-)
 
dogen skrev:
Ah, dere virker innsatte. Hvor kan jeg lære mer om slike beregninger (på hjemmebasis)? Noen bøker dere kan anbefale?
Kikk på
Enaxliga problem, Teknisk balkteori, Bengt Sundström, Hållfasthetslära, KTH, Sthlm.
Jeg finner dessverre ikke noe ISBN-nummer.
 
Takk for tipsene! Skal kikke etter dem!
 
mattiasp skrev:
[quote author=dogen link=1130174380/0#9 date=1131558467]Ah, dere virker innsatte. Hvor kan jeg lære mer om slike beregninger (på hjemmepulnivå)? Noen bøker dere kan anbefale?
Se
Eaksiale problemer, Teknisk balkteori, Bengt Sundström, Fasthetslære, KTH, Sthlm.
Jeg finner dessverre ikke noe ISBN-nummer.[/quote]

Det var ment som en referanse til EN bok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.