Hei på dere,
Jeg skal bygge en ny altan, og av ulike grunner så vil det trolig bli et overheng på ca. 1m på gulvbjelkelaget.
Totalt blir dybden på altanen 4m.
Det skal være tak over hele altanen, og stolpene for det vil man jo så klart ha lengst ut.
Snekkeren sier det går bra, men jeg føler meg ikke så sikker...
Gulvbjelkene skal være 45x170 med 60cm c/c
Med snølast så overslagsregnet jeg at jeg kan få nesten 2 tonn på hver stolpe i verste fall. (Stolpene er tenkt å stå med 240cm c/c).

Hva tror dere?

Hei
Du må nok legge opp et bilde.
Men prinsippet er at taket skal være koblet til grunnen rett ned.
Nå forstår jeg at det ikke er så du vil gjøre, men legg opp et bilde av konstruksjonen så vi forstår bedre.
/W

Hei, jeg har ingen bilde eller tegning, men i prinsippet som denne, men med nedre bærelinjen 1m inn fra ytterkanten

• Altanplan ved hus med takstoler og mål. Altanens bjelker strekker seg ut fra huset og har målelinjer påført for dimensjonsreferanse.
Så lenge du har en ordentlig søyle under hver stolpe vil de tåle snølasten fra taket.

F fribygg skrev:
Så lenge du har en ordentlig plint under hver stolpe kommer de klare snølasten fra taket.
Det er jo det jeg ikke har...
Og det er det tråden handler om.

Jeg tror du trenger å vise en skisse hvordan du ser det for deg. Som plintene er plassert på din illustrasjon i #3, tar plintene og stolpene snølasten på en fornuftig måte.

Generelt er det veldig lav utnyttelse på en stående stolpe til et altantak. Plinten skal stå direkte under stolpen for å kunne bære lasten.

Du kan bygge gulvbjelkelaget helt frittstående fra taket med en plintrad/bærebjelke nærmere huset om du ønsker det.

F fribygg skrev:
Jeg tror du trenger å vise en skisse hvordan du ser for deg dette. Slik som pillene er plassert på din illustrasjon i #3 tar de pillene og stolpene snølasten på en fornuftig måte.

Generelt er det veldig lavt utnyttelse på en stående stolpe til et terrasstak. Pillen skal stå direkte under stolpen for å kunne bære lasten.

Du kan bygge gulvbjelkelaget helt frittstående fra taket med en pillerekke/bærebjelke nærmere huset om du ønsker.
Hei
Du misforstår TS, det som ønskes er et overheng utover fra bærebjelken og så plassere stolpene med 1 meter overheng fra ytre bærebjelke.
Det innebærer at man må feste gulvåsene inne ved husveggen med tanke på opp-å-krefter på grunn av vektstangen.
Ytre bærebjelken må dubleres, og gulvåsene må stabiliseres godt i sidelengs retning og gjerne da med en ytre, dobbelt ny bærebjelke som er godt festet i alle gulvåsene.
Så sette en ytre stolperekk.
Puhhh, jeg tror jeg har forstått det riktig....
/Workingclasshero

• Liker
Grottulf
  • Laddar…
At det er optimalt med bjelken rett under stolpene er jo ganske åpenbart.

Men nå er altså spørsmålet hvor ille det blir med bjelken, og dermed søylene 1m inn fra kanten...
Eller i akkurat dette tilfellet er det ikke søyler, men en betongbalk som ligger "flytende" på et gruslag.
Men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre.
Det som er relevant er altså at bjelken ikke ligger ytterst der stolpene står.

Jeg har sett regneeksempler på hvordan man beregner nedbøyning på en planke som er festet henholdsvis hviler på noe i endene.
Men jeg har ikke sett det samme for å belaste enden på en planke, når den er festet et stykke derfra.
Men jeg antar at det går an å snu beregningen "opp ned", og gjøre bjelkens plassering til belastningspunktet...

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hei
Du misforstår TS, det som ønskes er et overheng utover fra bæringen og så sette stolpene med 1 meter overheng fra ytre bæring.
Det innebærer at man må feste gulvbjelkene inne ved husveggen med tanke på oppadgående krefter på grunn av vektstangen.
Ytre bæring må dobles og gulvbjelkene må stabiliseres skikkelig i sidene og gjerne da med en ytre dobbel ny bæring som er godt forankret i alle gulvbjelker.
Så sette en ytre stolperekke.
Puhhh, jeg tror jeg har forstått det riktig...
/Workingclasshero
Ja, akkurat! 🙂
Jeg er ikke snekker, så jeg uttrykker meg sikkert i feil termer 😳
Men da er det altså ikke helt umulig tror du?
En indre bjelke for gulvet kommer til å bli boltet i betongfundamentet på huset, og vi kan sørge for å bolte gulvbjelkene ordentlig i den, så de også kan ta krefter oppover.

Gulvbjelker er det samme som golvbjelker, ikke sant?
Med en "ny ytre bæring" mener du lengst ute der stolpene skal stå, ikke sant?
Det er for å bedre fordele kreftene til de tilstøtende gulvbjelkene antar jeg?
Så hvis man bare klarer å fordele kreftene fra stolpene som holder oppe taket til også å belaste de tre gulvbjelkene som ligger mellom stolpene, så bør det være greit selv med 1m overheng, eller?
(Stolper med c-c 2400, og gulvbjelker med c-c 600)

G Grottulf skrev:
Ja, akkurat! 🙂
Jeg er ikke snekker, så jeg bruker sikkert feil begreper 😳
Men da er det altså ikke helt kjørt, tror du?
En indre bæreline for gulvet skal boltes i betongfundamentet på huset, og vi kan sørge for å bolte gulvbjelkene ordentlig i den, så de også kan ta krefter oppover.

Gulvåsar er det samme som gulvbjelker, ikke sant?
Med en "ny ytre bæreline" mener du ytterst der stolpene skal stå, ikke sant?
Det er for å bedre fordele kreftene til de tilgrensende gulvbjelkene antar jeg?
Så hvis man bare lykkes med å fordele kreftene fra stolpene som holder oppe taket, til også å belaste de tre gulvbjelkene som ligger mellom stolpene, så burde det være rolig selv med 1m overheng, ikke sant?
(Stolper med cc 2400, og gulvbjelker med cc 600)
Hei
Det føles som vi tenker likt, ja!
Om det holder kan jeg ikke svare på, men er det en mulighet for å bruke 220 gulvåsar/gulvbalkar?
Muligheten til å sette tettere med gulvåsar finnes jo selvfølgelig, doble eller triple eller limtredrager der stolpen skal stå.
Det er en ting til, at det holder er en ting, men at det føles stabilt er noe annet.
Dette er ikke stedet å spare på dimensjonene, det koster ikke så mye mer i slutten!
/W

• Liker
Grottulf
  • Laddar…
Du bør ikke belaste en gulvbjelke 45*170 med 2 tonns lass fra taket en meter fra opplaget, det kommer ikke til å holde uten at gulvbjelken vil knekkes.

• Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du bør ikke belaste en gulvbjelke 45*170 med 2 tonn lass fra taket én meter fra opplaget, det kommer ikke til å holde uten at gulvbjelken vil knekke.
Eller så løfter innfestningen inne mot husveggen.
/W

F fribygg skrev:
Du bør ikke belaste en gulvbjelke 45*170 med 2 tonn last fra taket en meter fra opplaget, det vil ikke holde uten at gulvbjelken vil knekke.
Det høres rimelig ut.
Men da er spørsmålet, hvor går grensen?
Hvis man klarer å fordele ut belastningen med en ytre bjelke slik at hver bjelke "bare" får ca 500 kg?
(Jeg innser at man ikke klarer å fordele kraften perfekt, så 500 kg er kanskje ikke helt rimelig i og for seg)
og man kortler gulvbjelkene over bjelken de hviler på, slik at de ikke kan vris?
Det er kanskje kjørt uansett, men hvor stort overheng vil være akseptabelt?
50cm? 25cm? 10cm?

Det ville være interessant om noen har lyst til å gjøre en beregning på et cantilever-montering for en enkelt liggende 45x170 bjelke på høykant.
Slik at man får en anelse om hva en enkelt bjelke tåler, og deretter gjøre en vurdering om hvor mye sterkere den ferdige konstruksjonen blir...

Jeg har gjort slike beregninger for stålbjelker, men det var sikkert for 30 år siden, så jeg har glemt bort det meste.
Og min Björks formelsamling er nok borte for lenge siden... :(

Angående 45x170 så er jeg litt begrenset til det for å ikke få gulvet for høyt opp.
Jeg vil ha det mot grunnen, og ikke mot kledningen.

G Grottulf skrev:
Ang 45x170, så er jeg litt begrenset til det for å ikke få gulvet for høyt opp.
Du får vurdere limtre eller stål, tre vanlig tre kommer ikke til å klare det.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
G Grottulf skrev:
Det hadde vært interessant om noen hadde lyst til å gjøre en beregning på et cantilever-montasje for en enkelliggende 45x170 bjelke på høykant.
Slik at man får en idé om hva en enkel bjelke tåler, og deretter gjøre en vurdering av hvor mye sterkere den ferdige konstruksjonen blir...
Det er nok raskere og enklere å rigge opp en slik bjelke og laste den ned til den knekker.

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.