Y
Jeg tror det var sommeren 2012, ellers sommeren 2013 som jeg kjøpte masse panel som ble liggende innendørs i kaldlagring.

Har nå reglet, skal male disse plankene og spikre opp dem for å få en ny vegg til (kald) maskinhallen.

Nå burde vel ikke materialet krympe noe mer etter å ha ligget så lenge, eller hvordan fungerer det?
- skal jeg fortsatt snekre opp dem på en spesiell måte og ta i betraktning at de krymper og gliper blir større osv?

Virke krymper på grunn av at vann tørker bort. Så det slutter å bevege seg når det har funnet sin likevekt med omgivelsene.

Så tørt virke vokser om det havner i et fuktig miljø, og omvendt med fuktig virke.

I utendørskonstruksjoner følger da virket omgivelsene... Tørt på vår/sommer, vått på høst/vinter

/ATW

• Liker
rst
  • Laddar…
Y
Det er tørt ute og i treverket, hva skjer så til våren/sommeren. Sveller panelet da?

Min tanke er å spikre opp panelet med en spiker eller tommestokk mellomrom.

Alt treverk sveller og krymper med årstidsendringene, det spiller ingen rolle om det er innendørs eller utendørs. Veldig ferskt treverk bør naturligvis tørke, helst i det rommet hvor det skal brukes. Tynt treverk et par måneder, tykt treverk et år. Maling og oppspikring skal ta hensyn til at treverket beveger seg gjennom året. Blir bredest i august/sept, smalest i feb/mars.

Y
Hvis noen leser denne tråden i fremtiden så kan jeg nevne at jeg spikret opp bordene med en spiks mellomrom, rett før offisiell vår, og omtrent en måned senere så er avstanden mellom bordene omtrent to spikers bredde.
- Så istedenfor å ha kverulert med spikret så kunne jeg lagt bord mot bord og fått et passe sluttresultat en måned senere... Med mindre de nå ikke blir større igjen, men hvis det beveger seg så mye lurer jeg på om jeg ikke burde hatt skruer likevel.

De vil svelle som mest i september...

For min del synes jeg det er et større problem om man bruker for tørt virke som man spikrer tett, da sveller det ut ved fuktigere værforhold.
Panelte en gang en lekestue innvendig vegg med panel jeg hadde hatt innendørs over vinteren, selv om jeg prøvde å forlate svellingsrom så veggen ut som en bølge noen uker etterpå - jeg måtte fjerne en og en halv planke om jeg husker riktig (ca 150mm på 1500mm vegg!)

et lite tips for å få en viss idé om hvor mye treverket beveger seg - Sag til en kloss 100x50, lengden spiller ingen større rolle, oppbevar den et par uker innendørs og mål den på alle kanter (mål om mulig helt ned til tideler) skriv opp målene og mål igjen under ulike årstider, da får du tall å regne med for framtidige behov. Husk at tettvokst og raskvokst treverk beveger seg ulikt, og ja ulike tresorter også selvsagt.

Christer

• Liker
Krillew
  • Laddar…
Y
Nå er jeg peppet for å fortsette å snekre på slamfarge-bygningen og lurer igjen på om det er en god eller dårlig tid å gjøre det. Kan ikke si at jeg har sett så mange andre være ute og snekre akkurat nå.

Trenger jeg engang å analysere om treverket er fuktig eller tørt i butikkens innendørslager?
Kan jeg ha et millimeter-avstand mellom plankene, eller er det for lite?

Mikael_L
Kjøper du byggmateriale fra en trelast er det litt halvtørt, det vil krympe litt til, men ikke i nærheten av så mye som f.eks. trykkimpregnert gjør. Ønsker du en åpning som et blad i tommestokken, bør du legge noe som er halvparten så tykt mellom ved spikringen.

Er det litt bevegelsesrom som skal dekkes av overliggende lekt senere, kan du fint kjøre på med tommestokken, den ekstra millimeteren etter tørking gjør absolutt ingen skade.

Jeg lurer litt på hva du har tenkt, og hvordan. Skal det være bord mot bord, uten overliggende lekt? Er sprekker ønskelig, eller vil du at sprekkene skal gå sammen omtrent helt når det har svulmet som mest, og så bli hva det blir når det tørker som mest? (altså minst mulig sprekker)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.