19.359 lest ·
26 svar
19k lest
26 svar
Hvor lang tid tar det å bygge et normalt stort kjøkken?
Allerede som 18-åring og med gammel sliten bil som alltid trengte å fikses, så kom jeg og vennene mine raskt på riktig formel for å regne ut hvor lang tid en oppgave ville ta.dsub skrev:Synes du skal tenke nøyaktig over hvilke oppgaver du/dere skal gjøre, og deretter regne ut hvor mye tid hver oppgave tar.
F.eks.
Rive ut det gamle: 8 timer
Legge gulv: 8 timer
Sparkle vegger: 4 timer
Male vegger: 4 timer
Montere sammen skap/skuffer: 8 timer
Montere opp skapskrog: 6 timer
Lister: 8 timer
Flislegge: x timer
O.s.v.
Deretter kan dere kanskje gjøre en del av arbeidet på forhånd, f.eks. montere sammen skap. Og hvilke ting dere kanskje kan gjøre i etterkant mm.
Det er ofte lettere å anslå tider på mindre oppgaver.
Dette gjør også at dere kanskje kan få vite hvilket materiale dere skal kjøpe inn så man slipper å dra til byggevarehuset i tide og utide.
"Ta i så du spyr, og multipliser deretter med pi"
Den formelen har siden vist seg ganske korrekt hele livet gjennom, på alle mulige områder.
Men jeg er i utgangspunktet tidsoptimist. Hadde jeg vært tidspessimist så hadde det nok holdt å bare multiplisere med 3.14.
Jeg betalte 19 000 for en granittplate på ca 100 x 300 cm med utskjæring for koketopp, så 25 000 høres rimelig ut. Billigere om det ikke er massivt. Frakten kostet 12 000 :eek: Synes det var vanvittig dyrt da steinfirmaet ligger 5 km herfra. Nå veide min plate 300 kg og var stor og uhåndterlig å få inn. Steinfirmaet hadde ikke vært her og sjekket først, men bare gitt pris, så de kom med liten lastebil og 5 sterke menn, eller rettere sagt to sterke menn og tre sommerjobbere. Det endte med at de ikke orket, måtte sette ned platen og de riper den opp. Kranbil måtte tilkalles for å ta den inn via balkongen. Så 12 000 var nok rimelig for to forsøk pluss kranbil med sjåfør, og naturligvis forsikring som gjorde at de måtte slipe bort ripen i kanten på platen. Steinskiver er skjøre og trist om man selv skulle skade noe for 20 000 kr. Så jeg anbefaler å betale for frakt og at de legger på plass, om det ikke er flere små biter som man kan håndtere selv.snowjim skrev:Ja det er sikkert dyrt å transportere stein, i dette tilfellet blir det vel trolig 2 deler på nesten 3 meter. Har dog for meg at Ikea hadde en versjon som ikke var massiv, men kun noen cm som så lå på en sponplate, kanskje det holder? Men ellers mistenker jeg at prisen havner rundt 25 000 kr. En benk som skal være ved kjøleskapet hadde vi trolig tenkt å velge noen treplate istedenfor stein(som på bildet).
Oi! fraktkostnaden høres ikke morsom ut selv om det innebar en del jobb. Synes at et steinfirma burde være ganske godt trent i hva som kreves for å levere en stein uskadd. Jeg vet at foreldrene mine har en skjøt på sin stein og det er ikke noe som ville forstyrre meg, i alle fall ikke så lenge skjøten er på et sted hvor det synes mindre.Pin skrev:Jeg betalte 19 000 for en granittplate på ca 100 x 300 cm med uttak for kokeplate, så 25 000 høres rimelig ut. Billigere hvis det ikke er massivt.
Frakten kostet 12 000 :eek: Synes det var vanvittig dyrt da steinfirmaet ligger 5 km herfra. Nå veide platen min 300 kg og var stor og uhåndterlig å få inn. Steinfirmaet hadde ikke vært her og sjekket først uten bare gitt pris, så de kom med liten lastebil og 5 sterke menn, eller rettere sagt to sterke menn og tre sommerjobbere. Det endte med at de ikke orket, måtte sette ned platen og riper den. Kranbil måtte tilkalles for å få den via balkongen. Så 12 000 var nok rimelig for to forsøk pluss kranbil med sjåfør, og selvfølgelig forsikring som gjorde at de måtte slipe bort ripen på kanten av platen.
Steinplater er skjøre og trist om man selv skulle skade noe for 20 000 kr. Så jeg anbefaler å betale for frakt og at de legger det på plass, om det ikke er flere små biter som man kan håndtere selv.
Betalte du 19 000 kr + 12 000 kr for alt?
Vi var på IKEA for noen måneder siden og da så vi deres alternativ på stein, det var en svart stein, kanskje 1 cm tykk på begge sider og denne lå da på en form for sponplate. Dette gjorde at det gikk mye mindre stein og sannsynligvis enklere å håndtere. Spørsmålet er hva som er ulempen? At steinen skal brytes tror jeg ikke på, men selvsagt, om alt ikke er helt rett så mistenker jeg at risikoen er større for at steinen brytes.
Stemmer totalt 19 + 12 = 31 for steinen. Det var det verdt, veldig pent og hever kjøkkenet. Merk at 1 x 3 m er veldig stort, du klarer deg kanskje med mindre. X løpemeter 60 cm bredde. Tremateriale kan også koste en del avhengig av treslag, tykkelse, finish, ikke stavlimt osv. Fordelen, prismessig, er vel at det går mindre stein, samt at det trolig er knust stein som er støpt på sponplaten, eller hvordan ville det ellers blitt laget?
Stein er lett å knekke om den ikke står på høykant. Legger du en stor steinplate ned i bagasjerommet er det stor risiko for at den knekker.
Stein er lett å knekke om den ikke står på høykant. Legger du en stor steinplate ned i bagasjerommet er det stor risiko for at den knekker.
Her er Ikeas motstykke: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/catalog_categories/departments/kitchen/personlig/#quartz
Hva jeg kan se så havner 3 meter på ca 9000 kr hvilket er klart overkommelig. Vet dog fortsatt ikke hvordan kvaliteten er, leter videre...
Hva jeg kan se så havner 3 meter på ca 9000 kr hvilket er klart overkommelig. Vet dog fortsatt ikke hvordan kvaliteten er, leter videre...
1 uke høres ut som en ganske lystig kalkyle. Først må dere rive ut alt, så skal det nye bygges sammen (tar lang tid) taket skal senkes. Tar noen dager bare det hvis dere skal trekke ny strøm samt flytte litt eksisterende strøm som du sannsynligvis ikke kan selv (jeg er elektriker).snowjim skrev:Hei,
Vi flyttet til hus for 8-9 måneder siden og vurderer å ta en uke fri for å bytte ut kjøkkenet, målene er 4.7 x 3.7, dvs. ca. 17 kvm. Tanken er at en av kortsidene skal bli kledd med kjøkkenskap, komfyr, vask og steinplate.
Langsiden har vi ikke bestemt oss for ennå, annet enn at den vil bestå av større skap med innfelt ovn, hvilket kan kreve litt elinstallasjon (med tanke på at ovnen i dag er på den andre veggen).
Taket skal byttes ut med en form for gipstak, antagelig med spotter, hvilket kanskje også krever elektriker.
Gulvet kommer til å bli en form for parkett som kan slipes.
Vi vil være 2 stk som hittil har gjort enklere ting som å legge fliser og lignende. Vi vil også få hjelp av en som har mye mer erfaring (dog uten å ha jobbet med det).
Hva kan man tenke seg at dette tar i tid? Snakker vi 1 uke? 1 måned?
Forstår at det blir et veldig grovt overslag, men dere har nok bedre kontroll på dette enn det vi har. Vår beregning av å legge 28 kvm fliser på en helg var mildt sagt feilberegnet![]()
Jeg gjorde en lignende renovering i høst, gjorde all rivingen selv, monterte alle rammene, byttet avløp.
Så hadde jeg elektriker som byttet sentralen og trakk ny strøm (580m PM flex slange 1,5mm2 og 52 stk LED spotter)
Snekker som rev ut eksisterende plankegulv og la gulvspon og gulvvarme, ny eikeparkett, senket taket og gipset, monterte inn rammer osv.
Totalt tok alt ca. 8,5 uker fra byggestart. Har selv gått ca. 14 år på byggeplasser, og det drar alltid ut. Man finner noe som man ikke regner med, man vil endre på det, noe mangler osv. osv. Så 1 uke høres litt lite ut i mine ører. Men lykke til
Jeg gjorde kjøkkenet forrige sommer på 3 uker. Da var det 1 ukes jobb 6.00-22.00 hvorpå kjøkkenet var brukbart, og så 2 uker i mer normaltakt 8t/dag for tapetsering/listing/fliser m.m. Jeg rev ut de gamle snekkeringene, gulvbelegg, paneltak. Hugget ut treveggene for ny elektrisitet, gipset tak og vegger, la nytt gulv og satte inn nye skapstammer. Totalkostnad ca50.000
Jo, 1 uke er ganske undervurdert åpenbart, 2-3 er nok mer rimelig.Exostor skrev:Jeg gjorde kjøkkenet forrige sommer på 3 uker. Da var det 1 ukes arbeid 6.00-22.00 hvorpå kjøkkenet var brukbart, og deretter 2 uker i mer normalt tempo 8t/dag for tapetering/lister/fliser m.m. Jeg rev ut det gamle snekkeringen, gulvbelegg, planktakk. Bilte ut treveggene for ny strøm, gipset tak og vegger, la nytt gulv og satte inn nye skapstammer. Totalkostnad ca50.000
Hva valgte du for kjøkken? 50 000 kr er jo halve av det vi har valgt, og da er likevel vårt kjøkken ikke særlig stort.
For meg tok det bare en uke.
Men da hadde jeg montert stammene i garasjen allerede samt lot vann/avløp være igjen. Byttet gips men ikke gulv.
Men jeg er vel ikke helt ferdig ennå.
Skal male, flislegge, sette sokler og dekorlister, LED-belysning og noen dekkplater.
Men ellers så er jeg ferdig. :wow:
Som alltid er det finpussen som tar ekstra tid.
Men da hadde jeg montert stammene i garasjen allerede samt lot vann/avløp være igjen. Byttet gips men ikke gulv.
Men jeg er vel ikke helt ferdig ennå.
Men ellers så er jeg ferdig. :wow:
Som alltid er det finpussen som tar ekstra tid.
Klikk her for å svare