Holder på med en utbygging i løsvirke. Har ikke bygd så mye før. Har lært meg det meste gjennom å lese her på forumet og sjekke youtube. Har bygget mest selv (grunnlaget) men hatt hjelp av en hendig nabo med reisverket. Naboen syntes ikke man trengte stillas derfor har jeg ikke tenkt så mye på det. I dag var min mamma på besøk og ble forskrekket over at vi ikke hadde byggestillas. Hun har også snakket med sin samboer som er gammel snekker. Han mente tydeligvis jeg var gal som ikke hadde stillas.

Hvis dere ser på bildet, hvor rundt utbyggingen ville et stillas gjøre mest nytte? Er det bra med et stillas på hjul som man kan kjøre rundt eller et stasjonært stillas? Jeg er ikke så lysten på å leie da det kommer til å måtte stå der en lengre tid. Det går ikke så fort siden jeg jobber mest selv og jeg er ikke så rask fordi jeg må tenke igjennom alle momentene. Neste steg er i alle fall å legge sutaket og pappen er planen.

Pilen peker på noen lektere jeg la ut for å gå på der oppe når jeg skrudde litt.

Utbygging av trestruktur under konstruksjon, med synlige bjelker og takstoler. En person er sensurert med smilefjes. Rød pil peker på en bjelke.

Personen som er sensurert er min kone som ble sjalu når jeg var oppe i "lekestativet" og hun ville absolutt opp hun også.

Skal du ha noen yrkesarbeidere på stillaset må det være bygget med sertifisering fra utdannet stillasbygger.

Jeg ville si at rundt hele utbyggingen er det rette, men det var ikke det du ville høre...

Kjøp en brukt og selg når du er ferdig. Så gjorde jeg, og det blir ikke så dyrt.

Stillasje gjør det betydelig lettere! Det går fint å bygge en i "løsvirke". Kanskje blir jeg bekymret unødvendig, men takstolen som hviler midt over den store åpningen (pardør?) - der synes jeg det burde vært en bredere bærelinje eller at man dobler nåværende dimensjon. I din situasjon ville jeg felt inn en 45*170 på høy kant rett over døråpningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.