29.921 lest ·
25 svar
30k lest
25 svar
Hvor kjøper man stålbjelke?
Kult i så fall for skrothandlere er ikke kjent for sine dårlige kjøp. Og hvis jeg ikke tar helt feil så ligger skrotprisen faktisk på over én krone nå + moms så jeg synes at 80 øre høres litt eksotisk ut faktisk. Kanskje uten kvittering for så vidt..?L Leif i Skåne skrev:
Jada, jeg forstår det. Men om vi sier at jeg trenger HEA 180 som overliggende bjelke samt 2 stk HEA 120 som søyler på hver sin side, ville du da tro at VKR/KKR kan bygge mindre i bredde/høyde? Tror faktisk at HEA er betydelig sterkere enn VKR/KKR, men siden jeg verken er konstruktør/byggeingeniør eller har noen slike kunnskaper spør jeg her om noen muligens vet det.F fsn skrev:
Ok, man fikk kanskje ikke det inntrykket med tanke på ditt tidligere svar. Noen må jo ha sagt at det er nettopp HEA180 du skal ha som overligger? Skal du ha lavere profil i høyden så blir det på bekostning av vekten. Du kan sannsynligvis erstatte HEA180 med HEB160 eller HEM140. VKR så er det 160x160x12,5. Uansett så blir det tungt som satan. Er høyden veldig viktig og bredden fullt justerbar så kanskje det går an å finne noe, men ellers så tror jeg HEA180 er riktig valg om noen nå allerede har regnet på det.nzsc skrev:
Ja, jeg forstår det. Men om vi sier at jeg trenger HEA 180 som overliggende bjelke samt 2 stk HEA 120 som søyler på hver side, ville du da tro at VKR/KKR kan ha mindre bredde/høyde? Tror faktisk at HEA er betydelig sterkere enn VKR/KKR, men siden jeg verken er konstruktør/byggingeniør eller har noen slike kunnskaper spør jeg her om noen muligens vet det.
Elektronikkentusiast
· skåne
· 712 innlegg
Skrot.
Mats ramneskog
Vtm
Stab Teknik (mye lokal og byggningsrivinger f.eks. kockums kanskje litt store bjelker for deg)
Ring og sjekk.
Mats ramneskog
Vtm
Stab Teknik (mye lokal og byggningsrivinger f.eks. kockums kanskje litt store bjelker for deg)
Ring og sjekk.
@fsn Liker og setter pris på ditt svar! Det er en konstruktør som har kommet med den løsningen nemlig, at jeg skal ha HEA180 som overligger samt HEA120 som søyle på hver sin side. Dette etter at jeg foreslo den typen av løsningen.
Opprinnelig ønsket konstruktøren å beholde ca 300 mm av den bærende veggen på den ene siden samt ca 600 mm på den andre siden, samt legge inn en overligger. Denne typen av løsning hadde resultert i en mindre bredde og høyde på åpningen.
Ettersom jeg har presset på at jeg vil ha så stor åpning som mulig og foreslo rammeverk av stål, kom han med denne løsningen. Derfor lurer jeg på om det finnes en annen type av løsning som eventuelt kan redusere byggehøyden/bredden ytterligere.
Opprinnelig ønsket konstruktøren å beholde ca 300 mm av den bærende veggen på den ene siden samt ca 600 mm på den andre siden, samt legge inn en overligger. Denne typen av løsning hadde resultert i en mindre bredde og høyde på åpningen.
Ettersom jeg har presset på at jeg vil ha så stor åpning som mulig og foreslo rammeverk av stål, kom han med denne løsningen. Derfor lurer jeg på om det finnes en annen type av løsning som eventuelt kan redusere byggehøyden/bredden ytterligere.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Min ble kjøpt på Stålprodukter i Halmstad AB.
HEA-bjelke S355 blåstret/malt/kappet
HEA 200 mm lgd=5400 mm
Pris inkl. frakt 20 km og mva 5000 kr
Dette var jo år 2010 selvfølgelig.
HEA-bjelke S355 blåstret/malt/kappet
HEA 200 mm lgd=5400 mm
Pris inkl. frakt 20 km og mva 5000 kr
Dette var jo år 2010 selvfølgelig.
Takk for ditt svar @KnockOnWood !
Høres ut som en fornuftig pris.
I dag ville en slik havne på ca 5111 kr inkl. moms. Til dette kommer kostnad for sandblåsing, maling og kapping som i ditt tilfelle.
Høres ut som en fornuftig pris.
I dag ville en slik havne på ca 5111 kr inkl. moms. Til dette kommer kostnad for sandblåsing, maling og kapping som i ditt tilfelle.
Ekstrabygger
· Onsala
· 2 022 innlegg
I Göteborgsområdet er Göteborgs Handelsstål AB et godt alternativ! Vi kjøpte to måltilpassede IPE180-bjelker der i fjor til en god pris!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vart köper man övergångsnippel (R/G till M)?
Vatten & Avlopp -
Strömställare bakelit -var köper jag skruvar för fäste av "locket"
Belysning -
Var köper jag en sådan här kondensator?
El -
Var köper man galvade räcken lämpligast?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Vart köper jag Röd/grön färg till låsvred/beslag toadörr
Fönster & Dörrar