Hei!
Hvor kan man kjøpe en fashøvel, gipsvinkel, fotlift og lignende praktiske tilbehør hvis man har et helt hus å gipser?
Jeg bor i Västerås og dro derfor innom både Bauhaus, Beijer, Byggmax, Jula og Swedol, men kom hjem tomhendt.
Selgeren på Bauhaus konstaterte tørt at slike proffverktøy har de ikke.
Beijer visste ikke hva en fashøvel var for noe. Når jeg forklarte, mente de at jeg burde unngå å skjøte platene der de mangler avfasning, selv om jeg påpekte at det er et nødvendig onde rundt dører og vinduer. Til slutt solgte de meg en Surform (gipsrasp) for å få meg til å tie.
Byggmax var en ren vits hva gjelder verktøy.
Jula hadde aldri hørt om en fashøvel.
Selgeren på Swedol hevdet å ha arbeidet i byggebransjen i 25 år og mente at man kan bruke frihånd med Surformen for å oppnå det samme som med fashøvelen.
Jeg har også prøvd Google uten å ha funnet noen nettbutikk som selger slike verktøy.
Så, hvor kjøper dere deres ting?
Hvor kan man kjøpe en fashøvel, gipsvinkel, fotlift og lignende praktiske tilbehør hvis man har et helt hus å gipser?
Jeg bor i Västerås og dro derfor innom både Bauhaus, Beijer, Byggmax, Jula og Swedol, men kom hjem tomhendt.
Selgeren på Bauhaus konstaterte tørt at slike proffverktøy har de ikke.
Beijer visste ikke hva en fashøvel var for noe. Når jeg forklarte, mente de at jeg burde unngå å skjøte platene der de mangler avfasning, selv om jeg påpekte at det er et nødvendig onde rundt dører og vinduer. Til slutt solgte de meg en Surform (gipsrasp) for å få meg til å tie.
Byggmax var en ren vits hva gjelder verktøy.
Jula hadde aldri hørt om en fashøvel.
Selgeren på Swedol hevdet å ha arbeidet i byggebransjen i 25 år og mente at man kan bruke frihånd med Surformen for å oppnå det samme som med fashøvelen.
Jeg har også prøvd Google uten å ha funnet noen nettbutikk som selger slike verktøy.
Så, hvor kjøper dere deres ting?
Synes at Beijer/Bauhaus har i prinsippet alt man trenger av verktøy. Ellers får man kanskje vende seg til respektive produsent og sjekke forhandlere.
Og når det gjelder fasing av kanter så kjører jeg alltid på frihånd med gipskniven..
Og når det gjelder fasing av kanter så kjører jeg alltid på frihånd med gipskniven..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Jeg har bygd litt åt meg selv men fashyvel visste jeg ikke at det fantes, jeg skjærer bort en bit med kniv bare er jo ikke så nøye det skal jo sparkles igjen.
Gipstvang?? er det en stoooor vinkelhake bare?
Fotlift?? Er det en hevarm så man løfter platen en bit fra gulvet med foten??
Hjelp en amatørbygger
Protte
Gipstvang?? er det en stoooor vinkelhake bare?
Fotlift?? Er det en hevarm så man løfter platen en bit fra gulvet med foten??
Hjelp en amatørbygger
Protte
http://www.norgips.se/index0,442.htm, ring dem og spør om ÅF.
http://www.jula.se/vaggskivlyft-124104
Vet ikke hvorfor man egentlig har denne, planlegger man å ha taklist, så er det ikke supernøye at gipsen kommer tett opp mot taket. Jeg antar at de som jobber mye med gips kan svare på hva for praktisk nytte en gipslyft har. Jeg la en masonitskive i bunnen for å få distanse.
Mens du enda er der anbefales et bærhåndtak for skiver http://www.jula.se/handtag-for-skivor-124698 Kanon om man skal bære mye skiver.
Ingen proffsgreier, men tilstrekkelig billige for å se om man har noen nytte av dem.
http://www.jula.se/vaggskivlyft-124104
Vet ikke hvorfor man egentlig har denne, planlegger man å ha taklist, så er det ikke supernøye at gipsen kommer tett opp mot taket. Jeg antar at de som jobber mye med gips kan svare på hva for praktisk nytte en gipslyft har. Jeg la en masonitskive i bunnen for å få distanse.
Mens du enda er der anbefales et bærhåndtak for skiver http://www.jula.se/handtag-for-skivor-124698 Kanon om man skal bære mye skiver.
Ingen proffsgreier, men tilstrekkelig billige for å se om man har noen nytte av dem.
Denne kanskje?
http://www.jula.se/stor-t-vinkel-124606
http://www.jula.se/stor-t-vinkel-124606
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Vet ikke hva man skal med en vinkelhake til, gipsen er jo vinkelrett kappet så det er bare å måle likt etter begge langsidene og legge en linjal/langpass/planke og skjære etter.
Protte
Protte
Fashyvel aka "skjære sparkelkant" får du kun ved å skjære med vanlig gipskniv, hvis du faser denne med en surf kan du like gjerne drite i det. Er til for at ikke papiret på gipsen skal "flække" opp selv om mange tror at sparklet skal trenge inn der. Gipshjørne kan du jo kjøpe. Avhengig av hvor mye du egentlig skal gipse. Värmdö köpcentrum kjøpte vi noen sånne men folk kastet dem uansett. Fotlift.... Be noen løfte plata for deg i stedet.
Eneste stedet jeg ville spurt om råd er nok beijer i Lissma.
MvH Madde
Eneste stedet jeg ville spurt om råd er nok beijer i Lissma.
MvH Madde
Fotlift er bra hvis man bygger alene. Ikke alltid man kan være to.
Men man kan jo ta en bit plattjärn og sveise fast en bit gängstång under eller noe annet rundt, så har man en erstatning. Har man stor sprekk går det med en bit plywood også.
Men man kan jo ta en bit plattjärn og sveise fast en bit gängstång under eller noe annet rundt, så har man en erstatning. Har man stor sprekk går det med en bit plywood også.
Takk for alle svarene.
Så angående fashøvelen så kan man altså like gjerne skjære med en gipskniv? Hvor nøye er det? Det jeg er redd for er at det skal bule utover når man setter på remse og sparkel.
Så angående fashøvelen så kan man altså like gjerne skjære med en gipskniv? Hvor nøye er det? Det jeg er redd for er at det skal bule utover når man setter på remse og sparkel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Remse + sparkel, det kommer til å bli en bulk.
Jeg droppet remse i de to skjøtene jeg nylig produserte, bare sparkel. Får vel se om jeg kan gå i trappen uten å se eventuelt elendighet det blir.
Protte
Jeg droppet remse i de to skjøtene jeg nylig produserte, bare sparkel. Får vel se om jeg kan gå i trappen uten å se eventuelt elendighet det blir.
Protte
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Høvel har Gyproc ring og hør med dem hvem som selger i nærheten av der du bor. Har en Gyproc selv.
Gipsvinkel er skikkelig bra og finnes å kjøpe på harald nyborg.
http://www.gyproc.se/produkter/verktyg
Gipsvinkel er skikkelig bra og finnes å kjøpe på harald nyborg.
http://www.gyproc.se/produkter/verktyg
Til Verktøyguruen: Jo, jeg har funnet Gyprocs verktøyside. Spørsmålet er bare hvor man kjøper verktøyene. I Västerås lister de Beijer som forhandler. Man kan kanskje be dem ta inn verktøy?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Ja Beijer tar hjem til deg. Ellers pleier det alltid å finnes en eller annen form for butikk der håndverkerne/Industrierna kjøper sine verktøy og industriforsyninger...De har sikkert på hylla.
Klikk her for å svare