Hei!
Hvor kan man kjøpe en fashøvel, gipsvinkel, fotlift og lignende praktiske tilbehør hvis man har et helt hus å gipser?

Jeg bor i Västerås og dro derfor innom både Bauhaus, Beijer, Byggmax, Jula og Swedol, men kom hjem tomhendt.

Selgeren på Bauhaus konstaterte tørt at slike proffverktøy har de ikke.

Beijer visste ikke hva en fashøvel var for noe. Når jeg forklarte, mente de at jeg burde unngå å skjøte platene der de mangler avfasning, selv om jeg påpekte at det er et nødvendig onde rundt dører og vinduer. Til slutt solgte de meg en Surform (gipsrasp) for å få meg til å tie.

Byggmax var en ren vits hva gjelder verktøy.

Jula hadde aldri hørt om en fashøvel.

Selgeren på Swedol hevdet å ha arbeidet i byggebransjen i 25 år og mente at man kan bruke frihånd med Surformen for å oppnå det samme som med fashøvelen.

Jeg har også prøvd Google uten å ha funnet noen nettbutikk som selger slike verktøy.

Så, hvor kjøper dere deres ting?

Synes at Beijer/Bauhaus har i prinsippet alt man trenger av verktøy. Ellers får man kanskje vende seg til respektive produsent og sjekke forhandlere.

Og når det gjelder fasing av kanter så kjører jeg alltid på frihånd med gipskniven..

Jeg har bygd litt åt meg selv men fashyvel visste jeg ikke at det fantes, jeg skjærer bort en bit med kniv bare er jo ikke så nøye det skal jo sparkles igjen.

Gipstvang?? er det en stoooor vinkelhake bare?
Fotlift?? Er det en hevarm så man løfter platen en bit fra gulvet med foten??
Hjelp en amatørbygger

Protte

Fashyvel har jeg sett på Bauhaus her i Göteborg. Selv har jeg brukt en surform/gipsrasp og bladkniv med godt resultat.

http://www.norgips.se/index0,442.htm, ring dem og spør om ÅF.

http://www.jula.se/vaggskivlyft-124104

Vet ikke hvorfor man egentlig har denne, planlegger man å ha taklist, så er det ikke supernøye at gipsen kommer tett opp mot taket. Jeg antar at de som jobber mye med gips kan svare på hva for praktisk nytte en gipslyft har. Jeg la en masonitskive i bunnen for å få distanse.

Mens du enda er der anbefales et bærhåndtak for skiver http://www.jula.se/handtag-for-skivor-124698 Kanon om man skal bære mye skiver.

Ingen proffsgreier, men tilstrekkelig billige for å se om man har noen nytte av dem.

Vet ikke hva man skal med en vinkelhake til, gipsen er jo vinkelrett kappet så det er bare å måle likt etter begge langsidene og legge en linjal/langpass/planke og skjære etter.

Protte

Fashyvel aka "skjære sparkelkant" får du kun ved å skjære med vanlig gipskniv, hvis du faser denne med en surf kan du like gjerne drite i det. Er til for at ikke papiret på gipsen skal "flække" opp selv om mange tror at sparklet skal trenge inn der. Gipshjørne kan du jo kjøpe. Avhengig av hvor mye du egentlig skal gipse. Värmdö köpcentrum kjøpte vi noen sånne men folk kastet dem uansett. Fotlift.... Be noen løfte plata for deg i stedet.

Eneste stedet jeg ville spurt om råd er nok beijer i Lissma.
MvH Madde

Fotlift er bra hvis man bygger alene. Ikke alltid man kan være to.

Men man kan jo ta en bit plattjärn og sveise fast en bit gängstång under eller noe annet rundt, så har man en erstatning. Har man stor sprekk går det med en bit plywood også.

Takk for alle svarene.

Så angående fashøvelen så kan man altså like gjerne skjære med en gipskniv? Hvor nøye er det? Det jeg er redd for er at det skal bule utover når man setter på remse og sparkel.

Remse + sparkel, det kommer til å bli en bulk.

Jeg droppet remse i de to skjøtene jeg nylig produserte, bare sparkel. Får vel se om jeg kan gå i trappen uten å se eventuelt elendighet det blir.

Protte

Høvel har Gyproc ring og hør med dem hvem som selger i nærheten av der du bor. Har en Gyproc selv.
Gipsvinkel er skikkelig bra og finnes å kjøpe på harald nyborg.
http://www.gyproc.se/produkter/verktyg

Til Verktøyguruen: Jo, jeg har funnet Gyprocs verktøyside. Spørsmålet er bare hvor man kjøper verktøyene. I Västerås lister de Beijer som forhandler. Man kan kanskje be dem ta inn verktøy?

Ja Beijer tar hjem til deg. Ellers pleier det alltid å finnes en eller annen form for butikk der håndverkerne/Industrierna kjøper sine verktøy og industriforsyninger...De har sikkert på hylla.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.