Vet noen hvor man kjøper denne typen gjerdestolpe med innfreste spor?
En balkong med et hvitt rekkverk og infrastede spor foran et hus med loftsvindu.
 
Så at det finnes fra jabo ferdige stolper men den kostet 600:- typ. Har du en håndoverfres så er det lett fikset om du kjøper vanlig limtrestolpe. Du får sikkert 3 stolper for samme pris om du gjør det selv. Har du ingen håndoverfres så kan du sikkert leie. Kjør med fasfresstål tror jeg det heter, det er enkelt å fort går det (y)
 
  • Liker
Kludden33
  • Laddar…
Hvilken håndoverfres skal man ha til dette?
 
Får man lenke til ulike sider på dette forumet? Ellers google håndoverfres så kommer det opp en masse alternativer. Det er kanskje litt dyrt å kjøpe en bare for å fikse noen stolper, men det går an å gjøre mye gøy med håndoverfres. Ellers som sagt, lei en. Google også fasfres så kommer det opp noe alternativ med et kulelager på. Kjører du med en sånn kan det ikke bli feil.
 
Ja klart du får linke
 
Ok kjøper den men fresingen ser ganske bred og dyp ut på bildet jeg tok, funker de?
 
U
R Rolle85 skrev:
Ok kjøper den men fresingen ser ganske bred og dyp ut på bildet jeg tok, fungerer de?
er de stolpene du fotograferte dine egne? Da kan du jo måle fasedybden og kjøpe fresestål som har riktig dimensjon. Lenket fasfres har en arbeidslengde på 15mm som er maksimal bredde på den fasade overflaten.
 
Jorå du stiller bare hvor dyp du vil kjøre på selve fresen så da kan du teste deg fram på typ en 45x95 hva du synes ser pent ut. Når du vet hvor langt på stolpen som du vil ha fasadekant på så kan du enten måle det ut med penn og kjøre på frihånd, men det kan være ganske lett å komme til å kjøre for langt. Så da kan du isteden ta to bordstykker og bruke som anhåll som du setter fast med tvinger. Så om du for eksempel vil at fasingen skal begynne 200mm opp på stolpen så setter du fast det ene bordstykket der, og så kanskje du vil at den skal slutte 150mm fra stolpenstopp så setter du et bordstykke der med tving. På den måten kan det ikke skje at du kjører for langt. Verdt å tenke på også er å teste å kjøre fresen fra høyre til venstre og vice versa, da kommer du til å merke at den ene veien går det mye enklere og den andre veien vil fresen nesten dra seg selv fremover, prøv å se så merker du hvilken vei du skal føre fresen for at det skal gå så enkelt som mulig.
 
Aha kanon takk for alle tips!
 
Sorry, skjønte ikke først hva du mente når du spurte om det frässtålet funker. Men jeg tror nok det skal funke, det er vanskelig å se hvor mye det er på bildet der. Ellers får du gå opp i størrelse som swetox skrev. Ja da, ingen fare, bare hyggelig å kunne hjelpe til.
 
Prøver å finne en film der de lager stolper og hvilken fres man skal ha!
 
Har ikke funnet noen der de lager stolper men her ser du jo hvordan de funker å klikker du fram til 2:57 så ser du hvordan det blir når man kjører med et sånt stål. Så er det bare størrelsen på fasningen du/dere må bestemme dere for å så finne et stål som passer.
 
Lurer du på de fräst stolpene? som at de i begynnelsen og slutten blitt flate ut gradvis på frihånd.
 
R Rolle85 skrev:
Lurer du på de freste stolpene? som at de i starten og slutten er utjevnet gradvis for hånd.
Formen på sporet blir jo slik automatisk når du stopper/løfter bort fresemaskinen; fresestålet er jo rundt når det snurrer, så å si. Så akkurat som skrevet ovenfor, er det bare å kjøre med full dybde mot en stopp, stoppe og så løfte bort. Startstoppet 'backer' du inn mot litt forsiktig (for å ikke få utslag på grunn av feil freserotasjon kontra retningen du fører fresen)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.