2.487 lest ·
19 svar
2k lest
19 svar
Hvor kjøper man denne trestolpen? Bilde
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Så at det finnes fra jabo ferdige stolper men den kostet 600:- typ. Har du en håndoverfres så er det lett fikset om du kjøper vanlig limtrestolpe. Du får sikkert 3 stolper for samme pris om du gjør det selv. Har du ingen håndoverfres så kan du sikkert leie. Kjør med fasfresstål tror jeg det heter, det er enkelt å fort går det 
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Får man lenke til ulike sider på dette forumet? Ellers google håndoverfres så kommer det opp en masse alternativer. Det er kanskje litt dyrt å kjøpe en bare for å fikse noen stolper, men det går an å gjøre mye gøy med håndoverfres. Ellers som sagt, lei en. Google også fasfres så kommer det opp noe alternativ med et kulelager på. Kjører du med en sånn kan det ikke bli feil.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Okei men da trenger du typ en sånn her frässtål. https://www.proffsmagasinet.se/mask...mdYZHyNIlwA-cKTNF-r2mxEl4igd5QMYaAnPPEALw_wcB
Og en sånn her håndoverfres. https://www.clasohlson.com/se/p/40-...ESf-eZb5XnxE3s24DGBfkEyxu57jg1sQaAugbEALw_wcB
Sorry kanskje går an å korte ned linker på nått vis men ja vet ikke hvordan man gjør
Og en sånn her håndoverfres. https://www.clasohlson.com/se/p/40-...ESf-eZb5XnxE3s24DGBfkEyxu57jg1sQaAugbEALw_wcB
Sorry kanskje går an å korte ned linker på nått vis men ja vet ikke hvordan man gjør
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 795 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.795 innlegg
er de stolpene du fotograferte dine egne? Da kan du jo måle fasedybden og kjøpe fresestål som har riktig dimensjon. Lenket fasfres har en arbeidslengde på 15mm som er maksimal bredde på den fasade overflaten.R Rolle85 skrev:
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Jorå du stiller bare hvor dyp du vil kjøre på selve fresen så da kan du teste deg fram på typ en 45x95 hva du synes ser pent ut. Når du vet hvor langt på stolpen som du vil ha fasadekant på så kan du enten måle det ut med penn og kjøre på frihånd, men det kan være ganske lett å komme til å kjøre for langt. Så da kan du isteden ta to bordstykker og bruke som anhåll som du setter fast med tvinger. Så om du for eksempel vil at fasingen skal begynne 200mm opp på stolpen så setter du fast det ene bordstykket der, og så kanskje du vil at den skal slutte 150mm fra stolpenstopp så setter du et bordstykke der med tving. På den måten kan det ikke skje at du kjører for langt. Verdt å tenke på også er å teste å kjøre fresen fra høyre til venstre og vice versa, da kommer du til å merke at den ene veien går det mye enklere og den andre veien vil fresen nesten dra seg selv fremover, prøv å se så merker du hvilken vei du skal føre fresen for at det skal gå så enkelt som mulig.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Sorry, skjønte ikke først hva du mente når du spurte om det frässtålet funker. Men jeg tror nok det skal funke, det er vanskelig å se hvor mye det er på bildet der. Ellers får du gå opp i størrelse som swetox skrev. Ja da, ingen fare, bare hyggelig å kunne hjelpe til.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Har ikke funnet noen der de lager stolper men her ser du jo hvordan de funker å klikker du fram til 2:57 så ser du hvordan det blir når man kjører med et sånt stål. Så er det bare størrelsen på fasningen du/dere må bestemme dere for å så finne et stål som passer.
Formen på sporet blir jo slik automatisk når du stopper/løfter bort fresemaskinen; fresestålet er jo rundt når det snurrer, så å si. Så akkurat som skrevet ovenfor, er det bare å kjøre med full dybde mot en stopp, stoppe og så løfte bort. Startstoppet 'backer' du inn mot litt forsiktig (for å ikke få utslag på grunn av feil freserotasjon kontra retningen du fører fresen)...R Rolle85 skrev:
