12.617 lest ·
18 svar
13k lest
18 svar
Hvor kjøpe større parti ildfast tegl?
Hva trenger du filten til?Dan_Johansson skrev:
Hva har du tenkt å bygge for ovn? Antar at du allerede har funnet forno bravo og gått løs på forumet der...
Hva har du tenkt for fundament?
Riktignok er tegl en stor post, men jeg vil si at det er vanskelig å få det under en tredjedel av hele kostnaden, avhengig av hva man gjør for fundament og overbygging, og hvilken nivå man legger isolering og skorstein på... Min ovn kostet rundt 10000 kr å bygge, og da fikk jeg tegle gratis.. Jeg kjøpte dog kalsiumsilikatskive og keramisk filt som isolering, noe som hadde gått an å gjøre billigere...
Allvitende
· Västra götaland
· 10 409 innlegg
Allvitende
· Västra götaland
· 10 409 innlegg
Kommer an på hva man skal bruke ovnen til.. Skal man bare bake pizza har man alltid en ild i gang, og da blir isolasjonen mindre viktig... Skal man bake brød/lage mat trenger man beholde varmen og da er isolasjon nødvendig... Hva som er billigere kommer an på hva man kommer over.. Har man et sted som selger vermiculit i større sekk og man slipper betale frakt kan det være bedre.. Brannteppet er nok for tynt, men i kombinasjon med steinull kanskje... Ulempen med steinullen er at bindemiddelet ikke tåler høye temperaturer, så isolasjonen presses sammen til slutt.. Hvordan det påvirker isoleringsevnen på sikt vet ingen....P Per Nilsson 1967 skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvor kjøpe større mengde grovere rustfri treskrue?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Var köpa bra slippaper i större förpackningar till bra pris
Verktyg & Maskiner -
Större äppelträd, tidig frukt, var köpa stockholm
Häckar, Buskar & Träd -
Vart köpa o-ringar, modell större?
Vatten & Avlopp -
var i Stockholm köpa större klinker?
Golv