Jeg skal fylle ut en spalte på 55 mm, hadde tenkt å gjøre dette med noen lagom elastisk skumplast - typ bottningslist. Siden spalten er ca 55 mm trenger man vel noe som er minst 60 mm bredt for å kunne klemme fast det. Jeg finner ingen bottningslist eller lignende som er så bred. Dessuten vil jeg ha noe som er rettvinklet, ikke rundt som en del bottningslist. Frigolit er ikke tilstrekkelig elastisk for å kunne trykke inn i spalten. Har dere noen tips på hvor jeg kan kjøpe tilstrekkelig store stykker av riktig type materiale?

slacker slacker skrev:
Avstengingslist for flytsparkel - finnes i 30x30 og 40x50.

Kunne det være noe!?

f.eks:
[lenke]
Nja, den er jo smalere enn 55 mm så den kommer ikke til å fylle ut spalten. Dessuten hadde jeg tenkt meg noe litt stivere - tenk old school liggeunderlag. Takk uansett for forslaget :)

• Liker
B.Sjolander
  • Laddar…
Noen firmaer som syr puter til campingvogner eller båter, eventuelt noen som trekker om møbler.

Skumgummi finnes litt overalt, på jysk, classe eller din lokale stoff/stoffbutikk

T thompo skrev:
Nja, den er jo smalere enn 55 mm
Ta to stykker da?

Jeg vil helst ha noe med lukkede celler slik at det ikke tar opp fukt og smuss. Derfor kvier jeg meg for å kjøpe vanlig skumgummi, men det er kanskje der jeg ender opp til slutt uansett om jeg ikke finner noe annet.

Hvorfor duger det ikke med fugeskum?
Føles enklere

Peter2400 Peter2400 skrev:
Hvorfor er ikke byggeskum godt nok?
Føles enklere
Jeg vet, jeg har tenkt på det også. Problemet er at jeg vil kunne fjerne det relativt enkelt.

Vi har bestilt skumplast til sitteputer fra dette firmaet. De har det meste innen skumplast, bl.a. virkelig kompakte varianter. Kan målbestilles også.

https://www.abceurosoft.se/

Om du kan se bort fra kravet på rettvinklet så kanskje rørisolasjon kan funke.

T thompo skrev:
Jeg vet, jeg har tenkt på det også. Kruxet er at jeg vil kunne ta bort det relativt enkelt.
Du kan fogskumme i en søppelsekk, fyller bra og går an å ta bort.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Jeg har brukt liggeunderlag som isolasjon. Det var (for 1 år siden) en ganske tykk type fra Biltema, 149 kr for en rull.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-2000035528

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg så at dette materialet kan limes med smeltelim! (noe som ikke fungerer med rørisolasjon). Om dette funker med andre liggeunderlag, vet jeg ikke ennå. (Jeg funderer fortsatt på om det kan være EVA-plast, som gjør at det fungerer.)

Kanskje du, thompo, kunne bruke det materialet? Om vi tenker oss at du skjærer remser og limer dem sammen?
Lukkede celler er det uansett, så det suger ikke til seg væske.

Sist redigert:
  • Liker
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.