Skruene til takstativet mitt er veldig rustne, jeg har lagt dem i eddik, og det ser ut til å ha effekt. Men helst av alt skulle jeg ønske å kjøpe nye skruer. Takstativet selges ikke lenger. Skruene er 5,1 mm i diameter - hvis måleverktøyet mitt viser riktig. Det kan kanskje være en forskjell på 0,1 mm i en eller annen retning. Finnes det slike skruer å kjøpe et sted? De må ikke ha samme lengde som de på bildet.
Det gule er vel en mutter? Ta med den og prøv m5 i butikken.
Finner du ikke en skrue som er lang nok, kan du jo kjøpe en gjengestang + låsemutter som du limer fast i enden. Kanskje stuke stangen litt i enden også for at den ikke skal løsne. Finnes også på Biltema m.fl. - også rustfritt.
Sist redigert:
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 305 innlegg
Hva slags takstativ er det?
Det står Ford på det, men Ford henviser til Thule. Thule vil dessverre ikke vedkjenne seg det. Jeg gjetter at problemet er at takstativet er for gammelt - men det ser fint ut ellers, så bare jeg får til skruene så blir det nok bra.Johannes Carlsson skrev:
Bekymrer meg litt for at det også er rust i skruehullene i bilen, kan jo være litt vanskelig å få bort rust i skruehull antar jeg. Men kanskje bare å putte i litt 5-56, la virke en stund, prøve å blåse rent og deretter smøre med noe...?
Spørsmålet er hvilken gjenge det er?
Er det en vanlig M-gjenge så er det nok garantert en M5, men for å være helt sikker trenger du å teste med en gjengemal, typ https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/gangtolkar-2-st-2000016879
Eller, så tar du det lette alternativet, ta med skruen til en bra jernhandel så hjelper de deg å finne riktig.
Men, om alle skruene er like som den på bildet (og mutterne også er ok) så ville jeg ikke kjøpt nytt, men bare sørget for å få dem rustfrie.
Mutterne blir nok vanskeligere, om ikke delen med mutteren kan fjernes på et vis så får du nok sette dem på høykant og ta en ende av rekkverket om gangen med rustløsning.
Eddik som du har brukt fungerer jo ganske bra, et annet triks er å la de stå i coca-cola, som også er surt og bra. Så finnes det jo en del kommersielle rustløsere også.
Er det en vanlig M-gjenge så er det nok garantert en M5, men for å være helt sikker trenger du å teste med en gjengemal, typ https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/gangtolkar-2-st-2000016879
Eller, så tar du det lette alternativet, ta med skruen til en bra jernhandel så hjelper de deg å finne riktig.
Men, om alle skruene er like som den på bildet (og mutterne også er ok) så ville jeg ikke kjøpt nytt, men bare sørget for å få dem rustfrie.
Mutterne blir nok vanskeligere, om ikke delen med mutteren kan fjernes på et vis så får du nok sette dem på høykant og ta en ende av rekkverket om gangen med rustløsning.
Eddik som du har brukt fungerer jo ganske bra, et annet triks er å la de stå i coca-cola, som også er surt og bra. Så finnes det jo en del kommersielle rustløsere også.
Klikk her for å svare