P
Hei alle byggere!
Jeg holder på å bygge om hjemme og i forbindelse med det trenger vi å forsterke bjelkelaget mellom første etasje og loftet. Huset er en gammel skånelänge med bjelker som spenner fra den ene langsiden til den andre, og det mangler støttevegg under deler av huset. Lengden på bjelkene er ca. 6,50 meter, noe som er ganske langt. Det svaier skikkelig når man går på loftet. Vi har tenkt å legge en I-bjelke på midten tvers under de eksisterende bjelkene og støtte opp I-bjelken med søyler av stål. Høyden i første etasje tillater trolig en stålbjelke, men er ikke romslig nok for en limtrebjelke.

Spørsmål 1: Vet noen hvor man passende kan kjøpe stålbjelker (bor i Skåne) og hva det vanligvis koster per meter?
Spørsmål 2: I grunnen har vi lettbetongblokker (torpargrunn) der søylene kommer til å stå. Hva er den beste måten å forankre søylene i blokkene på, bolter rett ned i blokkene, eller en annen metode?
Spørsmål 3: Kreves det en bygningsingeniør for å dimensjonere bjelken og søylene, eller er det noe jeg kan gjøre selv basert på bjelkenes lengde og I-bjelkens lengde?

Takk på forhånd,

Petter

1. Sjekk med nærmeste mekaniske verksted, det pleier å være enklest og billigst.
2. Vanskelig å svare på, men forutsatt at blokken kan håndtere belastningen så kan man jo sveise en plate på undersiden av søylen og bore et par hull for bolter/gjengestenger/fasadeplugg.
3. Hvis du trenger byggetillatelse, kan kommunen kreve å se beregninger fra en fagperson. Ellers høres det ut som at uansett hvilken bjelke dere setter inn, så blir det stødigere enn det er i dag. Hvis dere etterstreber en så lav bjelke som mulig, er HEA eller helst HEB et bedre valg enn IPE, men de veier på den andre siden litt mer i forhold til styrke.

P
Hei Gabbe og takk for dine svar. Som du sier blir hva vi enn setter dit mer stabilt enn det vi allerede har. Skal se hva som finnes av mekaniske verksteder i nærheten.

Petter

Nja...

Stålbjelker kjøper du nok best hos en stålgrossist.

Sjekk for eksempel Stena Metall, Tibnor eller hvorfor ikke
http://www.montano.se/dept/HEA-BALK_77610/SWE/SEK

Som prisksempel:
Jeg har en 200 mm HEA bjelke sandblåst/malt/kappet. kappet til 5400 mm.
Innkøpt på Stålprodukter i Halmstad AB år 2010.

Pris 5000 inkl. frakt og mva.

Min erfaring er at det blir billigere hos et mekanisk verksted, de har ofte en masse skrot liggende som går an å få for kaffepenger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.