Virkelig ikke sikker på hvor jeg burde plassere dette innlegget men jeg tester her. Ikke direkte husrelatert men helt sikker på at noen her i forumet kan hjelpe meg.

Jeg lurer rett og slett på hvor man kan finne virkelig tynn aluminiumsplate, lignende denne:

Tynn aluminiumsplate formet som en sylinder med små hull langs kanten og stenger på tvers.

Setter virkelig pris på hjelpen!

Plåtis (blikkenslagerfirma) har det på hyllen.

Riktig tynn al-plate har du i en boks på kjøkkenet, spør kona etter aluminiumsfolie ;)

• Liker
tobbbias og 2 andre
  • Laddar…
Ja hehe men den blir litt for tynn, den må være litt stabil også.

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Som jeg sa, et større blikkenslagerfirma har plater fra typ 0,5 0,7 1,0 1,5mm og så videre på hylla, dessuten belagt med farge / folie i flere farger.

Kalas. :) Takk for hjelpen! Får sjekke noen plåtslagarefirma.

Fant dem her men de har en ufattelig mengde tykkelser: http://www.empiro.se/product.html/rostfritt-stal

Du ser ut til å ha litt oversikt, hvor tynt kan man gå uten at en sylinder som på bildet gir etter for vekten av ca 1 liter vann.

1 liter vann? Hvor stort er det? Etter bildet trodde jeg den var 1 m i diameter.
Hva skal det være til?
Det finnes store ølbokser har jeg sett som er på noen liter.
Lenken du sendte var på rustfritt, men det finnes tilsvarende i AL.

Kan du ikke bruke vanlig takplater som holder i 50-60 år på et tak, finnes i hvit, brun, rød, svart.

Det finnes et veldig populært friluftskjøkken, for lettvektsvandrere, som heter Caldera cone som bruker et vindskjerm i en eller annen type aluminium. Tror den kan være rundt 0,1 mm.

Ultralett friluftskjøkken med aluminiumskjerm, brenner, gryter og tilbehør. Velegnet for hjemmelaget prosjekt som Caldera Cone.

Tenkte man kan teste å lage en selv for moro skyld :) kan bli et bra helgeprosjekt.

Klipp og sy sammen noe av vanlige ølbokser. Var ikke kjøkken laget av ølbokser en klassisk lettvektsgreie for 15 år siden? Kanskje er det fortsatt?

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det var det sikkert! Spennende isåfall! Men det har uansett blitt populært igjen de senere dagene! Det lages på alle mulige måter og i forskjellige utførelser. Veier ofte under 10gram og er veldig effektive.

Kapillærbrenneren (laget på redbullboks) og kanskje noe mer avansert:

En hjemmelaget kapillærbrenner laget av en redbull-boks, med små hull øverst på sidene, klar til bruk i camping eller lette utendørsaktiviteter.

Cat stove (laget på kattematboks):

Liten gul metallboks med hull, brukt som del av en hjemmelaget turkjøkkenovn kjent som Cat stove, laget av en kattmatboks.

Penny stove:

Hjemmelaget cat stove laget av en kattmatsboks med små hull på toppen, sammenlignet i størrelse med en mynt.

Men nå var det vindskjerm jeg trengte å fikse :)

C
carlfredrik skrev:
Jeg lurer rett og slett på hvor man kan finne veldig tynn aluminiumplate
Bare spekulerer litt, men jeg har en følelse av at vanlig aluminiumplate ikke er det optimale materialet for en slik greie. Ren aluminium er jo ganske plastisk og deformeres lett i tynne dimensjoner. Mistenker at den der Caldera Cone er en slags legering.

En gammel trykkplate kanskje kan funke?

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Virker som at mange av "konerna" er laget i titanium, noe som leder til mitt neste spørsmål, hvor kan man kjøpe det?

Ja, det virker å stemme forresten, aluminium med en legering. De kaller materialet "aluminum alloy".

Sist redigert:
Hei igjen! Tenkte bare å se om noen vet hvor man kan få tak i skikkelig tynn titanium?

Tenkte å lage en slik vindskjerm til min alkoholbrenner :)

P1090808.JPG

• Liker
mbense
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.