Virkelig ikke sikker på hvor jeg burde plassere dette innlegget men jeg tester her. Ikke direkte husrelatert men helt sikker på at noen her i forumet kan hjelpe meg.
Jeg lurer rett og slett på hvor man kan finne virkelig tynn aluminiumsplate, lignende denne:
1 liter vann? Hvor stort er det? Etter bildet trodde jeg den var 1 m i diameter.
Hva skal det være til?
Det finnes store ølbokser har jeg sett som er på noen liter.
Lenken du sendte var på rustfritt, men det finnes tilsvarende i AL.
Kan du ikke bruke vanlig takplater som holder i 50-60 år på et tak, finnes i hvit, brun, rød, svart.
Det finnes et veldig populært friluftskjøkken, for lettvektsvandrere, som heter Caldera cone som bruker et vindskjerm i en eller annen type aluminium. Tror den kan være rundt 0,1 mm.
Tenkte man kan teste å lage en selv for moro skyld kan bli et bra helgeprosjekt.
Gå inn på en loppis med kjøkkenutstyr og finn en gammel aluminiumgryte.
Borr styrhull og bruk en punsj, skjær deretter av bunnen når du er ferdig med luftehullene.
Det var det sikkert! Spennende isåfall! Men det har uansett blitt populært igjen de senere dagene! Det lages på alle mulige måter og i forskjellige utførelser. Veier ofte under 10gram og er veldig effektive.
Kapillærbrenneren (laget på redbullboks) og kanskje noe mer avansert:
Jeg lurer rett og slett på hvor man kan finne veldig tynn aluminiumplate
Bare spekulerer litt, men jeg har en følelse av at vanlig aluminiumplate ikke er det optimale materialet for en slik greie. Ren aluminium er jo ganske plastisk og deformeres lett i tynne dimensjoner. Mistenker at den der Caldera Cone er en slags legering.