12.322 lest ·
64 svar
12k lest
64 svar
Hvor høy skal skorsteinen være?
Side 1 av 5
Min mor har en nabo i samme rekkehuslengde som har installert en peis. Problemet er at naboens hus, som er det siste i rekken, har en etasje mens alle de andre har 2. Peisens skorstein når 1 m over deres egen møne, men ikke over de tilstøtende. Spørsmålet er: får det være sånn? Skal man ikke regne 1 m fra den høyeste mønen? Det ryker nemlig inn gjennom luftinntakene slik at flere naboer har problemer med røyk og sot innendørs! Kommunen ser ikke ut til å vite hva som gjelder og er ikke interessert i å undersøke...
K
Kapabel
Gjør-det-selv-bygger
· Värmland
· 372 innlegg
Kapabel
Gjør-det-selv-bygger
- Värmland
- 372 innlegg
Beste og sikreste svaret får du av kommunen.C christoffersamuelsson skrev:Min mor har en nabo i samme rekkehuslengde som har installert en peis. Problemet er at naboens hus, som er det siste i lengden, har én etasje mens alle andre har 2. Peisens skorstein når 1 m over deres egen møne, men ikke over de tilstøtende. Spørsmålet er: får det være så? Skal man ikke regne 1 m fra den høyeste mønen? Det ryker nemlig inn gjennom luftinntakene slik at flere naboer har problemer med røyk og sot innendørs! Kommunen ser ikke ut til å vite hva som gjelder og er ikke interessert i å sjekke opp...
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Som jeg ser det skal det være minst 1 meter over taktekking og over møne.M MrDizzy skrev:
Men man skal også ta hensyn til følgende:
"BBR stiller krav til tilstrekkelig høyde på skorsteiner for å oppnå god funksjon og spredning av røyk- og avgasser.
Også plasseringen av skorsteinen er viktig, slik at røyk- og avgasser ikke føres tilbake til den egne bygningen eller overføres til nærliggende bygninger."
Forsøk å få naboen til å gå med på å prøve en forlengelse av skorsteinen ved hjelp av disse reglene.
Lykke til.
/W
Miljøkontoret var på besøk i dag. De sjekket bare luften innendørs hos min mor. De visste ingenting om byggeregler og meddelte at de ikke kunne finne ut av det da det ikke var deres bord...L lbgu skrev:
Naboen er dessverre ikke i det hele tatt forståelsesfull. De bryr seg ikke om røyken... Men takk for svar!Workingclasshero skrev:
Som jeg ser det skal det være minst 1 meter over taktekking og over møne.
Men man skal også ta hensyn til følgende:
"BBR stiller krav til tilstrekkelig høyde på skorsteiner for å oppnå en god funksjon og spredning av røykgasser.
Også plasseringen av skorsteinen er viktig, slik at røykgasser ikke føres tilbake til egen bygning eller overføres til nærliggende bygninger."
Forsøk å få naboen til å gå med på å prøve en forlengelse av skorsteinen ved hjelp av disse reglene.
Lykke til.
/W
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 612 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.612 innlegg
De generelle reglene sier at skorsteinen skal være minst 1 meter over taktekkingen samt slutte over nærmeste møne. Så finnes det spesialregler om hva som gjelder når det er et stykke til nærmeste møne. Eller har i det minste vært slik. Eksempelvis at om det er en viss avstand til nærmeste møne og skorsteinen er i le fra denne sett til rådende vindretning på stedet, så kan den være lavere eller noe slikt.C christoffersamuelsson skrev:Min mor har en nabo i samme rekkehus som har installert en peis. Problemet er at naboens hus, som er det siste i rekken, har én etasje mens alle andre har 2. Peisens skorstein når 1 m over deres egen møne, men ikke over de tilstøtende. Spørsmålet er: får det være slik? Skal man ikke regne 1 m fra den høyeste mønen? Det ryker nemlig inn gjennom luftinntakene slik at flere naboer har problemer med røyk og sot innendørs! Kommunen virker ikke å vite hva som gjelder og er ikke interessert i å sjekke opp...
Kommunen skal kunne svare.
Men om ikke de kan gi deg svar som det virker her, så vil jeg anbefale å kontakte firmaet som håndterer feiingen i området. De har stålkontroll på hva som gjelder.
Jeg kontaktet selv firmaet som har ansvar for feiingen i min kommune når jeg gjorde om taket og skorsteinen nylig for å vite hva som gjelder.
Dog er det vel en eksisterende skorstein som fra tidligere er godkjent. Da tror jeg dessverre at det bare er å godta situasjonen om man ikke kan få naboen til å frivillig forlenge skorsteinen.
Sot i noen større mengder skal det ikke bli bortsett fra når man har tent peisen og den ikke har kommet opp i temperatur ennå. Men røyk blir det jo dessverre så hvis den er for kort blir det røykelukt i husene ved siden av.Mats-S skrev:
Nei, den er ikke eksisterende fra tidligere. Kamin og skorstein ble installert nå i løpet av vinteren.S steffo_b skrev:De generelle reglene sier at skorsteinen skal være minst 1 meter over taktekking og slutte over nærmeste møne. Så finnes det spesialregler om hva som gjelder når det er et stykke til nærmeste møne. Eller har i det minste vært slik. For eksempel at hvis det er en viss avstand til nærmeste møne og skorsteinen er i le fra denne sett til rådende vindretning på stedet så kan den være lavere eller noe slikt.
Kommunen skal kunne svare.
Men hvis ikke de kan gi deg svar som det virker her så vil jeg anbefale å kontakte det firmaet som håndterer feiingen i området. De har full kontroll på hva som gjelder.
Jeg kontaktet selv firmaet som har ansvar for feiingen i min kommune da jeg gjorde om taket og skorsteinen nylig for å vite hva som gjelder.
Dog er det vel en eksisterende skorstein som tidligere er godkjent. Da tror jeg dessverre at det bare er å bli vant til situasjonen om man ikke kan få naboen til frivillig å forlenge skorsteinen.