Jeg kjøpte akkurat X antall kvadrat av 34x145 trykkimpregnert trelast. Jeg opplever at det er falmet, det er "roser" på alle endene, man ser at det er håndtert flere ganger i bunt, etc. For øvrig er det veldig slitt med flisete fliser og merker etter håndtering som sagt. Jeg sjekket lappen fra produsenten og det er produsert/saget/trykt i januar 2024 og jeg kjøpte trelasten fra leverandøren/byggehandelen i juli, altså et halvt år gammelt trelast.

Hvor nytt/friskt trelast skal/kan man forvente å få når man kjøper NY terrassebord?

P
Uten å vite eksakt så ca 12 måneder pleier vi å kjøpe, trykket trall derimot må ikke variere slik at du får en bunt nypresset og en som har stått i nesten et år, for da blir det stor utseendeforskjell..

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Et halvt år er ingen tid for trykket virke, men snarere rimelig. En stor fordel er at virket ikke blir like tungt å løfte siden det har fått tørke en del.

Skadene ved håndteringen må du legge opp bilder av for at det skal gå an å uttale seg om.

• Liker
Dortmunder DAB og 5 andre
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Uten å vite nøyaktig så pleier vi å kjøpe ca 12 måneder lagret, trykket terrassegulv derimot bør ikke være sånn at du får en bunt nylaget og en som har stått i nesten et år for da blir det stor utseendeforskjell..
Utseendeforskjellen er borte etter en vinter og en sommer, og alt det trykkede blir omtrent likt, gitt at terrassegulvet er utendørs.

P
S skogaliten skrev:
Utseendeforskjellen er borte etter en vinter og en sommer, og alt det trykte blir omtrent likt, gitt at terrassebordet er utendørs.
Nja, det er ikke våre erfaringer har et par terrasser gjennom årene som ikke har jevnet seg ut engang etter noen år.. Alt avhenger av hvor soleksponert den gamle bunten har vært, samt om kunden behandler terrassebordet før fargevariasjonene har stabilisert seg..

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Helt normalt.

Hadde du fått en pakke som nettopp kom ut av tuben og bygd av så skulle du fått se på krymping...

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Nissens
R RallyrompanCB skrev:
Jeg kjøpte akkurat X antall kvadrat av 34x145 trykkimpregnert trevirke. Jeg opplever at det er falmet, det er ”roser” på alle endene, man ser at det er håndtert flere ganger i bunt, osv. For øvrig er det veldig slitt med flisete fliser og merker etter håndtering som sagt. Jeg sjekket lappen fra produsenten og den er produsert/saget/trykket i januar 2024 og jeg kjøpte trevirket fra leverandøren/byggehandelen i juli, altså et halvt år gammelt trevirke.

Hvor nytt/friskt trevirke skal/kan man forvente at man får når man kjøper NY terrassebord?
Alderen er ikke noe rart, men hadde du ikke mulighet til å sjekke tilstanden før?

• Liker
Et1975 og 1 annen
  • Laddar…
Enig med de andre her, alderen spiller i praksis ingen rolle, og i noen henseender er det bare bedre med litt mer "aldrende" treverk enn noe som er helt ferskt.

Bleket og med store fargevariasjoner kan være grunn til reklamasjon, men det avhenger veldig av hvor langt snøret er. Hvis alt treverket er omtrent likt bleket, ville jeg bare kjørt på.

Når det gjelder det flisete og merker, finnes det to varianter, er det mesteparten av treverket som er så dårlig, bør du bare sende det tilbake. Men er det "håndterbare" mengder hvor du ikke kan vri eller vende så de blir brukbare, ville jeg lagt det til side og tatt det inn som reklamasjon når du er ferdig.

Skal avvirke furu nå som er 105 år.

Håper ingen klager.

• Liker
  • Elsker
  • Haha
mikethebik og 4 andre
  • Laddar…
Du bestemmer hva du vil ha. Det er bare å dra til byggevarehandelen og velge nøyaktig hvilke bord/planker du vil ha, og ikke ha. Du kan også be dem åpne en annen bunt.
Har du bestilt hjemkjøring, er det bare å dra dit og bytte. Forvent deg imidlertid ingen erstatning for leveransen, fordi treverket er et halvt år gammelt. Som sagt, alderen er nærmest egal. Det er tilstanden som avgjør. Seks måneder anses snarere som veldig friskt treverk. Nyere trykkimpregnert treverk er ikke morsomt, da det nesten er surt. Veldig tungt og vil krympe veldig mye.

A AG A skrev:
Du bestemmer hva du vil ha. Det er bare å dra til byggvarehandelen og velge nøyaktig hvilke planker/bord du vil ha, og ikke. Du kan også be dem åpne en annen bunt.
Har du bestilt hjemkjøring, er det bare dra dit og bytte. Forvent deg dog ingen erstatning for leveransen, for at virket er et halvt år gammelt. Som sagt, alderen er nærmest egal. Det er tilstanden som avgjør. Seks måneder anses snarere som veldig ferskt virke. Nyere trykkimpregnert virke er ikke morsomt, da det nesten er surt. Veldig tungt og vil krympe veldig mye.
Okei, takk. Ja det var hjemkjøring og jeg forstår med alderen, men det føltes bare som om de hadde funnet denne bunten «lengst bak» etter masse håndtering. Blir bare så lei av at man ikke har den følelsen på sagbruket, å ville sende bra materiale.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Er enig med de andre her, alderen spiller i praksis ingen rolle, men er i visse henseender bare bedre med litt mer "aldersstiget" virke enn noe som er helt ferskt.

Bleket og med for store fargevariasjoner kan være grunn til reklamasjon, men det avhenger veldig mye av hvor langt strikken er. Hvis alt virke er omtrent likt bleket, ville jeg bare kjørt på.

Når det gjelder det flisete og merker, finnes det to varianter; er det mesteparten av virket som er så dårlig, bør du bare sende det tilbake.
Men hvis det er håndterbare mengder hvor du ikke kan vri eller vende så de kan brukes, ville jeg lagt det til side og tatt det inn som reklamasjon når du er ferdig.
Okei, jo jeg er vel egentlig enig, men jeg var så sykt skuffet over at de sendte typ den overskytende bunten som de ikke hadde blitt kvitt før nå.

Rejäl skrev:
Uten å vite nøyaktig, så pleier vi å kjøpe omtrent 12 måneder, trykket terrassebord derimot, må ikke avvike slik at du får en bunt nypressede og en som har stått i nesten et år, for da blir det stor forskjell i utseende.
Ja, egentlig var jeg mest skuffet over at de sender "skadet kjedelig" virke.

Paul-Staffanstorp
Hvor har du bestilt det fra?

6 mån er jo ganske ferskt for det skal jo liksom hinne avverkes og transporteres osv. også. ;)

Dog pleier de fleste man bestiller fra uten problem bytte om det er veldig dårlig stand på noe.
Det kan jo ha ligget inni et hiv f.eks og er da umulig å se før levering.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Er det så skadet så reklamerer du bunten, er det enkelte bord så dokumenter før du bryter bunten og sjekk hva materiallageret sier om saken.
Du vet at trelast leveres med lastebil og som regel en lastebil med henger om gangen så materiallagrene har ofte et lager de plukker fra?

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.