Trappen i huset knirker så til og med spøkelsene synes det er litt skummelt. Jeg har derfor googlet rundt på hvordan man kan fikse det så man kan snike i trappen uten å vekke de andre i huset. Et triks jeg har funnet og tenkt å teste er å skru og lime firkantlister på undersiden slik at trinnene ikke gnisser mot opptrinnene. Problemet er bare at jeg ikke kan finne noe sted å kjøpe helt vanlig firkantlist! Det eneste stedet jeg har klart å google frem er en eller annen badstufirma som selger 21 x 21 høvlet og avrundet firkantlist i osp, noe som føles veldig unødvendig. Det må jo være mulig å få tak i vanlig furulist for noen tiere per meter.

Noen som har et godt tips?

Mvh
Fred

Paxman skrev:
Trappen i huset knirker så mye at til og med spøkelsene synes det er litt skummelt. Jeg har derfor googlet litt på hvordan man kan fikse det slik at man kan snike i trappen uten å vekke de andre i huset. Et triks som jeg har funnet og tenkte å teste er å skru og lime firkantlister på undersiden slik at trinnene ikke gnir mot stusstrinnene. Problemet er bare at jeg ikke kan finne noe sted å kjøpe helt vanlig firkantlist! Det eneste stedet jeg har funnet gjennom google er en eller annen badstuefirma som selger 21 x 21 høvlet og avrundet firkantlist i osp, noe som virker veldig unødvendig. Det må jo være mulig å få tak i vanlig furulist for noen tiere per meter.

Noen som har noen gode tips?

Mvh
Fred
De fleste byggevarehus har nok furulister på lager. F.eks. Byggmax har 21x21 høvlet furu for 13,95:-/m
Et raskt søk vi

Bruker kalles (planhøvlet) snekkerlast

Stuff skrev:
De fleste byggevarehus har nok furulister på lager. F.eks. Byggmax har 21x21 høvlet furu for 13,95:-/m
En raskt søk vi
Se der! Jeg søkte på Byggmax side før jeg startet tråden men fant ingenting da. Dessverre er det en utgående produkt og ingen av varehusene som ligger i noenlunde nærhet har så mye som jeg trenger.

mexitegel skrev:
Bruker kalles (høvlet) snekkerlast
Da skal jeg søke litt mer på akkurat den betegnelsen! Takk!

"Planhøvlet" viste seg å være nøkkelen! Når jeg først hadde lært meg det var det lett å finne riktig list på K-Rautas hjemmeside. Nettopp K-rauta er mitt nærmeste byggevarehus, så det blir en tur dit snart for å kjøpe cirka 15 meter planhøvlet 21x21!

Takk for hjelpen og jeg lover å gi tilbakemelding når prosjektet er fullført.

Mvh
Fred

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Ja visst, jeg lovet å gi tilbakemelding når prosjektet var avsluttet.

Fase 1 er gjennomført. Firkanlisten ble til slutt skaffet på Byggmax. Disse ble kappet til i riktige lengder og forborret, så ble de skrudd fast med PU-lim. Når alt var herdet, vil jeg nå anslå at 70 % av knirkingen er borte! Trappen føles mer stabil og spøkelsene har roet seg! :)

Dessverre er det meste av den gjenværende knirkingen i den øvre delen av trappen, mens den nedre nesten er helt stille. Jeg skulle helst se at det var motsatt siden den øvre delen er nærmest soverommet. Prosjektet skal derfor gå inn i fase 2, hvor jeg skal jakte på knirk i den øvre delen. En test med talkum i alle sprekkene som jeg leste skulle fungere, var helt virkningsløs, det var bare slitsomt å rydde bort. Jeg vurderer nå å slippe ned vanlig trelim i sprekkene ovenfra, evt. litt utvannet så det virkelig kan trekkes ned dypt ved hjelp av kapillærkraften. Det kan vel ikke skade, synes jeg...

Så innser jeg at jeg aldri kommer til å få trappen helt stille, men det er heller ikke målet, en tretrapp i et gammelt hus skal ha litt knirk. Men jeg vil at man skal kunne snike seg opp trappen uten å vekke folk som sover i nærheten.

Går det ikke an å lære seg hvilke trinn som knirker, og hvilke som ikke gjør det?

Så får du hoppe over de verste trinnene når du kommer listende hjem på småtimmene :cool:

Det var vel så de alltid gjorde i Fembøkene http://sv.wikipedia.org/wiki/Fem-böckerna

Å sprøyte inn noe lim, PU eller epoxy mellom trinn og vangstykker kunne kanskje også hjelpe litt. Hvis du kommer til, vil si.

Nja, det er flere av de første trinnene som knirker så det blir et skikkelig skritt/hopp for å hoppe over dem. Så er problemet at knirkets intensitet varierer mye så det er veldig vanskelig å finne nøyaktig hvor knirket genereres. Derfor blir det å bruke maskingeværmetoden...spraye i hytt og pine med lim og håpe at det fester seg der det trengs.

Nå har også etappe 2 blitt gjennomført. Samboeren var bortreist noen dager, så jeg tenkte det var en god anledning til å få litt lim i sprekkene, siden det bare ville være meg som brukte trappen. Jeg blandet vanlig trelim med vann og sprøytet det inn i de smaleste sprekkene med en injeksjonssprøyte. I de grovere sprekkene brukte jeg ufortynnet lim og lot det tørke over natten. Hvis 70 % av knirkingen forsvant etter fase 1, har kanskje 85 % forsvunnet nå! To av trinnene høyt oppe i trappen hadde en kraftig knirking når man tråkket på dem (det var det som plaget mest), som nå er borte! Det er fortsatt litt knirk igjen, så en runde til med lim skader nok ikke, men forbedringen fra hvordan det var da jeg startet denne tråden til nå er over all forventning. Jeg vurderer å bruke epoksy i stedet for trelim, da jeg har brukt det i båtsammenheng og det er veldig bra som lim. Muligens kan det bli litt for hardt, så jeg skal snakke med leverandøren før jeg bestemmer meg. Ellers blir det trelim igjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.