1.398 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Hvor finner jeg informasjon om maksimal belastning på forskjellige festemetoder?
Skal henge opp en luftrenser i taket på mitt garasje (støpt plate på plåtprofil) og skulle gjerne lese meg til hvilke festemetoder som finnes og hva de tåler.
Gjetter at for dette holder det med vanlige skrueøyer i plugg men skulle gjerne vite mer da det ikke er intuitivt for meg hva som kreves i og med at lasten er i hullets retning.
Helst kortfattet og skrevet slik at hvilken dummer, les jeg, som helst forstår det.
Gjetter at for dette holder det med vanlige skrueøyer i plugg men skulle gjerne vite mer da det ikke er intuitivt for meg hva som kreves i og med at lasten er i hullets retning.
Helst kortfattet og skrevet slik at hvilken dummer, les jeg, som helst forstår det.
Hei,
det finnes så mange tabeller at det er vanskelig å gi deg en "generell".
Hvis jeg forstår deg riktig, skal du feste noe i et betongdekke?
hvor mange festepunkter har du?
som eksempel kan en plugg i riktig lengde på 8mm i diameter gi en draglast på 250 kg... på en skrue altså.
Det forutsetter at materialet og festet er perfekt.
da jeg oppfatter at du skal feste en noenlunde tung anordning, tenker jeg at man går for 10mm, men, vanskelig å gi råd uten å vite eksakte forutsetninger.
men, betong er fint å feste ting i
med forbehold om at jeg har misforstått spørsmålet...
det finnes så mange tabeller at det er vanskelig å gi deg en "generell".
Hvis jeg forstår deg riktig, skal du feste noe i et betongdekke?
hvor mange festepunkter har du?
som eksempel kan en plugg i riktig lengde på 8mm i diameter gi en draglast på 250 kg... på en skrue altså.
Det forutsetter at materialet og festet er perfekt.
da jeg oppfatter at du skal feste en noenlunde tung anordning, tenker jeg at man går for 10mm, men, vanskelig å gi råd uten å vite eksakte forutsetninger.
men, betong er fint å feste ting i
med forbehold om at jeg har misforstått spørsmålet...
Takk1977bjorn skrev:
Som jeg leser det dokumentet så er det ved innfesting i vegg. Jeg antar at det er forskjell mellom vegg og tak.
Jeg er ikke så bekymret over akkurat denne innfestingen, fire punkter og mindre enn 50kg, men vil ha litt svart på hvitt over at jeg ikke skal være bekymret og også for fremtidig bruk.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur hittar jag borrhål för bergvärmepump
Värmepumpar -
Kombiskåp kyl/frys bredvid varandra? Vart hittar man den informationen?
Vitvaror -
Var hittar man bra med information om bygg, t ex vattendragning?
Vatten & Avlopp -
Var hittar jag information ang. byggnadsstandarder för våtutrymmen (badrum)
Badrum -
Var hittar jag information ang. byggnadsstandarder för våtutrymmen (badrum)
Hemma hos