Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Så, jeg er i høyden en glad hobbysnekker som har kjøpt meg en del ulike maskiner over årene, så jeg har plan og avretter og øvrige ting som kreves for å håndtere røff-saget treverk.
Men hvor i all verden får jeg tak i treverket? Jeg bor i Västerås og uansett hvordan jeg googler så finner jeg ingen steder i nærheten dit jeg kan dra og kjøpe røff-saget edeltre som eik, seder, valnøtt og andre tresorter. Hver eneste byggefirma som Bauhaus, Byggmax, Byggma, XL bygg etc etc har bare furu, furu, furu, furu og furu som terrassebord. Noen har et lite utvalg av høvlede eikelister som koster skjorta.
Jeg er ikke ute etter billig treverk - men hvis man nå vil bygge utemøbler og vil bruke for eksempel sedertre, hvor i all verden skal man som amatørsnekker få tak i det?? Jeg har funnet calexicowood.se hvor man tydeligvis kan bestille edeltre via nettet, men det føles som at hvis man er profesjonell finsnekker så må det finnes et sted man kan få tak i materialer - men det er kanskje ikke et sted hvor vanlige Svensson kan handle?
Hvor får dere tak i deres treverk?
Men hvor i all verden får jeg tak i treverket? Jeg bor i Västerås og uansett hvordan jeg googler så finner jeg ingen steder i nærheten dit jeg kan dra og kjøpe røff-saget edeltre som eik, seder, valnøtt og andre tresorter. Hver eneste byggefirma som Bauhaus, Byggmax, Byggma, XL bygg etc etc har bare furu, furu, furu, furu og furu som terrassebord. Noen har et lite utvalg av høvlede eikelister som koster skjorta.
Jeg er ikke ute etter billig treverk - men hvis man nå vil bygge utemøbler og vil bruke for eksempel sedertre, hvor i all verden skal man som amatørsnekker få tak i det?? Jeg har funnet calexicowood.se hvor man tydeligvis kan bestille edeltre via nettet, men det føles som at hvis man er profesjonell finsnekker så må det finnes et sted man kan få tak i materialer - men det er kanskje ikke et sted hvor vanlige Svensson kan handle?
Hvor får dere tak i deres treverk?
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Hobbysnekker
· Västmanland
· 214 innlegg
Snakket med Beijer på Tunbytorp, og de bestiller tydeligvis derfra, så man kan bestille trevirke via dem. Men det koster 600+moms ekstra for frakten og jeg må så hente det med tilhenger, så jeg får sammenligne kostnaden med å bestille fra Calixo.mattiasp skrev:
Nå hjelper det kanskje ikke Ts men om man bor nedover i Blekinge finnes Isaks ædelträ i Nättraby. De selger alle mulige slags edeltre og også ulike typer plate materialer. Tror at man kan handle som privatperson der.
Mitt tips er å se litt på Finn.no etter folk som selger råskåret løvtre. Er du fornøyd med norske tresorter, så har i hvert fall jeg klart å finne både bra og billig den veien. Finnes hobbysagere der ute som er villige til å selge ask, eik, bjørk, bøk og lignende for alt mellom 3000-10000 kr kubikkmeteren.
Har du veien forbi Stockholm så finnes Pondus Snickeri på Kungsholmen. Der har de, eller kan ta inn litt av hvert.
Klikk her for å svare