6.499 lest ·
5 svar
6k lest
5 svar
hvitt "skjegg" i flisefugene i kjellergulv
Hei
vi har nettopp flyttet inn i et steinhus fra 40-tallet, tidligere har vi bare bodd i trehus. Jeg har merket et fenomen flere steder nå i vinter.
Først i en fuktig garasje som ikke tørker helt ut (skal utbedres), litt på den pussete fasaden da været endret seg til pluss og fasaden var "våt" og nå sist i vaskerommet i kjelleren på flisgulvet i fugene under et nytt installert badekar.
Fenomenet er at der det har vært fukt, blir det et hvitt skum/skjegg som ser ut til å være en kjemisk reaksjon mellom vann og...??? kalk??? er det noe jeg bør tenke på / utbedre eller er det bare noe som finnes i steinhus generelt der det er fukt og mindre god ventilasjon?
Takk for hjelpen!
/ erik
vi har nettopp flyttet inn i et steinhus fra 40-tallet, tidligere har vi bare bodd i trehus. Jeg har merket et fenomen flere steder nå i vinter.
Først i en fuktig garasje som ikke tørker helt ut (skal utbedres), litt på den pussete fasaden da været endret seg til pluss og fasaden var "våt" og nå sist i vaskerommet i kjelleren på flisgulvet i fugene under et nytt installert badekar.
Fenomenet er at der det har vært fukt, blir det et hvitt skum/skjegg som ser ut til å være en kjemisk reaksjon mellom vann og...??? kalk??? er det noe jeg bør tenke på / utbedre eller er det bare noe som finnes i steinhus generelt der det er fukt og mindre god ventilasjon?
Takk for hjelpen!
/ erik
Hehe, dette må være et av forumets vanligste spørsmål. Med stor sannsynlighet er det en saltutfelling. Prøv å legge litt i et glass vann, om det løser seg opp med en gang er det salt. Helt ufarlig isåfall, men en indikasjon på at du har en fuktig kjeller.
Du tenker på bordsalt, natriumklorid, men det er oftest noe helt annet enn den utfelling som TS ser.b8q skrev:
Det vanligste er en form for kalk. Løses ikke opp av vann, men derimot av syre. Saltsyre går bra om man vil teste, men også sånn avkalking man har til kaffetrakteren.
Utfellingen er helt normal! At den finnes viser at fuktighet transporteres gjennom klinkerens fuger, akkurat som det er tenkt.
Om det kommer ekstremt mye "skjegg" kan det være et tegn på at det er litt for fuktig under gulvet.
Kjenner igjen fenomenet. Trolig saltutslag også i vår kjeller. Jeg tror jeg har lest et sted her på forumet at man kan skrape bort alt hvitt og alt som sitter løst og deretter sparkle opp overflaten med eksempelvis husfix.
Noen som kan bekrefte at det blir riktig?
Noen som kan bekrefte at det blir riktig?
Klikk her for å svare