Vi skal ha hvite fuger til hvite fliser i et nytt baderom, både vegger og gulv.

I en flisbutikk viste selgeren SurfaPore C og hvordan det hindrer vann fra å trenge inn i sugende materialer (en prøvebit av noe steinaktig materiale, kanskje fugemateriale). En del av vannet i fugemassen byttes mot middelet og det skal visst gjøre overflaten vanntett.

Selgeren sa at han hadde hatt det i litt over en måned og vår byggmester har ikke hørt om det.

Byggmesteren snakker i stedet om noe silikonbasert forsegling for å holde fugene hvite og fine, jeg tror det skulle kombineres med noe rengjøringsmiddel.

Noen som har noen erfaringer med SurfaPore C?

Beskrivelse hos St:Eriks: http://www.steriks.se/Documents/Produktblad/SurfaPore C.pdf

jeppeknaster skrev:
Bruk PCI Geofug, suger ikke til seg skitt og skal visstnok være veldig fin å jobbe med. Kommer til å bruke den fremover.
[lenke]
Hmm, virker det ikke litt rart at den holder seg ren ved at den suger opp vann? Men hva vet jeg, det kan kanskje bli en lignende effekt i SurfaPore C...

SurfaPore C er et vanlig silikonbasert fugemiddel ifølge sikkerhetsdatabladet her: http://www.nanotest.ge/pdf/MSDS_SurfaPore%20C_En.pdf
Med stor sannsynlighet verken bedre eller dårligere enn lignende midler på markedet. De gir en god beskyttelse men må påføres på nytt hver 6. til 24. måned avhengig av slitasjen på fugene.

Helioz skrev:
SurfaPore C er et vanlig silikonbasert fugemiddel ifølge sikkerhetsdatabladet her:
[lenke]
Med stor sannsynlighet verken bedre eller dårligere enn lignende midler på markedet. De gir en god beskyttelse men må påføres på nytt hver 6. til 24. måned avhengig av slitasjen på fugene.
SurfaPore C blandes jo i fugemassen, så det går vel neppe å påføre på nytt? Hvis jeg husker rett erstattes 1/3 av vannet med SurfaPore C.

EDIT: Ser nå at man også kan pensle det på, selgeren snakket bare om innblandingsalternativet. Overflaten blir diffusjonsåpen.

Sist redigert:
Vekker en gammel tråd for å sjekke om flere har håndtert Surfapore (blande-i-fugen-ved-montering-varianten).
Ble tipset om dette av flisleggeren på samme måte som OT.
Flisleggeren så ut som et spørsmålstegn når jeg spurte ham om det og mente at man bare skal "skylle veggene med vann før man dusjer, så blir ikke fugene misfarget" (Ikke en helt enkel oppgave å trene inn den rutinen hos små barn).

Er det verdt å prøve å overtale den sta flisleggeren til å blande i Surfapore i fugemassen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.