Hei!
Jeg skal renovere et kjøkken, en gang og et barnerom i vår borettslagsleilighet i løpet av juleferien.
Jeg er ganske ny innenfor renovering av boliger, det er kjøretøy jeg har drevet mye med.

Jeg har noen spørsmål og behov for hjelp:
Hva bør jeg bruke for hvit maling når jeg vil male både tak og vegger med en "vanlig" hvit farge? Jeg vil ikke ha den billigste, men en med passe kvalitet.

Jeg skal også legge parkett i hele leiligheten, 70 kvm. lys/hvitaktig eik er vi begeistret for.
Har du noen tips til et godt parkettgulv?
rundt 400-600 kr/kvm har vi sett på.

Så skal vi legge gulvvarme i gangen og etterspør også der tips om bra merker og enkel installasjon?
Gangen er 5 kvm.

S
Beckers matt hvit veggmaling er min absolutte favoritt: https://www.k-rauta.se/produkt/vaggfarg-beckers-matt-vit-10l/7311230503616 bra pris men bra dekkevne - slipper male 7 lag, og fargen har vært i deres sortiment lenge så hvis jeg trenger å dytte noe et sted så kan jeg kjøpe ny.

Når det gjelder takmaling så kjøp en som er litt resistent mot smuss på kjøkkenet.

• Liker
XLpatte
  • Laddar…
BirgitS
Velkommen til forumet!

Ofte er det bedre å stille bare én type spørsmål i hver tråd, for da kan du stille spørsmål om farge i underforumet for maling, om gulv i Gulv-forumet osv. Dette gjør at ditt spørsmål blir synlig for akkurat de som kan mye om f.eks. maling.

Til tak har man takmaling og til vegger har man veggmaling. Testfakta utførte en test av veggmalinger for noen år siden: https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/billig-vaggfarg-lika-bra
Og GDS tidligere i år: https://gds.se/material/farg/stort-test-gor-det-sjalv-korar-sveriges-basta-vaggfarg

Når det gjelder parkettgulv så pleier mange å mene at de beste kommer fra Kährs, og deretter fra Tarkett.

Kjøp kjente merker så pleier det å løse seg. Veggmaling til vegg og takmaling til tak. Til kjøkkentaket synes noen at man skal ha høyere glans på malingen, typ 20 glans så taket er avtørkbart.
Spør man folk hvor ofte har dere tørket av kjøkkentaket deres? Da har ingen noensinne gjort det. Jeg malte mitt matt, og maler om det hvis det ser skittent ut om noen år:D

• Liker
LenaSuzanna
  • Laddar…
Stor takk!
Ser ut til å være mange gode erfaringer her!

Jeg kjøper vegg- og takmaling separat.

Har dere noen tips til nyanse? Hva bør man rulle borettslaget med?

/XLpatte

BirgitS
Nyanse er jo et spørsmål om smak og behag, så det må jo være hva du liker. Se hva de du kjenner har malt med for farge og se hva du synes om resultatet. Du kan ikke stole på bilder på nettsider fordi både kameraer og skjermer forvrenger farger.

Personlig foretrekker jeg S 0502-Y, men noen foretrekker S 0500-N. Det handler om følelse og hvilket inntrykk fargen skal gi. Om du ikke skal male om listverk som dørkarmer og gulvlister (med maling for listverk) så må du velge en farge som matcher dem. Om de ble malt (eller kjøpt ferdig) for mer enn 10 år siden er de trolig S 0502-Y og da blir det rart om du velger S 0500-N på veggene.

Tenk på at hvitt ser veldig forskjellig ut avhengig av om du har kaldt eller varmt lys i rommet. Hvilken himmelretning har du vinduer mot?
Kjøp noen prøvebokser med noen hvite nyanser du tror på og mal dem opp i rommet. Gjerne i hjørner, ved vinduet og midt på veggen. Slik at du kan føle om det blir den nyansen du vil ha i akkurat det rommet. Farge blir veldig ulik avhengig av lys.

En gang malte jeg en gang mot vest med samme farge som jeg hadde malt et soverom mot øst i. I gangen føltes det som å stå i en pakke lettmelk. Jeg måtte endre fargen tre ganger før det ble samme inntrykk som i soverommet. I malingsboksen så den hvite fargen til slutt ut som aprikos, men på veggen ble det "samme" som i soverommet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.