Hei! Om man står under vår balkong på vårt hus, bygget i 1954, nå når det er snøsmelting så ser man to ting som gjør meg litt bekymret. Dels finnes det en hvit ludd, saltutfellinger, og dels så er det på visse deler vått under. På balkongen ligger det klinker som er i ganske dårlig stand. Lurer på om dette er noe jeg burde bekymre meg for på sikt? Hva betyr det hvite luddet? Risiko for at armeringen ruster og frostsprengning? Burde man legge noe litt mer vanntett med fall på oversiden?
Er klinkeren i dårlig stand kan det jo være på tide å fjerne den? Den holder jo på fuktigheten mot platen (dvs. den fukten som har krøpet ned mellom fugene).
Om huset og klinkeren er fra 1954 så har du nok ingen fuktsperre verdt navnet under klinkeren. Er fallet dårlig kan det til og med bli slik at fukten i betongplaten kan bevege seg mot fasaden.
Ja, det er nok noe å fikse til sommeren. Spørsmålet er, hva bruker man som tettesjikt på et så utsatt sted?
I sommer sparklet jeg over ganske overfladisk lagt armering som hadde kommet frem etter at litt av betongen hadde løsnet på undersiden, med betongsparkel. Jeg tenker meg at forfallet vil fortsette hvis ikke overflatesjiktet tettes. Burde det være greit å tette ovenfra eller burde man ta ytterligere tiltak for å bevare balkongen? Den ser ut til å være støpt i to sjikt for på midten er det en tydelig skjøt. Burde man kanskje bryte bort hele det øverste sjiktet og støpe om?
Er det en konsollbalkong? Ingen stålram rundt betongplaten? Bor du i en borettslag? Finnes det et stort antall balkonger på eiendommen?
Litt generelt om skader på balkonger:
Tilstanden til overkantsarmeringen er viktigst på en konsollbalkong. Eventuell armeringskorrosjon på overkantsarmeringen på en konsollbalkong er alvorlig. Skader på undersiden av en konsollbalkong er i begynnelsen vanligvis av estetisk karakter og ev. farlig for fotgjengere hvis betongbiter løsner.
Vanligst er imidlertid skader på balkongundersider og dens underkantsarmering. Dette skyldes at undersidene er mer utsatt for karbonatisering, dvs. en pH-senking i betongen skjer etter årene som går. Når karbonatiseringsfronten har nådd armeringen (tar vanligvis flere titalls år og avhenger av betongkvalitet og fuktbelastning) kan den begynne å ruste under forutsetning av at det finnes fukt og oksygen tilgjengelig. Begynnende rust viser seg vanligvis gjennom bompartier (kan identifiseres med hammer) og eventuelle små avskallinger. Derimot er oversider vanligvis som i ditt tilfelle mer beskyttet mot karbonatisering. Dels gjør fukten på balkongoversider at karbonatiseringen (karbondioksidinntrengning hemmes/stanses) og dels beskytter det eksisterende flisene og ev. påstøp/mørtel. Dog finnes det likevel risiko for skader. Balkongoversider som din er det ofte vanskelig å oppdage skader uten å fjerne eksisterende fliser og mørtel og ev. tetningssjikt. At det er vanskelig å se skader med det blotte øye gjør det som sagt litt lurvete.
I sjeldne tilfeller kan noen ha kommet på ideen om å bruke tine-salt (klorider) på balkongene, noe som kan føre til armeringskorrosjon som ofte er verre enn korrosjon forårsaket av karbonatisering. Et annet sjeldent tilfelle kan være inngøte klorider fra byggetiden under vinterstøping.
Over til ditt spørsmål... Det du ser på undersiden er sannsynligvis kalkutfellinger. I liten grad er kalkutfellingen i seg selv relativt ufarlig. Derimot er det nok slik at balkongplaten mangler tett sjikt under flisene og mørtel, eller så har det tett sjiktet passert sin tekniske levetid.
Det man kan gjøre er å rense balkongen fra fliser og mørtel ned til konstruksjonsbetongen. Bank deretter oversiden og se etter eventuelle avskallinger og ev. rusten overkantsarmering. Hvis det er tilgjengelighet til undersiden kan man også banke den, ofte vanskelig å komme til. Man bør også ta ut karbonatiseringsprøver og måle dekkende betonglag. Eventuelt ta noen kloridprøver for å utelukke klorider i betong.
Men jeg anbefaler at du ansetter en sakkyndig på tilstandsvurderinger av betongkonstruksjoner.
Slike reparasjoner du snakker om er jukse-reparasjoner og vil løsne før du aner. Jeg har undersøkt tusenvis av balkonger og sett mange slike reparasjoner som snarere gjør det vanskeligere å oppdage skader. Hvis det finnes rustangrepet armering, er den beste løsningen å fjerne den løse betongen. Skal man gjøre delvise reparasjoner som du snakker om, skal hele armeringsjernet avdekkes til man finner ikke-rustangrepet armering rundt hele omkretsen. Avdekkingen bør gjøres med minst 25-30 mm mot gjenværende betong. Deretter skal man sandblåse ren armeringen før reparasjon med betong. Vanligst når balkonger begynner å bli skadet er å gjøre en tilstandsvurdering som resulterer i en livslengdevurdering og deretter når man ikke kan vente lenger, fjerne all betong og beholde armeringen om den er anvendbar. Deretter sandblåse og støpe en helt ny plate med eventuell supplerende armering. Dette avhenger av økonomi, forvaltningsstrategi, og selvfølgelig kommer sikkerheten først.
Jeg låner tråden litt fordi jeg lurer på om du har en oppfatning om hva en slik balkongrenovering pleier å koste (i veldig runde summer)? D.v.s. hva ville det koste å fjerne skadet betong, sandblåse og forbedre armeringen og deretter støpe nytt?
Forutsetningene er en "normalstor" balkong på en 1 1/2 plans villa fra 50-tallet. Snakker vi om 20000? 50000? 100000? Mer?
De økonomiske bitene er jeg dessverre ikke like sikker på. Men jeg kan anslå et sted mellom 50-100 tkr hvis det er en fullstendig fjerning, sandblåsing og støping på nytt. Jeg har ikke vært med og anskaffet noen reparasjoner, kun foreslått tiltak etc.
Alternativet er å "kutte" hele platen og bygge en påhengsbalkong, men det er kanskje ikke like morsomt på et eldre hus.
Takk for ditt informative svar betongeksperten! Balkongen det er snakk om sitter på vår villa, så det er heldigvis bare denne ene å vurdere for min del. Balkongen sitter ca. 2,5 meter opp så den er lett å inspisere nøye på alle sider. Dessuten hviler den på to betongpilarer i ytterkanten. Dessverre har også hjørnene på pilarene begynt å smuldre slik at armeringen noen steder stikker fram. I sommer får vi ta bort klinkerne og hente inn noen som har greie på betongkonstruksjoner.
Da har du ingen konsollbalkong. Har balkongen stålbjelker som danner en ramme rundt btg-platen, såkalt stålrambalkong? Hvordan er balkongen fastspent i fasaden? Er det en del av bæresystemet i huset? Uansett er søylene anleggsstøtte i den ene enden av platen. I dette tilfellet har også undersidearmeringen stor betydning for platens bæreevne, dvs. strekkrefter i undersiden av platen. I motsetning til en vanlig konsollbalkong som jeg nevnte tidligere hvor overkantsarmeringen er bærende og underkantsarmering sekundær fra lastsynspunkt. I ditt tilfelle ser det ut til at du har andre spenningsforhold i platen.
Det høres ut som en god idé å få en sakkyndig som både kan det statiske og nedbrytning og skademekanismer. Når det kun gjelder en balkong (med som det høres ut relativt omfattende skader), kan det være en idé å la en entreprenør rive og bygge en helt ny balkong. Dvs. en total løsning. For en balkong kan konsulentkostnadene bli relativt høye i forhold.
Kan du sende noen bilder, oversiktsbilde balkong, detaljer om skader, ville vært interessant.
Heisann! Takk for svaret ditt. Balkongen er i nivå med husets bjelkelag, men hvordan innfestingen ser ut vet jeg ikke.
Legger ved et par bilder her. Som sagt tidligere har jeg "reparert" en del skader med betongfyll derfor er kanskje skadene ganske vanskelige å vurdere. Ett av hjørnene på søylene hadde skade på kanskje 40 cm, men etter at løs betong ble fjernet, var armeringen i hjørnet synlig i nesten hele søylens lengde. Søylene hadde ellers lignende småskader nettopp i hjørnene, men langt fra så omfattende. Annen betong i søylen virket solid.
Ett av bildene viser også en skade i balkongens høyre hjørne (om man står nedenfor og ser opp). Der har betongen fra den nedre platen løsnet og armeringen er synlig.
De litt mørkere grå flekkene på undersiden er mine reparasjoner på et par steder. Ca 20x10 cm store.
Bra, med bildene interessant. Du har sannsynligvis et plass-støpt dekke i huset da!?
Skaden i hjørnet er pågående armeringskorrosjon åpenbart. Det ser litt ut som betongen i området kan være frostskadet (ved frostskader får betongen en "smuldrende" karakter). Noen ganger kan ulike skademekanismer samvirke. Skadene på undersiden som du har reparert kan trolig skyldes korrosjon forårsaket av karbonatisering (er en meget vanlig skadeårsak på undersiden av balkonger). Skadede områder med armeringskorrosjon har trolig små dekkende betonglag dvs avstand fra betongoverflate til armering. Avstanden kan variere på ulike deler av konstruksjonen.
Pilarene og området rundt pilarenes forbindelse til balkongplaten er åpenbart skadet og bør undersøkes nærmere for å undersøke tilstanden til balkongen. Også som vi snakket om tidligere er også platens overside viktig å undersøke. Skadene virker å være relativt omfattende og vent ikke for lenge før du bestemmer deg for et handlingsalternativ. Man må naturligvis være på plass for å utføre en undersøkelse og dessuten ta ut prøver og utføre målinger for å gjøre en korrekt vurdering.
Det du kunne gjøre selv er å bom-knakke hele undersiden og pilarene (ettersom det er der du kommer til konstruksjonsbetongen) med en hammer. Alle områder som er bom med en hul lyd er betongen løs og sannsynligvis med bakvedliggende armeringskorrosjon. Du kan gjerne markere alle områdene med kritt dvs ringe inn alle bompartier. Da ser du skadeomfanget på balkongen og om dine reparasjoner sitter fast. Deretter kan du måle opp samtlige bompartier for pilarene og platens underside og kvantifisere arealer som er skadet. Da får du selv en god oppfattelse om skadeomfanget.
Støper du en helt ny balkongkonstruksjon så dimensjoneres den trolig for en levetid på 50 år. Generelt vil jeg si at det stilles høyere krav til en entreprenør som skal lappe og reparere en skadet betongkonstruksjon slik at resultatet blir bra enn å støpe en ny plate og pilar.
Hva er den største faren med denne typen balkonger (som har skader liknende det som er beskrevet ovenfor)? Er det nedfallende betong eller at bæreevnen i konstruksjonen blir så dårlig at platen risikerer å rase ned?
Jeg har selv en lignende balkong som går ut fra betongdekke i huset (dog uten søyler). Jeg har merket mindre skader liknende trådskaperens. Ikke like store dog.
Om man vil kontakte en person med kunnskap om slikt, hvem kontakter man da? Finnes det takstmenn som er spesialiserte på balkonger?
Jeg har nemlig diskutert litt med forskjellige håndverkere og til og med vår takstmann når vi kjøpte huset. Men jeg føler at ingen ser ut til å ha interesse/kunnskap til å kunne gi noen råd/tiltaksløsninger liknende de som du har gitt i denne tråden.
Den største risikoen generelt er at skadene blir så omfattende at bæreevnen ikke kan garanteres. Deretter har ulike skader på forskjellige steder mer eller mindre betydning for bæreevnen.
I ditt tilfelle, eviljava, har du en konsollbalkong uten søyler. Der er tilstanden på overkantens armering på oversiden av balkongplata primær for bæreevnen av balkongen. I ditt tilfelle er små skader på undersiden sannsynligvis estetiske for øyeblikket. Men nedfallende betong er alltid en risiko som kan forårsake skader på personer og eiendom. Har du noe påstøp/belegg/fliser som hindrer deg fra å inspisere oversiden?
Hvor i landet bor du? Jeg tenker på passende tilsynsfirmaer. Mange har rett og slett ikke kunnskapen når det gjelder nedbrytning og skader på betongkonstruksjoner. Det finnes noen firmaer som er spesialiserte på betongreparasjoner.
Det optimale er å få utført en tilstandsvurdering med nødvendig betongprøving. En tilstandsvurdering bør inneholde en vurdering av konstruksjonens nåværende status både fra bæreevneperspektiv og med tanke på nedbryting. Deretter bør man kunne få en vurdering av gjenværende levetid samt forslag til tiltak med ulike handlingsalternativer. Deretter har man et godt grunnlag for å enten reparere lokalt, foreta en total reparasjon eller vente og utføre tiltak senere. Skal man reparere, har man et godt ekspertgrunnlag å overlevere til en egnet entreprenør. Eventuelt kan du gå direkte til en kunnskapsrik entreprenør som er spesialisert på betongreparasjoner, da det bare dreier seg om en balkong. Du kan be om et stedbesøk og høre deres mening for å begynne med.
Nå når jeg ser litt nærmere på bilde nr 2, ser det ut som du har en påstøpning på oversiden, alternativt har platen delt seg i horisontal retning. Jeg synes å se en horisontal "sprekk", om det nå er laget mellom balkongen og påstøpningen, eller om balkongen har delt seg, er vanskeligere å se ut fra bildet. Hva tror du som har sett området nærmere?
Øvrig kommentar om bilde 2: Armeringen på bildet ser ganske kraftig rustangrepet ut, og betongen i området har trolig ingen større samvirke med armeringen. Skaden ser alvorlig ut, spesielt siden det er i et område hvor kraftoverføring og samvirke med søyler skjer.
En annen aspekt når det gjelder balkonger er å kontrollere rekkverksinnfestingenes status. Er kantene på platen skadet kan rekkverksinnfestingene være dårlige om de er festet på kanten av platen.
Nå når jeg ser litt nærmere på bilde nr 2, ser det ut som om du har en påstøp på oversiden, alternativt har platen lagdelt seg horisontalt. Jeg synes å se en horisontal "sprekk" om det nå er laget mellom balkongen og påstøpen eller om balkongen har lagdelt seg er vanskeligere å se ut fra bildet. Hva tror du som har sett området nærmere?
Takk for ditt svar Betongeksperten! Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått deg riktig. Selve betongplaten er ca 30 cm tykk, sånn omtrent. Ganske nøyaktig midt i denne platen, rundt hele platen, går en sprekk. Platen danner som du sier to lag. Jeg har tenkt at det er så platen er konstruert med et under- og overlag, men det stemmer kanskje ikke. Er det en mulighet for at balkongen faktisk har delt seg?
En ting som jeg faktisk ikke har lagt merke til tidligere, men som jeg har sett nå når jeg har gransket balkongen nærmere, er at den buer. Ser man på det første bildet og sammenligner hvor mye av betongplaten som er synlig ved søylene versus midten av balkongen, kan man se at platen knapt nok er synlig under rekkverket ute ved søylene, mens man kan se noen centimeter av platen hvis man ser mellom søylene.
Når man ser på tegninger av huset som det var ment fra starten, skulle det ha vært brenselslager i et lite rom under balkongen, men siden har den blitt bygget bare med søyler, uten vegger rundt. En tanke jeg fikk er at balkongen kanskje dermed ble for svakt dimensjonert.
Skal se om jeg kan få opp et bedre bilde av lagdelingen.
/Sam
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.