Skal bygge en innervegg for å dele av en stue som i dag er i vinkel. Rommet har opprinnelig vært delt, men forrige leietaker ønsket en større stue, så den veggen ble tatt ned. I hele det eksisterende rommet ligger det gjennomgående eikeparkett som jeg ikke vil lage skade på...tenkte nemlig å rive veggen igjen om noen år når barna har fløyet ut da vi ikke har behov for det soverommet.

Så spørsmålet lyder:
Hvordan fester jeg svillen mot parketten uten å gjøre skade på den? Åpningen er 3m og der skal det i midten være en dør.
Er det best å lime på noen måte (da parketten uansett skal slipes om når veggen rives) eller finnes det noen andre pålitelige alternativer? Kanskje en kraftig dobbeltsidig tape?

/elof

Dobbeltklebende tape pleier å være nok om du deretter kapper lektene til veggen noen mm for lange slik at veggen spenner mellom gulv og tak. Dog vil du få merker på gulvet når du fjerner den dobbeltklebende tapen. Men det er kanskje på tide å slipe gulvet da òg...

/V

Skal det bare være en hmm spikrak vegg eller skal det være noen type vinkel på den også og hvor lang er den? Er den vinklet så ville jeg tro at det holder bra å feste den i veggen og evt taket. Den vil nok stå av egen vekt og i og med at den er vinklet og festet i vegg kan den heller ikke flytte på seg.

Doble tetningslister under regelen mot gulvet og kile mot taket slik at det presser mot gulvet, veggen står imot, og det blir ingen merker i parketten.

Takk for svarene!

Veggen skal være "spikrak" med en lengde på ca: 3m med en dør, så synes jeg nok den dobbelsidigteip-metoden høres mest pålitelig ut

/elof

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.