Y
Jenta og jeg har nå fått opp takgips, veggene gjenstår, men så blir jeg litt i villrede.

To smale rom i garasjen hadde før i tiden supertykke sponplater mot ytterveggene, bortsett fra der vedovnen stod, der var det jo da kun gips.

Har kjøpt en pall med gips, men blir jo skeptisk til dette med hvor mye man kan belaste gips, og hvordan det står imot kulde gjennom garasjeveggen..

Hadde dere bare lasket overalt der dere vet omtrent at det skal havne skap og så superplugget der man senere viser seg å skulle sette opp tunge ting i hobbyrommet?

Undervurderer jeg skøyer gipsen?

OSB under gipsen?

Er garasjen uisolert?

Y
garasjen kommer til å bli helt isolert varmegarasje senere. disse to rommene er isolerte..

osb og renoveringsgips kan jeg tenke meg, spørsmålet er om det er verdt bryet.

Garantert verdt bryet med osb..Finns nok kjedeligere enn å prøve å feste noe tyngre på gips..

Y
typisk, skulle ikke kjøpt en hel pall med gips da jo..

Hva er det for vegg nå? altså hva blir det bak en ev OSB? Mitt garasje er bygd av samme slags lettbetong som huset, ikke optimalt å feste noe i men det finnes Fischerplugg som gjør at man kan henge skikkelig tunge ting i de veggene. Har du yttervegger som er ok kanskje du kan lime gips direkte på dem og så bruke plugg i betongen?

Y
4 toms rammer, eller innerveggene er det i hvert fall, tror ytre også, vindsperre, vanlig trepanel. isolasjon og så en eller annen form for veggplate...
støpt betongplate.. før satt det omtrent 20 mm sponplater som jeg rev løs.. bortsett fra i fyrrommet hvor det var gips som nå er borte.

har vel egentlig ikke tenkt å ha så merkverdige ting på veggene i hvert fall, konsoller kan man jo sikte mot rammene og sette hylleplan imellom.

før var taket uisolert men har lagt plast, lagt isolasjon og skrudd opp gips. tanken er at dette skal gjøres i hele garasjen..

Sist redigert:
Da gjør du så, nå når du har gipsen hjemme..:)

Da skulle jeg sette opp gipsen. Du har jo festepunkter som bærer hvor mye som helst på c/c 60 rundt hele rommet, noe som er nok.

Yrrol skrev:
typisk, skulle ikke kjøpt en hel pall med gips da jo..
Renoveringsgips?

Er det vanlig 13 mm gips så ville jeg satt dobbeltgips om du har god tilgang på plater.
Med metallexpander så henger du minst 30 kilo per skrue så det skal til veldig tunge ting før det blir et problem.
3-4 skruer og du henger opp det meste. Er det tyngre så får man vel prikke en stender i den situasjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.