Har begynt å bygge en grill i hagen. Murt lecagrunn som vi skal støpe en betongplate på, og deretter bygge selve grillen på (pluss felle inn vask etc).
Tenker på å mure grillen (i form av en opp-ned firkantet U) med 19-hulls skorsteinstegl, fôret med ildfast tegl på innsiden. Setter deretter en skorstein av stål på det hele.
Virker det fornuftig å droppe leca i grilldelen, har fått for meg at tegl er mer varmeresistent og mindre sprø enn leca i denne sammenhengen.
Hult tegl kontra massiv? Det høres jo ut som at skorsteinstegl ville vært ideelt for en grill, men har ikke forstått hva hullene egentlig bidrar med annet enn at det blir lettere...
Det er mye luft i en grill sa min feier, så det med varme på steinene er ingen større fare, så jeg tok lecablokker og satte ildfast som omramming i varmerommet, funker klokkeklart
Har kommet til muringen nå. Murer altså grillen (som et firkantet U ovenfra) oppå en 55mm betongplate som står på lecamur. Beijer fasade og betong anbefaler skorsteinstegl, hullet. Den delen som brukes over møne i en skorstein bør jo være frostsikker. Uklart hvorfor man ser anbefalinger om massiv tegl til type griller.
Det med massivt oven er nok litt for regn og fukt, den står utendørs og kan få frostskader om de er hullete, alle skorsteiner er heldekkende på varmeste del, har i og for seg ikke murt en skorstein bare sett hvordan de gjør det, og jeg fulgte etter feierens anbefaling.
Jaha, da føles det som at det er massivt som gjelder likevel? Her kommer det jo til å være både varmt (når man griller, fôrer riktignok med ildfast tegl) og utsatt for regn og fukt.
Hadde jo foretrukket å mure med billigere/lettere hulltegl. Hmm..
Du kan også sette et spirorør opp som skorstein og mure en ramme rundt, gjerne med en hatt på, så det ikke regner inn og gjør innsiden våt. Da kan du bruke hulltegl. Alt ifølge min feier går det bra, det er mye luft og mindre varme.
Absolutt, det skal opp en pipe i metall, i henhold til det lånte bildet nedenfor. Så det blir jo beskyttet fra regn til en viss grad. Bortsett fra nederst ved betongplaten. Tar bilder hjemme og legger opp bilde senere. For det er et spørsmål jeg ikke har løst, om man skal lage en liten hulkel av B-bruket under første skiftet mot betongplaten som stikker ut noen cm. Der vil man jo ikke at snø/vann skal sette seg fast og deretter fryse i stykker fugen.
Blir litt vanskelig med materialet der, varmen, og tar du en leirebasert masse kan den suge fuktighet siden det er utendørs.
Det gjelder jo bare når det verken fryser eller tiner, kanskje et par dører som åpnes så de går rundt hjørnet og hviler mot gavlene.
Da blir det helt åpent forover.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.